ایران گردی

دریاچه تار؛ دریاچه ای فوق العاده در دماوند

تودی تریپ: در خارج از پایتخت و به دور از شلوغی، هوای آلوده و ترافیک، یک جاذبه وجود دارد که مانند گوشه ای از بهشت ​​روی زمین است. مکانی برای استراحت، نفس کشیدن و لذت بردن از زیبایی های طبیعت؛ مکانی که انسان را به سمت خود می کشاند و فراموش می کند که به مناظر باورنکردنی خود نگاه کند.

ثار و هویر دریاچه هایی هستند که برای دیدن و جستجو در میان حصار کوه باید در هوای خوب به دماوند سفر کنید.

ویژگی های منحصر به فرد دریاچه ثار

دریاچه تار در ارتفاع 3000 متری قرار دارد و آب آن پس از تصفیه شیرین و قابل شرب است. دریاچه ثار از شمال توسط رشته کوه کارا داغ (کوه دوبرار) و از جنوب توسط کوه زرین احاطه شده و به دلیل وجود این کوه ها به مکان مورد علاقه کوهنوردان تبدیل شده است.

طول این دریاچه 1.3 کیلومتر و عرض آن 400 متر است و امکان شنا در دریاچه یکی از هیجان انگیزترین فعالیت های این دریاچه است. بخشی از آب این دریاچه از چشمه های کوه های کرادخ، سیاهچال و شاه نشین در شمال و آبراهه های فصلی در جنوب تامین می شود.

مقداری از آب این چشمه ها و آبراهه ها به دریاچه ثار و هوور می ریزد و بخشی دیگر آب رودخانه های ثار و هوور را تامین می کند. سطح آب دریاچه ثار در فصول مختلف سال متفاوت است و عمق آن در مرطوب ترین فصل سال به 50 متر می رسد.

دریاچه قیر؛  دریاچه ای زیبا در دماوند

در فصل بارندگی قسمت کوچکی از آب دریاچه سرریز می شود و به رودخانه ثار می ریزد. رودخانه ثار در مسیر خود به رودخانه های دیگر می پیوندد و جریان آن تا شهر دماوند ادامه دارد.

یکی از خوشایندترین کارها در این منطقه، قدم زدن بر روی تپه های پشت دریاچه است.

در اطراف دریاچه تاردار درختان و پوشش گیاهی زیادی پیدا نمی کنید، اما یکی از معدود گیاهان این منطقه آویشن کوهی است که اگر در میان تپه ها قدم بزنید بوی خوبی خواهد داشت.

چشمه هایی که از بالای تپه ها به رودخانه می ریزند نیز بسیار دیدنی هستند. اگر حدود نیم ساعت از دریاچه به سمت شرق قدم بزنید به دریاچه زیبای دیگری به نام هویر می رسید که حدود 900 متر طول و 150 متر عرض دارد.

دریاچه های زمین شناسی تار و هویر دریاچه های آب شیرین کوهستانی هستند که در ارتفاع حدود 3000 متری قرار دارند.

این دو دریاچه توسط کوه ها احاطه شده اند. بنابراین رشته کوه کارا داغ در شمال و کوه زرین در جنوب دیده می شود. دریاچه تار 1.3 کیلومتر طول و 400 متر عرض و هویر 900 متر طول و 150 متر عرض دارد.

آب دریاچه از کلسیم، منیزیم، کربنات، مواد شیمیایی تشکیل شده است.

سطح آب ثار و هویر در طول سال متفاوت است. آب دریاچه ها از کوه های کارا داغ، سیاهچال و شاه نشین در شمال و آبراهه های فصلی تامین می شود. آب شدن برف های زمستانی در قسمت های بالاتر نیز قسمت دیگری از آب تار و هیور را تشکیل می دهد.

دریاچه قیر؛  دریاچه ای زیبا در دماوند

در کف دریاچه ثار چشمه های زیرزمینی وجود دارد که مقداری از آب از این چشمه ها می آید. سرچشمه این دریاچه سرچشمه رودخانه ثار را تشکیل می دهد که همراه با دیگر شاخه های رودخانه ثار را تشکیل می دهد که به سمت شهر دماوند می ریزد.

بهترین راه برای رفتن به دریاچه ثار

از راه های زیر می توانید به دریاچه ثار برسید:

1- به شهرستان دماوند بروید. از جاده روستای چنار کوسه بروید تا پس از 12 کیلومتر رانندگی در جاده آسفالته به این روستا برسید.

سپس از این آبادی وارد جاده ای به نام جاده معدن شوید. پس از طی 20 کیلومتر جاده خاکی، دریاچه ثار را خواهید دید. مکان های مختلفی برای چتربازی، پاراگلایدر و کایت سواری در این منطقه وجود دارد و می توانید پرواز آنها را در این مسیر مشاهده کنید.

2- از دماوند به سمت فیروزکوه رفته و در 25 کیلومتری فیروزکوه وارد خروجی دلیچایی شوید. سپس از روستاهای یهار، لی پشت، مومج، دهنار و هویر عبور کرده و در جاده خاکی بسیار ناهمواری به طول حدود 14 کیلومتر به دریاچه هویر می رسید.

برای رفتن به این دریاچه ها بهتر است از خودروهای مقاوم و دو دیفرانسیل استفاده کنید.

از روستای چنار کوسه تا دریاچه ثار هیچ منطقه مسکونی وجود ندارد. پس قبل از رفتن به این راه موارد لازم را آماده کنید. همچنین بهتر است با گروه سفر کنید تا اگر مشکلی پیش آمد راحتتر با آن برخورد کنید.

مسیر اول هیجان‌انگیزتر، دیدنی‌تر و کوتاه‌تر است. اما حدود 20 کیلومتر جاده باریک و سیاه و شنی و کوهستانی پر از دست اندازها و شیب و صخره و پیچ های خطرناک وجود دارد.

دریاچه قیر؛  دریاچه ای زیبا در دماوند

برای سفر به این مسیر از سه قسمت رودخانه عبور می کنید و چشمه ای در وسط آن وجود دارد. این جاده نسبتا ناهموار است و می تواند برای خودروهای خارج از جاده مشکل ایجاد کند.

عبور وسایل نقلیه غیر SUV از جاده دوم راحت تر است زیرا این جاده کمتر سیاه است.

بخشی از جاده خاکی در هر دو جهت بی کیفیت است و باید مراقبت شود.

افراد محلی ممکن است از شما بخواهند که وارد شوید.

ممکن است در طول مسیر عشایری را ببینید. به حقوق آنها احترام بگذارید و با رفتارهای ناخوشایند آنها را آزار ندهید.

در راه با مزارع زنبور عسل روبرو می شوید که می توانید عسل بخرید و سوغاتی خوشمزه این سفر را داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا