ایران گردی

دره خزینه؛ زیباترین جاذبه طبیعی پلدختر

تودی تریپ: در جنوب استان لرستان وقتی به روستای دره خزینه می رسید حتما متوجه می شوید که دره ای نزدیک روستا مقصد بسیاری از کوهنوردان و صخره نوردان است.

این دره هم نام روستا است و در مسیر رودخانه کرهه از رودخانه سیمره می گذرد.

وقتی از دره هازین دیدن کنید متوجه می شوید که در قلب ایران دره ای شبیه گرند کانیون آمریکا وجود دارد. این شباهت زمانی بیشتر می شود که از پیچ معروف دره گنج دیدن می کنید و از اینکه نمی توانید به آمریکا بروید ناراحت نمی شوید.

دره خزینه پلدختر خود را به عنوان دره ای خاص به جهانیان معرفی می کند که ویژگی خاصی دارد. باید بتوانیم این دره را هم تراز گرند کنیون آمریکا قرار دهیم تا مردم دنیا فکر نکنند که پیچ نعل اسبی فقط مختص آمریکاست.

ویژگی های منحصر به فرد و دیدنی دره خزینه

به دره خزینه پلدختر که برسید، خیالتان راحت می شود که بازدید از آن رایگان است و می توانید با خیالی آسوده از پیچ نعل اسبی آن دیدن کنید.

وقتی به منحنی نعل اسبی دره خزینه نگاه کنید، از قدرت طبیعت لذت بیشتری خواهید برد. طبیعت با قدرت فرسایش می تواند دره ای شبیه نعل اسب را تشکیل دهد.

در خم دره صخره ای را در وسط می بینید که آب رودخانه سیمره از اطراف آن جاری است.

پس از خم نعل اسب، تقلا و صخره نوردی وجود دارد. این دره دارای ارتفاعات و صخره های کافی است که شما را از کوه پیمایی خسته کرده و با بدنی خسته به کمپ خود بازگردید.

دره گنج;  زیباترین جاذبه طبیعی پولداچتر

هنگام رفتن به دره خزینه پلدختر پوشیدن لباس مخصوص کوهستانی را فراموش نکنید. در تابستان، دره هوای سرد را تجربه می کند.

اگر شنیدید در دره هزینه پل معلقی بوده که دو استان ایلام و لرستان را به هم متصل کرده و بیش از 100 متر طول داشته و اکنون از بین رفته است متاسفید.

طی بررسی های انجام شده برای احداث سد کرخه 2، پلی در این دره ساخته شد که گردشگران را به خود جذب می کند. قرار گرفتن بر فراز رودخانه سیمر به ارتفاع 85 متر چه هیجان انگیز است.

متاسفانه پل معلق دره خزینه پلدختر در سال ۱۳۹۶ تخریب شد و علت و عاملان آن مشخص نیست. این پل از چوب روسی و طناب کابل ساخته شده بود و 80 متر عرض داشت.

با قدم گذاشتن روی این پل می توانید رودخانه سیمره را با هیجان خاصی تماشا کنید.

جاده پلدختر – اندیمشک راهنمای شما برای رسیدن به دره خزینه است. احتمالاً اگر ابتدا باید به خرم آباد برسید، با پیمودن 113 کیلومتر به شهر پلدختر برسید.

وقتی از پلدختر به سمت اندیمشک می روید، باید به روستای دره خزینه برسید و از آنجا به کارگاه سدسازی کرخه 2 برسید، فقط 3 کیلومتر با دره فاصله دارید.

دره گنج;  زیباترین جاذبه طبیعی Poldachter

  • سفر به دره خزینه به آمادگی جسمانی و تجهیزات کوهنوردی زیادی نیاز دارد. بنابراین بازدید از این منطقه برای کودکان، سالمندان و افراد دارای معلولیت توصیه می شود.
  • در منطقه دره حزین خطر سقوط و مرگ وجود دارد.
  • صخره ها و دیواره های دره هزینه استقامت کافی دارند. با این حال از تجمع و رفتار عاطفی روی آنها خودداری کنید.
  • هرگز در رودخانه و آبگیرهای دره خزینه شیرجه نزنید. زیرا در پایین آن سنگ های تیز وجود دارد.
  • در اطراف دره هزینه هیچ امکانات و اقامتگاهی وجود ندارد.
  • در منطقه دره هزینه هیچ گونه پوشش شبکه تلفن همراه وجود ندارد.

دیدنی های زیبای دره خزینه

  1. پیچ نعل اسبی:خم نعل اسبی همان محیط اطراف صخره است که رودخانه سیمره در آن جریان دارد. سیمره یکی از شاخه های رودخانه کرهه است که با ورود به این دره صخره ای اطراف آن را فرا گرفته است. وجود این رودخانه، دره گنج شگفت انگیز را بیشتر شبیه گرند کنیون می کند.
  2. پل معلق: پل معلق این دره مرتفع ترین پل معلق خاورمیانه است. این پل 85 متر ارتفاع و 112 متر طول دارد و یکی از معروف ترین جاذبه های این دره است. این پل معلق ابتدا به عنوان اتصالی به سد کرخه برای محققان و مهندسان ساخته شد، اما بعدها مورد توجه گردشگران قرار گرفت و به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که امروزه این پل تا حدودی فرسوده شده و نیاز به بازسازی دارد.
  3. فعالیت در دره: این دره شگفت انگیز مکان خوبی برای درک قدرت طبیعت است. در این دره صخره‌ای را می‌بینید که آثار میلیون‌ها سال روی بدنه آن وجود دارد. لایه های سنگی که در طول سالیان متمادی ساییده شده اند نشان می دهد که این سنگ عمر طولانی دارد. در این دره می توانید به صخره نوردی و کوهنوردی بپردازید و از ارتفاعات فراوان آن لذت ببرید. به غیر از صخره معروف در مرکز دره، صخره های مرتفع زیادی در اطراف آن وجود دارد.

دره گنج;  زیباترین جاذبه طبیعی Poldachter

عکاسی: عکاسی از طبیعت بی نظیر دره از دیگر فعالیت های مورد علاقه گردشگران است. پس در سفر به دره زیبای حزین دوربین خود را فراموش نکنید. زیرا مقاومت در برابر شگفتی این دره سخت است و باعث می شود همه عکسی به یادگار بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا