ایران گردی

دره عشق؛ سفری به دل زیبایی‌های نهفته در استان چهارمحال و بختیاری

تودی تریپ: دره عشق یکی از زیبایی های طبیعی استان چهار محال و بختیاری است. طولانی ترین رودخانه ایران از دره عشق می گذرد و ماهیگیری و فعالیت های هیجان انگیزی مانند رفتینگ را برای کسانی که مایل هستند ارائه می دهد.

در هر سری از این طبیعت می توان چهره جدید و بکر آن را دید، وجود رودخانه ها، آبشارها و روستاهای زیبا در کنار هم فضایی آرام و دلنشین را ایجاد کرده است.

به لطف جریان رودخانه کارون در این منطقه، کشاورزی نیز در آنجا رونق گرفت، مزارع برنج و باغ های انار رنگ تازه ای به طبیعت این منطقه داد.

آشنایی با دره عشق چهار محال و بختیاری

اگر قصد دارید در مکانی بکر به طبیعت گردی بروید، باید به استان سرسبز و دیدنی چهار محال و بختیاری نیز سفر کنید که می توان از آن بهشت ​​اکولوژیکی ایران نام برد. دره عشق یکی از زیباترین دره های ایران است که در این استان واقع شده است.

روستاهای این منطقه دارای خانه هایی با معماری زیبا و چشمگیر هستند که در کنار مناظر جذاب آن بسیار چشمگیر است.

دره عشق؛  سفر به زیبایی های پنهان استان چهارمحال و بختیاری

با ورود به دره عشق چشمتان به این روستاها می افتد که یکی پس از دیگری قرار گرفته اند و با معماری منحصر به فرد خود طبیعت را صمیمی تر کرده اند. از روستاهای مهم این دره می توان به گل سفید، جوستان، پوراز، برنجگان، دورک، دره عشق، سرکون علیا و سرکون پایین، دره بید، دره یاس، سرک، گل کله و مدان اشاره کرد.

ویژگی جدایی ناپذیر استان چهارمحال و بختیاری عشایر غیور آن است که با چادر زدن و چادر زدن دسته جمعی در این دشت نیز با سیاه چادرهای خود در این دره زیبا چشم ها را خیره می کنند. البته می توانید شب را در اقامتگاه های شهرهای اطراف بگذرانید اما شب گذرانی در دل طبیعت زیبا حال و هوای دیگری به ارمغان می آورد.

دره عشق یکی از مکان هایی است که در نیمه دوم سال که فصل طبیعت گردی در این استان است (مسافران زیادی در تریپ ادوایزر ایران نیز به آن اشاره کردند) به بهشت ​​کوچکی در این منطقه از ایران تبدیل شده است. هر بازدید کننده ای مجذوب زیبایی آن می شود

دره عشق؛  سفر به زیبایی های پنهان استان چهارمحال و بختیاری

اقلیم

فرونشست زمین که همزمان با حرکات زمین ساختی زاگرس رخ داد و آب حاصل از آب شدن برف در کوه های مرتفع جاذبه های گردشگری بی نظیری را در مناطق مختلف استان ایجاد کرد. وجود این مواهب خدادادی باعث شد تا طبیعت گردی در استان پتانسیل بسیار بالایی داشته باشد.

ارتفاع کم سواحل رودخانه و تغییر بسیار زیاد ارتفاعات در فواصل بسیار کوتاه، این منطقه را دارای آب و هوای خاصی کرده است، به طوری که از هوای گرم تا سرد می توان آن را در فاصله حدود دو تا سه هزار متری احساس کرد. این تنوع آب و هوایی بر انواع سنگ ها، شیب دامنه ها، شکل دامنه ها اعم از صخره ها، دیواره ها، صخره ها، دره های کوچک و … و پوشش گیاهی و اشکال مختلف در گوشه و کنار این دره کاملا تاثیر گذاشته است.

این دره در میان کوه های مستحکم و سر به فلک کشیده قرار دارد که بر زیبایی آن سایه افکنده است.

دره عشق؛  سفر به زیبایی های نهفته استان چهارمحال و بختیاری

کوه‌های سبزکوه و لاجی مانند دیواره‌ای در شمال شرقی دره کشیده شده‌اند و کوه‌های بزمانی، کرمان و کرکنجی نیز به‌صورت شیب‌های تند در کنار صخره‌ها و صخره‌های فراوان در جنوب غربی قرار دارند. این دره دارای آبشارهای فصلی فراوانی است که در میان جنگل‌های بلوط محصور شده و مناظری فوق‌العاده برای دوستداران طبیعت به حساب می‌آید.

چشمه ها و آبشارها

کارون طولانی ترین رود ایران که حدود 950 کیلومتر است در میانه مسیر خود از دره عشق می گذرد. عبور این رودخانه از دره باعث ادامه حیات در این سرزمین شد و روستاهای کوچک و بزرگی شکل گرفت.

آبشار زیبای دره عشق در نزدیکی روستای دره عشق یکی از جاذبه های مهم این منطقه است. این آبشار در دل جنگل های منطقه حفاظت شده النا و در منطقه مشایخ واقع شده و چشم اندازی زیبا و دیدنی دارد.

آب این آبشار از ارتفاع بیش از 100 متری از دل کوه با سرعت زیاد جاری می شود. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارهای برنج منظره‌ای بی‌نظیر خلق می‌کند که دل هر رهگذری را می‌دزدد. در فصل بهار این آبشار بسیار دیدنی است.

دره عشق؛  سفر به زیبایی های پنهان استان چهارمحال و بختیاری

چشمه های گوگردی نیز از دیگر جاذبه های این دره است که برخی از آنها آب معدنی گوگردی دارند و خواص خاص خود را دارند. نمونه ای از این چشمه ها در روستای مدن در میان این دره یافت می شود.

پل طناب کوچ

در وسط دره عشق و در روستای دو پلان پل کابلی قدیمی و منحصر به فردی وجود دارد که زمانی تنها راه عبور از این سوی دره به سوی دیگر دره بوده است. این پل سیمی از 8 رشته سیم ضخیم ساخته شده است که توسط میخ های فلزی محکم به دو طرف دره متصل می شود. از تخته های چوبی برای پوشاندن کف و دیوار کوتاه پل استفاده می شود تا راه مناسب و ایمن برای عبور افراد و حیوانات از دره ایجاد شود. در زیر پل رودخانه از دره عشق می گذرد.

دره عشق؛  سفر به زیبایی های پنهان استان چهارمحال و بختیاری

تناسبات و محاسبات این پل به قدری دقیق است که هنگام عبور انسان یا حیوان، نه تنها نمی چرخد ​​و واژگون نمی شود، بلکه کمترین حرکت دوره ای را نیز دارد. اکنون پلی مدرن بر روی این دره ساخته شده است که بر روی رودخانه و دره پایین کشیده شده و تنها وسیله ارتباطی این منطقه است.

منبع: تریپ یار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا