ایران گردی

دره شمخال چندمین دره جهان است؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: دره معمولاً به شیبی بین دو کوه اطلاق می شود که در یک جهت امتداد دارد. دره ها U شکل یا V شکل یا ترکیبی از هر دو هستند.

برخی از دره ها به نام «دره رودخانه» نیز شناخته می شوند و از حرکت رودخانه به وجود می آیند.

دره شمخال یکی از دره های نادر و زیبای کشورمان است که آب و هوای مساعد و حیات وحش متنوع دارد.

دره شمخال دره‌ای بسیار بزرگ و شگفت‌انگیز است که در نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد که به نام روستای مجاور نامگذاری شده است.

این دره در شمال غربی کوچان واقع شده و حدود 18 کیلومتر طول دارد. این دره از میان چشمه‌ها و آبشارهای متعددی در دیواره‌های سنگی می‌گذرد که ارتفاع آن‌ها در نقاطی به ۲۰۰ متر می‌رسد.

دره شمخال کجاست؟

جاذبه های بکر و دیدنی زیادی در استان خراسان رضوی وجود دارد که یکی از دیدنی ترین آنها دره باشکوه شمخال در شهرستان کوچان است.

این دره بین باجگیران و درگز قرار دارد. از این جاذبه تا شهر کوچان 80 کیلومتر و تا باجگیران 20 کیلومتر فاصله است.

دره شمخال بزرگترین دره جهان است؟

اگر این دره را روی نقشه ببینید، متوجه می شوید که به منطقه مرزی بسیار نزدیک است. بنابراین از این دره تا مرز ایران و ترکمنستان 25 کیلومتر فاصله است.

برای رفتن به این دره ابتدا باید به استان خراسان رضوی بروید. با رسیدن به این استان به کوچان رسیده و در جاده کوچان به شهر مرزی باجگیران بروید.

پس از طی مسافتی حدود 70 کیلومتر، تابلوهای روستای شمخال را دنبال کنید.

جاده منتهی به روستا یک جاده معمولی آسفالته است. پس از رسیدن به روستا بقیه راه را باید پیاده طی کنید تا به دره برسید.

این دره آبشار زیبایی نیز دارد که از ابتدای دره تا آبشار حدود دو ساعت پیاده روی دلپذیر دارید. در این مسیر صدای پرندگان، صدای آب و طبیعت زیبا شما را به وجد می آورد.

بهترین زمان برای سفر به این دره زمانی است که هوا شروع به گرم شدن می کند و طبیعت از خواب زمستانی بیدار می شود.

این دره در فصل بهار و تابستان بسیار سرسبز می شود و ترکیب این سرسبزی با دیواره ها و صخره های عظیم دره شما را شگفت زده خواهد کرد.

اگر می خواهید در نیمه دوم سال به این منطقه سفر کنید، حتما قبل از سفر شرایط آب و هوایی را بررسی کنید.

وقتی باران شدید می بارد، احتمال جاری شدن سیل در این دره زیاد است. اگر در هنگام سیل در دره باشید راهی برای فرار ندارید زیرا دیواره ها بسیار بلند هستند و امکان بالا رفتن وجود ندارد.

به طور خلاصه بهترین زمان برای گشت و گذار در پیچ های دره شمخال نیمه اول سال است. پس اگر در فصل تابستان از گرما به تنگ آمده اید، چمدان خود را ببندید و در هوای خوب به شمخال بروید.

دره شمخال بزرگترین دره جهان است؟

تجهیزات مورد نیاز دره شمخال

امروزه طبیعت گردی یکی از جذاب ترین فرصت های گردشگری است و بسیاری به دنبال مکان های بکر و رویایی برای تجربه ای متفاوت از طبیعت گردی هستند.

سفر به دره شمخال مستلزم رعایت نکات ایمنی و همراه داشتن ابزار و تجهیزات لازم است:

  • یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید داشتن کفش مناسب است. ممکن است مجبور شوید بارها از آبراه ها عبور کنید تا مسیر را طی کنید. بنابراین از کفش و لباس مناسب استفاده کنید و فراموش نکنید که کوله پشتی، دوربین، تلفن همراه و لوازم حساس به آب خود را ببندید.
  • برای عبور از قسمت های سخت دره به مهارت ها و تجهیزات صخره نوردی مناسب نیاز دارید.

دره شمخال بزرگترین دره جهان است؟

آب آشامیدنی، غذای سالم، کمک های اولیه و لباس گرم را فراموش نکنید.

  • وسایل لازم برای شروع آتش را به همراه داشته باشید. اما از برافروختن آتش با چوب درختان منطقه خودداری کنید و از آسیب رساندن به محیط زیست خودداری کنید.
  • برای کمپینگ و شب نشینی در دره شمخال چادر و کیسه خواب همراه داشته باشید.
  • دره شمخال مسیری طولانی و پر پیچ و خم دارد. از این رو یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران محسوب می شود. بنابراین نمی توان کل مسیر را طی کرد و در چند ساعت از تمام قسمت های آن بازدید کرد. اگر قصد دارید از طبیعت دره شمخال دیدن کنید و از آن لذت ببرید، بهتر است یک برنامه دو روزه برای خود تهیه کنید.
  • اگر دره شمخال را به عنوان یکی از اولین تجربه های طبیعت گردی خود انتخاب می کنید، حتما یک راهنمای مجرب و مجرب همراه خود داشته باشید و از طبیعت گردی انفرادی خودداری کنید.
  • قبل از سفر به دره شمخال، پیش بینی آب و هوا را به دقت بررسی کنید. در صورت بارش باران، از سفر به این منطقه دور افتاده خودداری کنید. با وقوع سیل، دیوارهای بلند دره شمخال راه فراری باقی نمی‌گذارد.
  • دره شمخال بزرگترین دره جهان است؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا