ایران گردی

دره لمبورو کهنوج کجاست؟

تودی تریپ: منطقه توریستی لمبورو یک روستا یا سکونتگاه خالی از سکنه است که در آن بقایای خانه های سنگی وجود دارد که نشان می دهد آنها در گذشته در آنجا زندگی می کردند.

این دره بسیار زیبا دارای درختان بلند و چندین چشمه دائمی است اما درختان لیموترش در این منطقه به دلیل خشکسالی از بین رفته اند به جای درختان کسور که میوه های خوراکی دارند به وفور یافت می شود.

شامپو سدر از برگ درخت تهیه می شود. این درختان زیبا به تعداد زیاد در این منطقه دیده می شوند و بر زیبایی این منطقه افزوده اند.

در این آبادی دو پله وجود دارد که یکی پله حضرت ابوالفضل و دیگری قدمگاه حضرت علی (ع) است که در میان نخل های بلند قرار گرفته اند و منظره زیبایی دارند.

آشنایی با دره لمبورو

دره لمبورو در شهرستان کهنوج در استان کرمان قرار دارد و مکانی سرسبز و بکر با آب و هوای بسیار خوب است. برای رسیدن به این دره باید به استان کرمان و شهر کهنوج سفر کنید و به کوهپایه های شمالی این روستای گروک یکی از دهستان های کهنوج بروید. این دره در دامنه شمالی این روستا قرار دارد.

آدرس دره لمبورو-خانوج: دو کیلومتری جنوب روستای کوتک بالا، دامنه شمالی کوه گروک، دره لمبورو-خانوج

دره لمبورو کجاست؟

آب و هوای خانوج گرم و خشک است و این شهر تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتاً معتدل و تا حدودی سرد دارد. هوای مطبوعی که در شب می وزد خنک است و به «شباد» به معنای باد شبانه معروف است.

در حدود دو کیلومتری جنوب روستای کوتک بالا و در دامنه شمالی کوه گروک در ناحیه کونوج مکانی سرسبز و دیدنی به نام لمبورو قرار دارد.

لمبورو یک منطقه توریستی خالی از سکنه، دره ای بسیار زیبا با درختان بلند و چندین چشمه دائمی است.

بقایای خانه های سنگی در این مکان دیده می شود که روستای آباد را در گذشته نشان می دهد.

نام این روستای قدیمی برگرفته از درخت لیمو است که در گویش محلی «لمبور» تلفظ می‌شود و زمانی در این دره فراوان بوده است. اما این درختان امروز به دلیل خشکسالی کاملاً از بین رفته اند.

در مقابل، لمبورو درختان نخل دارد که صاحبان خود را در زمان برداشت به دره می کشانند.

درختان دیگری از جمله درخت کنار و درخت کسور در این منطقه به چشم می خورد. کنار درختی قرار دارد که از برگ های آن پودر سرو به دست می آید و میوه آن خوراکی است (این درخت با درخت سرو متفاوت است) و کسور همان درخت پسته وحشی (بنه) است که در اصطلاح به آن «کاسور» می گویند. گویش محلی

دو پله در دره لمبورو کهنوج دیده می شود که در میان نخل های بلند و درختان کهنسال قرار گرفته و مورد احترام مردم منطقه است.

این جاذبه های مذهبی از دیرباز در این مکان وجود داشته و به گفته ساکنان محلی منطقه منسوب به حضرت علی (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است.

دره لمبورو کجاست؟

ویژگی های جالب دره لمبورو

شهرستان کهنوج از شمال با جیرفت و عنبرآباد، از جنوب به منوجان، از شرق به شهرستان قالگنج و رودبار و از غرب به شهرستان فاریاب و رودان محدود است.

آب و هوای خانوج گرم و خشک است و این شهر تابستان‌های گرم و زمستان‌های نسبتاً معتدل و تا حدودی سرد دارد. هوای مطبوعی که در شب می وزد خنک است و به «شباد» به معنای باد شبانه معروف است.

لمبورو دره ای بسیار زیبا و روح نواز، پر از درختان بلند و چشمه های خروشان دائمی است که حتی در اوج خشکسالی هم نمی جوشند.

از درختان این دره شگفت‌انگیز می‌توان به درخت کوهی کسور یا پسته وحشی اشاره کرد که میوه آن خوراکی است و گاهی از برگ‌های آن شامپوی سرو درست می‌کنند و میوه‌های خوراکی نیز دارند. درختانی که دشت و کویر را بسیار زیبا و چشم نواز کرده اند.

در وسط دره دو پله را می بینید که بین درختان کهنسال است و مردم منطقه به آن ها احترام زیادی می گذارند. به گفته مردم محلی منطقه، این دو قدم منسوب به حضرت علی (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) است.

شاید برای شما سوال پیش بیاید که چرا به این دره لمبورو می گویند؟ در پاسخ به این سوال باید بگویم که یکی از میوه های فراوان این دشت که تا 10 سال پیش وجود داشته و متأسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر خشک شده لیمو است و به لیمو در زبان محلی لمبورو یا المبور می گویند. بنابراین به این دره لمبورو می گویند.

محصول این دره در گذشته لیموترش بوده که فراوان بوده و محصولی اقتصادی برای این دره محسوب می شده است. اما در حال حاضر تنها محصول این دره خرمای به دست آمده از نخل های این دره است.

نام لمبورو از درخت لیمو گرفته شده است زیرا در قدیم این مکان پر از درختان لیمو بود. امروزه در این مکان درختان خرما وجود دارد که در هنگام برداشت صاحبان آنها به این دره می آیند.

دره لمبورو کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا