ایران گردی

دریاچه اوان؛ دریاچه ای خارق العاده و دیدنی

تودی تریپ: برای احساس آرامش طبیعت می توانید با دور شدن از شهرهای بزرگ مکان های بکر و خوش آب و هوا را بیابید و ساعاتی را در دل طبیعت با آرامش بگذرانید.

طبیعت دریا، دریاچه، دشت، جنگل، کویر، کویر، رودخانه، کوه، باغ و… خود را به ما نشان می دهد و هر کدام مکانی را برای گردش در طبیعت انتخاب می کند.

دریاچه ها همیشه یکی از محبوب ترین جاذبه های طبیعی بوده اند که آب و هوای مطبوع و مناظر زیبا فضایی آرام را برای گذراندن مدتی دور از زندگی روزمره ایجاد می کند.

ایران پر از دریاچه های زیبا است، یکی از آنها دریاچه آوان در استان قزوین است که می خواهیم در مورد آن صحبت کنیم.

مسیر دریاچه ایوان

دریاچه اعوان در شهر و روستای معلم کلایی از توابع شهرستان رودبار الموت استان قزوین قرار دارد. این دریاچه در نیمه شمالی الموت و در دامنه کوه خشتال در 75 کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در میان چهار روستای ایوان، ورین، زوار دشت و زرآباد در استان قزوین قرار دارد.

این دریاچه در میان طبیعت بکر الموت و در دامنه کوه خشتال قرار دارد که در ۷۵ کیلومتری شهر قزوین یعنی حدود ۲ تا ۳ ساعت راه است. این دریاچه از شمال به دره الموت می رسد، بنابراین کسانی که برای بازدید از قلعه تاریخی الموت می روند ساعت ها برای دیدن این دریاچه وقت می گذارند.

دریاچه اوان؛  دریاچه ای فوق العاده و دیدنی

دریاچه آوان توسط 4 روستای آوان، وربان، زوردشت و رزآباد احاطه شده است و ارتفاعات اطراف آن زیبایی خیره کننده ای به آن بخشیده است.

در جاده زیبای قزوین – الموت از دشت های سرسبز و گردنه های کوهستانی عبور می کنید، از رجایی دشت می گذرید و حدود 3 ساعت ادامه می دهید تا به یک تقاطع برسید، به سمت دریاچه آوان می روید و پس از گذشتن از روستای زرآباد. ، دریاچه را در مقابل خود خواهید دید.

در مسیر کازوین – الموت امکانات قابل توجهی وجود ندارد. پس هرچه را که در شهر می خواهید بردارید و سپس به جاده بروید. البته در رجایی دشت نیز می توانید اجناس محدود خریداری کنید.

با توجه به کوهستانی بودن جاده و وجود پیچ ​​های خطرناک در هنگام رانندگی احتیاط کنید و نهایت احتیاط را به خرج دهید.

امتحان کردن غذاهای سنتی قزوین و خرید سوغاتی از این شهر را فراموش نکنید.

در فصل بهار دریاچه اعوان و مناظر آن زیبایی دو چندانی دارد و در فصل تابستان اقامتگاهی مفرح برای گردشگران است.

برای لذت بردن از آب و هوای مطبوع آن، بهترین زمان برای بازدید از ماه می تا اکتبر است. به دلیل ارتفاع زیاد دریاچه و قرار گرفتن آن در دامنه کوه خشتال، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز بسیار سرد است.

اگر قصد دارید شب را در کنار دریاچه بگذرانید و کمپ بزنید، وسایل لازم را با خود ببرید زیرا از شهر دور است.

دریاچه اوان؛  دریاچه ای فوق العاده و دیدنی

در فصل پاییز و زمستان دمای هوا بسیار پایین است و گاهی تا 20- درجه سانتیگراد می رسد و در شب دما به 12- درجه سانتیگراد می رسد. پس اگر قصد کمپینگ در اطراف این دریاچه را دارید، لباس گرم و مناسب بپوشید.

اگر قصد اقامت شبانه در اقامتگاه را دارید، اقامتگاه های بوم گردی زیادی در منطقه الموت و روستاهای نزدیک دریاچه مانند زرآباد و وربان وجود دارد که می توانید با حوصله و وقت بیشتری در این منطقه از قزوین اقامت کنید.

عمق دریاچه اوان

دریاچه آوان با ابعاد 325 متر در 275 متر بیش از 70000 متر مربع مساحت دارد. ارقام متفاوتی برای عمق این دریاچه ارائه شده است، اما بررسی ها و مشاهدات تیم غواصی، عمق 6.8 متری را برای عمیق ترین قسمت دریاچه در جنوب شرقی آن تایید می کند.

آب دریاچه آوان شیرین است و دمای آن در عمیق ترین قسمت به حدود 23 درجه سانتیگراد می رسد. بستر سیلت و سیلت دریاچه حالت چسبناکی را در کف آن ایجاد می کند و میدان دید کمتر از یک متر در زیر آب ایجاد می کند.

آب دریاچه اوان از چشمه های کوچکی که در بستر آن قرار دارد تغذیه می شود. علاوه بر چشمه ها، بارندگی باعث افزایش میزان آب دریاچه نیز می شود. اما میزان آب تامین شده بسیار کمتر از چشمه های زیرزمینی است.

سرریز آب ایوان به صورت رودخانه ای کوچک به روستاهای کوشک و عین می رود تا مورد استفاده کشاورزان قرار گیرد و زمین های آنها را آبیاری کنند.

دریاچه اوان؛  دریاچه ای فوق العاده و دیدنی

در حاشیه دریاچه در کنار دامنه کوه های اطراف درختانی مانند بید، چنار، تبریزی، سیب، گیلاس، گیلاس، سنجد، فندق و گردو و در میان آنها گیاهان علفی مانند تفنگ، کنگر دیده می شود. ، و غیره. شیرین بیان نیز فرصتی برای رشد داشت. از گیاهان موجود در آب دریاچه می توان به نیزارها و گیاهان غوطه ور خوشاب و چنگال آبی اشاره کرد.

در اطراف دریاچه بز، پلنگ، خرس قهوه ای، روباه، شغال، گرگ، گراز وحشی، شنگ (نوعی سمور)، سیاه گوش (گربه وحشی)، عقاب، عقاب، شاهین، جغد، کبک، فاخته، دارکوب، سبز دیده می شود. گنجشک ها، کلاغ ها، گنجشک ها، قورباغه ها، لاک پشت ها و خرچنگ ها. ماهی هایی مانند قزل آلای رنگین کمان و کپور نیز در دریاچه وجود دارد و به دلیل وجود گیاهان در دریاچه، زیستگاه مناسبی برای اردک و ماهی فراهم شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا