ایران گردی

دره گشایش؛ جاذبه‌ای طبیعی و جالب در مراغه

تودی تریپ: دره گشایش در 14 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و یک کیلومتری جنوب غربی روستای گشایش قرار دارد. این منطقه با طبیعت سرسبز و با طراوت، صخره های عجیب، چشمه های درمانی و معدنی و غار بزرگ و اسرارآمیز هامپول، یکی از مقاصد و جاذبه های گردشگری ماراژ در استان آذربایجان شرقی به شمار می رود. بهترین زمان برای بازدید از دره بهار و تابستان است و راه دسترسی به روستا برای تردد خودروها تجهیز شده است.

آشنایی با دره افتتاحیه

مراغه در شرق دریاچه ارومیه و در دامنه جنوبی کوه سهند قرار دارد و دارای چشمه های معدنی فراوانی است که خواص درمانی دارند. از چشمه های آب معدنی معروف اطراف شهر ماراج می توان به شورسو، گوشایش، ایستی بلاغ، کارا پالچیک و ساری سو اشاره کرد.

آب این چشمه ها از صخره های سنگی این دره و از کف رودخانه تحت فشار خارج شده و به رودخانه مردک چای می ریزد از دیرباز مردم منطقه از این آب ها برای درمان برخی بیماری ها به ویژه بیماری های پوستی استفاده می کردند. .

آب‌های معدنی سرد و گرم زیادی در اطراف شهر ماراج وجود دارد که در فصل تابستان مورد استفاده ساکنان و مردم شهرهای دیگر قرار می‌گیرد.

در دامنه کوه های مندیل بسر و گوشش، آب های معدنی گرمی در اطراف روستای گوشش وجود دارد که به دلیل مجاورت با روستای گوشش، از شهرت زیادی برخوردار است و به آن آب های معدنی گرم گوشش می گویند.

در این دره دو چشمه معدنی وجود دارد که یکی در قسمت جنوبی و در زیر آهکی که به غاری کوچک تبدیل شده از زمین سرچشمه می گیرد. دبی این چشمه زیاد است و به صورت نهر بزرگی به رودخانه می ریزد. از سایر نقاط این منطقه آب و گاز از زمین خارج می شود و در نقاطی با صدای قابل توجهی همراه است.

باز شدن دره؛  یک جاذبه طبیعی و جالب در ماراژ

آب چشمه دیگر در قسمت شمالی دره با فشار و سروصدا از سوراخی در سنگ آهک رو به رودخانه بالا می جهد و پس از هر جهش از مقدار و فشار آب کاسته می شود و دوباره تکرار می شود.

دره گشایش بین روستاهای گشایش و امیر قرار دارد و کوه های سنگی سر به فلک کشیده آن را در بر گرفته است.

این منطقه گردشگری با جاذبه های طبیعی از جمله طبیعت سرسبز، صخره های شگفت انگیز، آب درمانی و چشمه های آب معدنی و غار بزرگ و اسرارآمیز همپول یکی از مناطق مهم گردشگری آذربایجان جنوب شرقی در این شهرستان است.

بازدید از دره باز ماراژ

بازدیدکنندگان می توانند از غار کبوتر در این دره نیز استفاده کنند. چشمه های آب معدنی گشایش در این منطقه قرار دارد.

طول این دره حدود شش کیلومتر است و رودخانه خروشان، چشمه های آب معدنی و مناظر بکر طبیعی و دیدنی طول این دره را مزین کرده است.

صخره های عظیم برآمده در دامنه کوه های مشرف به دره باز، جاذبه های طبیعی و بکر این منطقه را چند برابر کرده است.

صخره ها نیز مانند سنگ های ساخته شده توسط انسان، داستان چندین میلیون ساله این ویژگی های طبیعی را روایت می کنند و بر زیبایی آن ها می افزایند.

وجود غارهای متعدد در این منطقه بر جذابیت طبیعت آن می افزاید. غار بزرگ و اسرارآمیز هامپویل یکی از قدیمی ترین غارهای جهان و کشورمان است که در منطقه گردشگری گشایش قرار دارد.

این غار باستانی در هشت کیلومتری جنوب شرقی شهر ماراج و در نزدیکی روستای گشایش قرار دارد و یکی از پربازدیدترین جاذبه های آذربایجان به شمار می رود.

باز شدن دره؛  یک جاذبه طبیعی و جالب در مراغه

وجود صخره های آهکی، چاه های وهم انگیز و آثار تمدن های بشری چند هزار ساله این غار را به اسرارآمیزترین جاذبه طبیعی و گردشگری شمال غرب کشور تبدیل کرده است.

این غار به دلیل کوهستانی بودن و مناظر زیبای طبیعی گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در سال های اخیر برخی از امکانات اولیه برای مسافران و گردشگران در غار همپویل ایجاد شده است.

وجود باغ ها و مزارع سرسبز پوشیده از درختان میوه در ابتدا و انتهای دره منظره شگفت انگیزی را برای گردشگران ایجاد می کند و از دیرباز این دره در فصل بهار و تابستان با دامن پهنی از گل های رنگارنگ، غوغای پرندگان وحشی و بوی علوفه پذیرای دوستداران طبیعت است.

دره باز مراغه را می توان نگینی برای طبیعت گردان این منطقه دانست و با دیدن چشم انداز طبیعی آن به عظمت خالق هستی پی برد.

دره گشایش در چهارده کیلومتری جنوب شرقی مراغه در مسیر جاده گشایش رود در روستایی به همین نام قرار دارد. از روستای گشایش تا دره سبز و کرم که در جنوب غربی این روستا قرار دارد حدود یک کیلومتر راه است که با وسایل نقلیه می توان به آن رسید.

باز شدن دره؛  یک جاذبه طبیعی و جالب در ماراژ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا