ایران گردی

دریاچه شورابیل؛ جاذبه ای منحصر به فرد

تودی تریپ: شهر اردبیل در استان اردبیل با آب و هوای سرد و کوهستانی در ارتفاع 1350 متری واقع شده است.

قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده بازرگان اهمیت این شهر را دوچندان کرد.

علاوه بر این جاذبه های گردشگری و طبیعی در این شهر آن را به یک منطقه گردشگری تبدیل کرده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

یکی از مکان های دیدنی و تفریحی اردبیل دریاچه شورابیل نام دارد. این دریاچه تنها دریاچه ای است که به طور طبیعی در قلب شهر شکل گرفته است.

دریاچه شورابیل کجاست؟

دریاچه شورابیل یکی از بزرگترین دریاچه های شهری اردبیل ایران است که وسعتی در حدود 180 هکتار دارد.

این دریاچه با امکانات متنوع یکی از بهترین تفرجگاه های شهر اردبیل است و گردشگران زیادی برای لذت بردن از پیاده روی در مسیر سلامتی اطراف این دریاچه و گشت و گذار در این منطقه در طول سال از دریاچه شورابیل دیدن می کنند.

دریاچه شورابیل در گذشته یک تالاب بزرگ شور در شمال غربی ایران بود که در سال های اخیر میزان قابل توجهی از شوری خود را از دست داده است.

دسترسی راحت به دریاچه شورابیل محبوبیت این دریاچه را در بین اردبیلی ها و مسافران دو چندان می کند.

دریاچه شورابیل;  یک جاذبه بی نظیر

در اطراف دریاچه شورابیل تأسیسات گردشگری مختلفی ساخته شده است و ظرفیت گردشگری برجسته این دریاچه را به یکی از مناطق نمونه گردشگری استان اردبیل تبدیل کرده است.

بسیاری از مکان های آموزشی و نمایشگاه بین المللی اردبیل در اطراف این دریاچه قرار دارد. ارتفاع دریاچه شورابیل از سطح دریا به این معنی است که هوای این منطقه بیش از نیمی از سال سرد و در بهار و تابستان خنک است. به همین دلیل این دریاچه را مکانی مناسب برای فرار از گرمای تابستان می دانند.

دریاچه شورابیل در طول سال میزبان گونه های مختلفی از پرندگان مهاجر است. اما به دلیل بافت شهری اطراف این دریاچه خبری از حیوانات دیگر نیست.

اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، لک لک و پلیکان خاکستری از معروف ترین گونه های مهاجر در این منطقه هستند و مرغ مینا، حواصیل، قرقاول و حواصیل از پرندگان بومی این منطقه هستند.

به دلیل شوری دریاچه شورابیل سال ها گونه های گیاهی در اطراف آن رشد نمی کرد اما با کاهش شوری این دریاچه در سال های اخیر جنگل های مصنوعی در اطراف آن ایجاد شده است.

برای بازدید از دریاچه شورابیل ابتدا باید به اردبیل بروید. این دریاچه در قسمت جنوب غربی این شهر قرار دارد و مسیرهای مختلف از داخل شهر امکان دسترسی به دریاچه شورابیل را فراهم می کند.

خیابان‌ها و بزرگراه‌های کوثر، دانشگاه، میلاد و برزگر به این دریاچه دسترسی دارند.

از میدان بسیج در ضلع شمال غربی این دریاچه دسترسی خوبی به دریاچه شورابیل وجود دارد. از این میدان باید وارد خیابان عطایی شوید و کمی جلوتر از ورودی فرعی بزرگراه میلاد به میدان عوض زاده برسید.

دریاچه شورابیل;  یک جاذبه بی نظیر

طرف مقابل بزرگراه میلاد در میدان عوض زاده، یعنی. بلوار برزگر می توانید به جاده اطراف دریاچه شورابیل برسید.

اگر قصد دارید از فعالیت های خاصی در اطراف این دریاچه لذت ببرید، باید بسته به موقعیت مورد نظر خود مسیرهای دیگری را انتخاب کنید.

خیابان دانشگاه در ضلع شرقی دریاچه شورابیل امکان دسترسی به شهربازی و باغ بهشت ​​را فراهم می کند و بزرگراه میلاد به بخش زیپ لاین این مجموعه نزدیکتر است.

  • آدرس دریاچه شورابیل: اردبیل، بزرگراه میلاد، بعد از میدان پلیس، دریاچه شورابیل

دلیل تشکیل دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل با 20 متر عمق و 120 هکتار وسعت یکی از جاذبه های طبیعی استان اردبیل به شمار می رود. آب این دریاچه از چشمه ها و رودخانه بالهو چای و همچنین بارندگی تامین می شود.

زمین شناسان بر این باورند که شورابیل در اواخر دوره سوم و آغاز دوره چهارم زمین شناسی در محدوده شهری اردبیل ایجاد شده است.

این دریاچه در گذشته دارای آب نمک زیادی بوده به همین دلیل نام شورابیل را به خود گرفته است. مطالعات زمین شناسی انجام شده بر روی این دریاچه نشان می دهد که دریاچه شورابیل قدمت بیشتری نسبت به دریاچه ارومیه دارد.

جالب است بدانید امروزه با اضافه شدن آب شیرین به دریاچه، جدای از افزایش وسعت، شوری آب نیز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است به طوری که گونه ای از ماهی قزل آلا در آن رشد می کند.

دریاچه شورابیل;  یک جاذبه بی نظیر

زندگی انواع پرندگان از جمله پلیکان خاکستری، اردک کاکل دار، اردک چشم طلایی، غاز خاکستری، غاز زنگوله، لک لک سیاه، اردک، هوتکا، حواسیل، چنگر، آنگوت و غیره در این دریاچه زیبایی و جذابیت آن دوچندان شده است. .

البته این نکته نیز قابل ذکر است که زمستان این دریاچه زیبایی خاص خود را دارد و هر ساله صدها پرنده مهاجر در پاییز از روسیه به این دریاچه کوچ کرده و زمستان را در این تالاب سپری می کنند.

تماشای این پرندگان و دریاچه یخ زده برای دوستداران عکاسی بسیار لذت بخش و مناسب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا