ایران گردی

درآمد ریالی و هزینه دلاری هتل‌داران

نشست انجمن هتلداران ایران با اصحاب رسانه ظهر امروز در هتل هما برگزار شد.

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایلنا، جمشید حمزه زاده (رئیس انجمن حرفه ای هتلداران ایران) با اشاره به جلسه هیات مدیره جامعه هتلداران ایران گفت: در چند سال گذشته ما همواره با بحران‌های مختلف دست و پنجه نرم کرده‌ایم و همچنین سیاست‌های غلط دولت در گردشگری و مهمان‌نوازی در کنار هم بوده و تورم نیز فراتر از موارد فوق است. همه این عوامل منجر به ضرر و زیان برای هتلداران شد.

حمزه زاده در خصوص تعداد هتل های پلمب شده نیز گفت: متاسفانه هر روز بر تعداد هتل های پلمب شده افزوده می شود و البته در این زمینه آمار دقیقی داریم. در این راستا جلسات مختلفی با نهادهای مربوطه داشتیم و ادامه می دهیم زیرا تعطیلی هتل راه حلی نیست.

رئیس جامعه حرفه ای هتلداران ایران ادامه داد: در زمان پذیرش اعلام می کنیم که باید حجاب را رعایت کنند اما عملکرد هتل 24 ساعته است و باید به این موضوع توجه شود. این در حالی است که ما بیشترین مهر را در استان فارس داشتیم.

کریم بیگی (انجمن هتلداران استان اصفهان) نیز گفت: دولت از ما خواست بر حجاب تاکید کنیم. حداقل قرارداد ما با میهمانان 24 ساعته است و در این مدت در صورت عدم رعایت حجاب با بن بست مواجه می شویم زیرا در این مدت نمی توانیم خدماتی ارائه نکنیم و هزینه ها را نمی توانیم بازپرداخت کنیم. درخواستی از دولت برای مدیریت قراردادهای 24 ساعته شده است اما هنوز چیزی دریافت نکرده ایم.

سیادتیان (مدیرعامل جامعه هتلداران استان فارس) همچنین به پلمب یکی از هتل ها که اخیرا انجام شده اشاره کرد و گفت: مهمانان هتل حتی اطلاعی نداشتند و پس از بازدید از هتل با پلمب مواجه شدند. اگر در کافه تخلفی صورت می گیرد همان محل باید پاسخگو باشد نه اینکه کل هتل پلمپ شود چون ضرر هنگفتی به آن وارد می شود. در هر استانی شاهد پلمب چند هتل بودیم. باید چاره ای اندیشیده شود تا هتل ها تعطیل نشوند، زیرا تا کنون چنین روندی نداشته ایم و حتی اگر تخلف بهداشتی باشد، پاسخگوی آشپزخانه است نه کل هتل در یزد برای بیش از یک ماه

استانداردسازی و سرمایه گذاران خارجی

حمزه زاده در خصوص سطح استاندارد بودن هتل های کشور گفت: حدود 70 درصد هتل های کشور استاندارد و بقیه در چرخه هستند. همچنین مدت گواهی استاندارد 3 سال و قابل تجدید نظر می باشد.

وی درباره حضور سرمایه گذاران خارجی در صنعت هتلداری کشور نیز گفت: برخی سرمایه گذاران خارجی و هتلداران زنجیره ای علاقه ای به حضور در ایران ندارند. آنها ادعا می کنند که به کشوری نمی آیند که نرخ آن اجباری و توسط دولت تعیین شود.

50 هتل توسط بخش خصوصی در حال ساخت است

مادرشاهیان (رئیس هیئت مدیره هتلداران خراسان رضوی) درباره حضور شرکت های خارجی نیز گفت: حدود 50 هتل توسط بخش خصوصی در حال ساخت است و حتی هتل روتانا نیز می خواهد در کشور حضور داشته باشد. اما چند سالی است که مشکلات موجود باعث تاخیر در بهره برداری از هتل ها شده است. در خراسان رضوی 85 درصد هتل ها استاندارد هستند.

حمزه زاده تاکید کرد: در حوزه گردشگری هیچ مطالعه ای برای نیازسنجی انجام نشده و سیاست آنها صرفا جذب گردشگر است و این بی هدف است.

وی با اشاره به برنامه هفتم توسعه و جذب 15 میلیون گردشگر گفت: زمانی که برنامه ریزی بر اساس واقعیت نباشد این اتفاق می افتد. ما هتل کافی برای 15 میلیون گردشگر نداریم. البته ما حتی نتوانستیم برنامه ششم را اجرا کنیم.

فعالیت مسافرخانه

شیروانی همچنین در خصوص فعالیت های مهمانسراها و قیمت گذاری هتل ها و سیاست های طراحی شده برای جذب گردشگر گفت: هتل ها گران نیستند زیرا هزینه ها را به دلار پرداخت می کنند و قیمت را به ریال می گیرند. اما ما موافقیم که باید امتیازات ویژه داده شود. نمی توان با مهمانخانه ها رقابت کرد زیرا آزادی هایی دارند که هتل ها ندارند. اگر روسری مسافرتی بیفتد، هتل پلمپ می شود اما هیچ نظارتی بر خانه مسافر وجود ندارد.

مهدی رودبارکی (نماینده هتلداران مازندران) نیز در پاسخ به این سوال که چرا هتلداران مدام به منازل مسافران تهمت می زنند که در آن کارهای غیرقانونی انجام می دهند و گفته می شود در حالی که هتل ها گران هستند اما گران نیستند، گفت: مقصد گردشگری ما توریست، آنها راضی هستند یا شما خوشحال هستید؟ دولت در کشورهای پیشرو تا حد زیادی هزینه ها را در مراکز مقاصد گردشگری تعیین می کند تا مردم به خانه دوم و به اصطلاح شادی نروند. سواحل رایگان هستند و گردشگران در آن حضور دارند.

وی ادامه داد: زمانی که خانه مسافر تشکیل شد سه طبقه جامعه بود اما اکنون دو طبقه ثروتمند و فقیر داریم. اکنون قیمت مسافرخانه به ده ها میلیون رسیده است. هتل ها سرمایه گذاری بین نسلی هستند و ما راه دیگری نمی شناسیم.

رودبارکی ادامه داد: صندوق توسعه و بانک های ایرانی در شرایط تحریم از سرمایه گذاری داخلی منع شده اند و بر سرمایه گذاری خارجی تاکید شده است. بنابراین حضور سرمایه گذاران خارجی رویایی خواهد بود.

مسیخولا صفا (کیش) نیز گفت: یک شب اقامت در جزیره کیش داریم که اقامتگاه را شبی 25 میلیون تومان می فروشد. 86 درصد تخلفات و تخلفات در خانه های شبانه رخ می دهد. 7 ماه از سال با کمتر از 4 میلیون تومان می توانید 3 شب در هتل 5 ستاره اقامت کنید. در این ماه ها توجیه اقتصادی نداریم. در حوزه استانداردسازی، از 52 هتل، 50 هتل استاندارد و 60 هتل در حال ساخت هستند. این در حالی است که اشغال هتل های کیش 19 درصد است.

حمزه زاده در خصوص معافیت مالیاتی 50 درصدی اماکن گردشگری گفت: مدت آن به پایان رسیده است و با وجود اینکه وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفته بود دو سال دیگر تمدید می شود، انجام نشده است. باید در قانون برنامه هفتم توسعه لحاظ شود.

وی در ادامه در خصوص هتل های ایمن و ناایمن گفت: این بند در گواهی استاندارد گنجانده شده و تقریبا 70 درصد هتل های کشور ایمن هستند. برخی از هتل های فرسوده نیاز به تعویض دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا