ایران گردی

دریاچه سد شیرین دره کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: دریاچه مخزن شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان بجنورد و در مرز شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

سد شیرین دره یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره (از شاخه های رودخانه اترک) برای کنترل و محدود کردن سیلاب و تامین آب شرب مورد نیاز بجنورد و روستاهای حاشیه رودخانه واقع شده است. یک خط انتقال، برای تامین آب مورد نیاز صنعت و همچنین احداث آب مورد نیاز برای بهبود و توسعه کشاورزی در اراضی پایین دست.

آشنایی با دریاچه شیرین دره

دریاچه مخزن شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان بجنورد و در مرز شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

سد شیرین دره یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی است که بر روی رودخانه شیرین دره (یکی از سرشاخه های رودخانه اترک) برای کنترل و مهار سیلاب ها و تامین آب شرب مورد نیاز بجنورد و روستاهای حاشیه رودخانه واقع شده است. خط انتقال و تامین آب مورد نیاز صنعت و نیز تامین آب لازم برای بهبود و توسعه کشاورزی در اراضی پایین دست.

دریاچه شیرین دره کجاست؟

عملیات ساخت این سد در مهرماه 1375 آغاز و در فروردین 1384 به پایان رسید.

مرکز این شهرستان آشخانه نام دارد و در 40 کیلومتری غرب بجنورد قرار دارد.

سملکان را دشتی می دانند که در دوره سوم زمین شناسی بر اثر رسوبات آبرفتی ایجاد شده است و شهر آشخانه در این دشت با شیب ملایم قرار دارد.

شهر آشخانه اولین شهر ورودی استان خراسان شمالی از استان های شمالی ایران است.

همانطور که گفتیم این شهر دارای پدیده های طبیعی بسیاری است که یکی از آنها دریاچه شیرین دره است. دریاچه آبگیر شیرین دره در ۶۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان بجنورد و در مرز شهرستان مانه و سملقان قرار دارد.

این سد یکی از بزرگترین سدهای استان خراسان شمالی محسوب می شود که بر روی رودخانه ای به همین نام ساخته شده است.

این سد برای کنترل و مهار سیلاب، تامین آب شرب مورد نیاز بجنورد و روستاهای حاشیه خط انتقال، تامین آب مورد نیاز صنایع و همچنین تامین آب مورد نیاز برای بهسازی و توسعه کشاورزی اراضی پایین دست مورد استفاده قرار می گیرد.

سد شیرین دره بر روی یکی از شاخه های اصلی رودخانه اترک قرار دارد. این سد به منظور کنترل سیلاب و تامین آب شرب بجنورد و روستاهای اطراف احداث شده است.

آب شهر آشخانه نیز از این سد تامین می شود. عملیات ساخت سد شیرین دره در سال 95 آغاز شد و پس از 9 سال تلاش مستمر و سخت سرانجام در سال 1377 شاهد اتمام پروژه سدسازی بودیم.

در حال حاضر دریاچه سد شیرین دره تشکیل شده در پشت سد یکی از مناطق تفریحی ممتاز آشخانه محسوب می شود.

در این دریاچه مصنوعی صدها ماهی مختلف زندگی می کنند. بنابراین می توانید یک چوب ماهیگیری بردارید و با آرامش منتظر باشید تا یک ماهی بزرگ در دام شما بیفتد.

نشانی: ایران، خراسان شمالی، 65 کیلومتری شمال غربی شهرستان های بوجرد، مانه و سملقان

دریاچه شیرین دره کجاست؟

برای آشپزخانه

آشپزخانه یکی از شهرستان های استان خراسان شمالی است که حدود 40 کیلومتر با بجنورد (مرکز استان) فاصله دارد. این شهر مرکز شهرستان مانه و سملگان است.

این شهر دارای منابع آبی خوبی است که از کوه های آلاداغ سرچشمه می گیرد و به همین دلیل کشاورزی و دامپروری در اطراف آن رواج دارد.

زبان بیشتر ساکنان آشخانه کرمانجی است. شهرستان آشخانه مرکز کشاورزی، دامپروری و از نظر وسعت بزرگترین شهرستان استان است.

آشپزی شهری چهار فصل است. یعنی نمی توان گفت که زمستان های این شهر بسیار سخت و سرد است. وقتی میانگین دما به حدود 10 درجه سانتیگراد می رسد، یعنی در تابستان گرما وجود ندارد.

طبق آمار چند سال اخیر حداکثر دمای هوا در فصل تابستان به حدود 24 درجه سانتیگراد می رسد. به گفته کارشناسان و متخصصان، دمای 21 درجه سانتیگراد «دمای آرامش» است.

این بدان معناست که حتی توصیه می شود با کمک سیستم تهویه مطبوع خانه خود دمای خانه را روی 21 درجه تنظیم کنید تا نه انرژی هدر رود و نه به بدن آسیب وارد شود. حال تصور کنید که خداوند متعال کنترل سیستم آب و هوا را به دست گرفته و دمای این منطقه را روی دمای آرامش قرار داده است.

هر فصل زیبایی منحصر به فردی در آشپزخانه دارد. مقایسه زیبایی هر فصل با فصل دیگر کاملاً ناعادلانه خواهد بود.

فصول مختلف در آشپزخانه مانند انگشتان یک دست است.

شاید آنها متفاوت به نظر می رسند. اما نمی توان یکی را بر دیگری ترجیح داد.

دریاچه شیرین دره کجاست؟

با همه این حرف ها بسیاری از گردشگران از زیبایی دشت های پوشیده از شقایق در بهار، هوای خنک در تابستان و فضای رمانتیک و آرام آشپزخانه در پاییز صحبت می کنند.

کاخانه شهر کوچکی با 339 هکتار وسعت است. ارتفاع این شهر از سطح دریا به حدود 850 متر می رسد. یعنی هوای آشپزخانه نه سرد و کوهستانی است و نه گرم و مرطوب.

گویی خداوند این شهر را دقیقاً در ارتفاع مورد نظر حفظ کرده است. میانگین دمای سالانه در این شهر به 14 درجه سانتیگراد می رسد.

همچنین به طور میانگین در طول سال 288 میلی متر باران در این شهرستان می بارد. بنابراین می توانید تصور کنید چه طبیعتی در این شهر در انتظار شماست.

هوای نه چندان سرد، مناطق نیمه کوهستانی، زمین های حاصلخیز و حاصلخیز و دشت های سرسبز، همه اینها در این منطقه دست به دست هم داده اند تا آشپزی را شکل دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا