ایران گردی

دریاچه الندان در کجاست؟

تودی تریپ: دریاچه الدانان مازندران که به آببندان نیز معروف است یکی از جاذبه های طبیعی زیبای شهرستان ساری در نزدیکی روستای آزانی یکی از دهستان های چهاردانگه است که به دلیل ویژگی های منحصر به فرد و متمایز خود جای توجه دارد.

الندان دریاچه ای طبیعی است که هیچ رودخانه ای به آن نمی ریزد و منبع آب این دریاچه زیبا فقط از بارندگی است.

از آنجایی که نوع خاک در کف این دریاچه نفوذناپذیر است، مدت زمان نگهداری آب در این چاله افزایش یافته و منجر به پیدایش دریاچه ذبیعی شده است.

از سوی دیگر، شیب زمین و شکل دریاچه باعث شده است که حتی در اثر بارندگی اندک، کل برف و باران به سمت دریاچه هدایت شده و به آن سرازیر شود.

دریاچه اللاندان به ساری

آدرس دریاچه آلند: مازندران، ساری، 65 کیلومتری جنوب شهر ساری، 20 کیلومتری کیاسر، روستای چهاردانگه، رشته کوه اوزانی

دریاچه الندان یا آبگیر پله اوزانی یکی از بزرگترین و زیباترین دریاچه های شمال ایران است که در دل جنگل های هیرکان قرار دارد.

دریاچه الندان کجاست؟

این دریاچه خاص و دیدنی به عنوان یکی از بهترین مناطق طبیعت گردی ایران نیز مطرح است و مناظر رویایی آن توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می کند.

علاوه بر این، دریاچه الندان کیاسر قدمتی طولانی دارد و پیدایش آن را به دوره‌ای از زمین‌شناسی به نام «کواترنری» نسبت می‌دهند. به همین دلیل این دریاچه زیبا با قدمتی حدود 2.5 میلیون سال یکی از کهن ترین آثار طبیعی مازندران به شمار می رود.

ویژگی خاص و منحصر به فرد دریاچه الدانان تامین آب این دریاچه از طریق بارندگی های فصلی است.

به عبارت دیگر رودخانه ای وجود ندارد که به دریاچه الندان سرازیر شود و آب این دریاچه تنها از طریق بارندگی تامین می شود.

نوع خاص خاک این منطقه و نفوذناپذیری آب در آن و همچنین شیب زمین و شکل سدها از دیگر دلایل شکل گیری و طول عمر دریاچه به شمار می رود.

در فصول گرم سال که میزان بارندگی کم است، وسعت دریاچه الندان را حدود 17 هکتار تخمین می زنند. از سوی دیگر در صورت افزایش بارندگی و یا در فصول سرد و پرباران سال، حجم آب دریاچه تقریبا دو برابر شده و وسعت آن به 30 هکتار می رسد.

بنابراین، هر چه باران بیشتر می شود; دریاچه الندان همچنین آب بیشتری ذخیره می کند و در نتیجه بزرگتر می شود. به همین دلیل به این دریاچه «آباندان» نیز می گویند و از آب آن در شالیزارهای روستاهای اطراف استفاده می شود.

دریاچه ایلند برای ماهیگیری

انواع ماهی ها در دریاچه الندان زندگی می کنند. یکی از محبوب ترین تفریحات گردشگرانی که از دریاچه الندان دیدن می کنند ماهیگیری است. بنابراین اگر تصمیم به بازدید و کمپ در دریاچه الندان دارید، وسایل ماهیگیری خود را فراموش نکنید.

دریاچه الندان کجاست؟

دریاچه الندان ساری به عنوان یک جاذبه گردشگری و محبوب در بین گردشگران دارای امکانات و خدمات متنوعی است.

سرویس های بهداشتی آن نیز در طبیعت است، بوفه میان وعده و سوپرمارکت وجود دارد و دوچرخه های آبی از جمله امکانات و خدمات دریاچه الندان است، اما توجه داشته باشید که بوفه و سوپرمارکت در مسیر دسترسی به دریاچه الندان قرار دارند نه اطراف دریاچه. خود، زیرا گردشگران از منظره طبیعت لذت می برند.

از طرفی بدون شک چنین مکانی با چنین منظره فوق العاده ای نیاز به یک سری عکس های خاطره انگیز دارد به همین دلیل در اطراف دریاچه الندان آتلیه های عکاسی وجود دارد و کسانی که می خواهند با دوربین های حرفه ای عکس های خارق العاده و خاطره انگیزی بگیرند می توانند به این استودیوها اگر خودشان و دریاچه الناندان را ثبت کنند.

مکان های دیدنی و زیبای دریاچه الندان از همین جاده الندان شروع می شود.

قبلا اشاره کردیم که برای دسترسی به دریاچه الندان دو مسیر وجود دارد و اکثر مردم و طبیعت دوستان مسیر دوم را انتخاب می کنند زیرا این مسیر مستقیمتر است و از طرفی نام آن جاده الندان است و شما را مستقیماً به ساحل دریاچه می رساند. .

وقتی تصمیم می گیرید در میان مکان های دیدنی و مناطق گردشگری طبیعی بکر ساری به دریاچه الندان بروید، زیبایی این جاذبه دیدنی از همان جاده الندان شروع می شود.

این جاده که قسمت اول آن آسفالت و قسمت زیادی سیاه رنگ است، شما را از جایی عبور می دهد که جدای از جنگل ها و درختان بلند اطراف جاده، منظره ای زیبا و خارق العاده از دشت های روبرو و شالیزارها را به نمایش می گذارد. بارها اتفاقی که افتاد این بود که رانندگان از منظره جلویی چنان خیره شده بودند که از جاده منحرف شدند.

دریاچه الندان کجاست؟

بنابراین، وقتی به اینجا می‌رسید، تنها مناظری که می‌توانید ببینید طبیعت بکر، مناظر زیبا، کوه‌های پوشیده از مه و پرندگان مهاجر است.

البته باید یک موضوع مهم طبیعت گردی در اطراف دریاچه الندان را در نظر بگیرید.

از آنجایی که دریاچه الندان یک دریاچه آب شیرین است، به دلیل همین آب شیرین، علاوه بر طبیعت اطراف دریاچه، مملو از گیاهان دارویی، پیاز وحشی معروف به الزه و گل بنفشه است.

البته برای لذت بردن از این گل ها و گیاهان علاوه بر منظره، در فصل بهار از آن بازدید کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا