ایران گردی

دریاچه زریوار؛ جاذبه‌ای مسحورکننده در کردستان

تودی تریپ: دریاچه زریوار که به آن زریبار نیز می گویند یکی از دریاچه های بی نظیر ایران و جهان است که آب شیرین و حیات وحش خاص خود را دارد. زریوار نیز یکی از تالاب ها و پناهگاه های حیات وحش محسوب می شود و در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

آشنایی با دریاچه دلربا زریوار

دریاچه زریوار یا به قول محلی ها تالاب آب شیرین زریبار در استان زیبای کردستان در 3 کیلومتری غرب شهر مریوان واقع شده است. این دریاچه یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و یکی از معروف ترین و زیباترین جاذبه های طبیعی غرب کشور به شمار می رود.

ارتفاع این دریاچه از سطح دریا ۱۲۸۵ متر است و اطراف آن را کوه های زیبا با درختان و مراتع احاطه کرده است که جلوه بی نظیری به این دریاچه بخشیده است. طول این دریاچه 5 کیلومتر، عرض آن 1.6 کیلومتر و عمق آن به طور متوسط ​​حدود 3 متر (بین 2 تا 5.5 متر) است که باعث سهولت در مسیریابی می شود.

دریاچه زریوار;  جاذبه ای مسحور کننده در کردستان

آب دریاچه زریوار از چشمه های جوشان واقع در کف آن و همچنین آب باران و برف تامین می شود. این تالاب به دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای انواع گیاهان و جانوران است و پرنده نگری و ماهیگیری در اینجا رونق می گیرد. تالاب زریبار یکی از منحصر به فردترین دریاچه های آب شیرین جهان به شمار می رود و شرایط عمومی یک تالاب بین المللی را دارد.

دریاچه زریوار یکی از تالاب های مهم کشور و پناهگاه حیات وحش است که تحت حفاظت سازمان محیط زیست قرار دارد. این دریاچه به عنوان یک واحد اکولوژیکی و یک اکوسیستم آبی در کردستان، پدیده ای بسیار نادر است که گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فردی در آن یافت می شود.

پوشش اراضی غالب این منطقه جنگل ها و نخلستان های نیمه متراکم است که گونه غالب جنگلی بلوط ایرانی است و گونه های جنگلی دیگری مانند گلابی وحشی، زالزالک و بادام در دامنه ها و نقاط مختلف دیده می شود.

دریاچه زریوار;  جاذبه ای مسحور کننده در کردستان

پرندگان: تالاب زریوار پتانسیل زیادی برای جذب پرندگان آبزی، آبزی و غیر آبزی دارد و گونه های زیادی از پرندگان بومی و مهاجر در این تالاب زندگی می کنند. از پرندگان این دریاچه می توان به درنای گونه سفید، اردک بلوط، اردک اردک، لک لک، حواصیل خاکستری، درنا و گونه های کمیاب مانند فاخته و شیک اشاره کرد.

آبزیان: این تالاب محل زندگی ماهی های بومی مانند سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی، ساوس ماهی، شاکولی و گامبوزیا است. کپور علفی، کپور آینه ای، کپور معمولی، کپور کله گنده و کپور از جمله ماهیان غیر بومی این دریاچه هستند.

پستانداران: از پستانداران داخل و اطراف تالاب زریوار می توان به شنگ (سگ آبی)، روباه، گراز وحشی، خرگوش، گراز و خرس قهوه ای اشاره کرد.

خزندگان: در دریاچه زریوار خزندگانی مانند مار، مار آتشین، مار زنگی، مار زنگی و پلنگی در دسته مارهای غیر سمی وجود دارند. گرز مار و افعی کرد از دسته مارهای سمی; مارمولک ها و گونه هایی از خانواده لاسرتا، گکوها و آگام ها دیده می شود.

دریاچه زریوار;  جاذبه ای مسحور کننده در کردستان

گیاهان: گیاهان شناور مانند سراتوفیلوم، سریوفیلوم و گونه های خار و نیزار، خزر، برهنگ آبی، نیلوفر آبی، چمن هفت بند، پیچک، لویی، بزواش، جاگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهند.

تالاب زریبار هفتمین تالاب ثبت شده ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در کنوانسیون بین المللی رامسر است.

از دریاچه زریوار دیدن کنید

یکی از مکان های معروف شهر مریوان که در 3 کیلومتری این شهر قرار دارد، دریاچه بسیار دیدنی زریوار است. این دریاچه که یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان و محبوب ترین جاذبه گردشگری کردستان به شمار می رود، بهترین دلیل برای سفر به شهر مریوان محسوب می شود.

زریوار دریاچه ای فیروزه ای رنگ و منحصر به فرد است که در میان کوه های مرتفع احاطه شده و با جلوه بسیار دیدنی خود مانند تصویری رویایی روی بوم، بازدیدکنندگان شهرستان مریوان را شگفت زده می کند.

وسعت بزرگ این دریاچه (طول 5 کیلومتر و عرض حدود 1.5 کیلومتر) زریوار را مکانی بسیار مناسب برای فعالیت های مختلف کرده است.

دریاچه زریوار;  جاذبه ای مسحور کننده در کردستان

• دریاچه زریبار یکی از بی نظیرترین جاذبه های طبیعی استان کردستان است که برای طبیعت گردان بسیار جذاب و وسوسه انگیز است.

• دریاچه زریبار با طبیعت زیبای اطراف، مکانی دنج و دلپذیر برای استراحت مردم منطقه است.

• امکان بسیاری از فعالیت های تفریحی مانند ماهیگیری، شنا، قایق سواری و عکاسی در میان طبیعت بسیار زیبای این منطقه برای گردشگران بسیار وسوسه انگیز و جذاب است.

همانطور که گفته شد، این دریاچه عظیم با وسعت زیاد و عمق بسیار خوب، بهترین مکان برای فعالیت هایی مانند قایقرانی، ماهیگیری، پاراگلایدر و عکاسی است. فقط یک قایق موتوری یا قایق پدالی اجاره کنید، یک چوب ماهیگیری و یک دوربین در آن بگذارید و به دریا بروید.

ماهیگیری در سکوت مطلق و آرامش بخش دریاچه زریوار یکی از لذت های وصف ناپذیری است که هرکسی شایسته تجربه آن است. همچنین تماشای طلوع و غروب خورشید و ثبت عکس های خاطره انگیز و زیبا از پرندگان مهاجر و مناظر شگفت انگیز اطراف دریاچه از دیگر تفریحاتی است که سفر به شهرستان مریوان و بازدید از دریاچه زیبای زریوار را به خاطره ای فراموش نشدنی تبدیل می کند.

دریاچه زریوار;  جاذبه ای مسحور کننده در کردستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا