ایران گردی

دریاچه بزنگان سرخس کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: «بزنگان» دریاچه ای است که در گویش محلی به آن «کل بی بی» نیز می گویند.

دریاچه بزنگان در ارتفاعات «کپه داغ» در 130 کیلومتری بزرگراه مشهد-سرحس، در قسمت جنوبی کوه هزار مسجد و 70 کیلومتری شهر «سرحس» در خراسان واقع شده است.

بدنه دریاچه بزنگان یادگاری از دوره های زمین شناسی مزوزوئیک و نئوزوئیک است که قدمت آن به 250 میلیون سال می رسد.

مساحت این دریاچه «آب شیرین» در خراسان نزدیک به 80 هکتار است.

پهنای بزنگان در عریض ترین نقطه نزدیک به 500 متر و عمیق ترین عمق آن نزدیک به 12 متر است.

تنها دریاچه «طبیعی» خراسان در ارتفاع 850 متری است.

آشنایی با دریاچه بزگان

در ارتفاعات کپه داغ و در 130 کیلومتری جاده مشهد – سرحس، دریاچه ای به نام بزگان وجود دارد که یکی از دلایل محبوبیت روستای بزگان در خراسان رضوی است.

این دریاچه تنها آبگیر طبیعی این استان است و حدود 80 هکتار وسعت دارد. لازم به ذکر است که عمق این دریاچه حداکثر 12 متر و حداقل 9 متر بوده و در قسمت جنوبی خزر واقع شده است. رشته کوه مسجد در 130 کیلومتری جاده مشهد به سرحس.

دریاچه سرخس بزگان کجاست؟

به دلیل بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک در حاشیه و کف دریاچه، آب این دریاچه نیز تغذیه می شود. تاکنون 33 گونه فیتوپلانکتون جلبکی در دریاچه بزگان شناسایی شده است.

این دریاچه دارای ویژگی ها و اهمیت علمی و پژوهشی فراوانی است که همه ساله در فصل های پاییز، زمستان و اوایل بهار دارای زیستگاه های بسیار مناسبی برای پرندگان مهاجر آبزی و آبزی معروف ترین پرندگانی است که این منطقه را می توان فلامینگو نامید.

سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و استفاده معقول از این پدیده طبیعی و حفظ اصالت تعادل اکولوژیکی آن برنامه هایی دارد و در آینده نزدیک به یکی از مراکز و تفرجگاه های علمی پژوهشی مهم تبدیل خواهد شد.

طعم آب این دریاچه کمی تلخ و ترش است و این دریاچه و اطراف آن زیستگاه مناسبی برای ماهیان، حیوانات و پرندگان مهاجر، زمستان گذران، بهاری و بومی به شمار می رود.

ماهی بومی دریاچه همان گونه شیرماهی است که در سایر رودخانه های استان یافت می شود اما روستای بزنگان در خراسان رضوی زیستگاه خوبی برای چند گونه کپور دارد.

این دریاچه به عنوان تنها اثر طبیعی ملی استان خراسان شناخته می شود و دارای غاری در 6 کیلومتری جنوب غربی روستای بزنگان است که قدمت آن به قبل از میلاد مسیح می رسد.

موقعیت دریاچه بزگان

این دریاچه زیستگاه بسیار مناسبی برای آبزیان از جمله ماهی هایی مانند کپور و قزل آلا است.

دریاچه بزگان سرحس از این رو برای اهدافی مانند برگزاری مسابقات ماهیگیری زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان یک مکان تفریحی محسوب می شود.

دریاچه سرخس بزگان کجاست؟

این مسابقات جنبه سرگرمی و فرهنگی دارد، ضمناً به افرادی که بتوانند ماهی های بیشتر و بهتری صید کنند جوایزی تعلق می گیرد.

این دریاچه در 130 کیلومتری جاده مشهد به سرخس در ارتفاعات کپه داغ و در قسمت جنوبی رشته کوه های هزار مسجد قرار دارد.

دریاچه بزنگان از نظر جغرافیایی در 130 کیلومتری شهر مشهد و 80 کیلومتری سرخس قرار دارد و درست در شمال شرقی روستای بزنگان قرار دارد.

آدرس دریاچه بزگان سرخس: یک کیلومتری جاده روستایی بزگان و 70 کیلومتری شهر سرحس

وسعت این دریاچه حدود 80 هکتار و عمیق ترین قسمت آن 12 متر عمق دارد. بارندگی های سالانه و چشمه های کوچک حاشیه و کف دریاچه آب دریاچه بزگان را تامین می کند.

این در حالی است که طبق آخرین اندازه گیری ها عمیق ترین قسمت دریاچه تنها 2 متر عمق دارد. نکته جالب در مورد این دریاچه که توجه بسیاری از علاقه مندان را به خود جلب می کند کمبود درخت در حاشیه و سواحل آن است.

بازدید از منطقه بزگان معمولاً در یک روز کامل می شود. اما اگر قصد اقامت شبانه در این منطقه و گشت و گذار در دیگر مناطق آن را دارید، می توانید اقامت در خانه های ساکنان محلی روستای بزگان را انتخاب کنید.

البته اگر در فصل گرما به این منطقه رفتید، کمپینگ در کنار دریاچه نیز انتخاب خوبی است.

دریاچه سرخس بزگان کجاست؟

با توجه به وجود حیواناتی مانند گرگ در منطقه بزگان سرحس، یکی از مکان های مناسب برای گذراندن شب در این منطقه پاسگاه اکولوژیکی دریاچه است.

البته باید در نظر داشته باشید که فقط کارکنان سازمان محیط زیست مجاز به استفاده از این مکان هستند.

همچنین پس از گردش در اطراف این دریاچه می توانید از هتل های شهرک سرحس نیز برای اقامت شبانه استفاده کنید. یکی از مهم ترین شاخص ها در انتخاب مکان های گردشگری، امکان اقامت راحت و دسترسی آسان به آنهاست.

از این رو یکی از بهترین هتل های سرحس که به جاذبه های گردشگری فوق نزدیک است، هتل دوستی سرحس است.

در اطراف دریاچه بزگان فضاهای طبیعی زیبا و مناسب زیادی برای ماهیگیران و مسافرانی که برای استراحت و استراحت به این منطقه می آیند وجود دارد. دشت 15 هکتاری تخت عسل در چهار کیلومتری شمال دریاچه قرار دارد و در اوایل بهار پر از لاله و سنبل است.

این مکان قطعا اقامتگاه خوبی برای گردشگرانی است که قصد دارند روزهای پایانی نوروز را در دشت و دمان سپری کنند.

دریاچه سرخس بزگان کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا