ایران گردی

خوشمزترین غذاهای مشهدی + لیست

به گزارش تودی تریپ، غذاهای مشهدی شاید به اندازه غذاهای تبریزی یا شمالی شهرت نداشته باشند اما طعم و بوی بی نظیری دارند. به هر حال، اولین توصیه من این است که طعم های مختلف را امتحان کنید. این تجربه های غذایی و آشپزی ممکن است زودگذر باشد، اما خاطرات ماندگاری را به یادگار می گذارند. این نیست

در این قسمت شما را با غذاهای خوشمزه و اصیل مشهد آشنا می کنیم. با ما بمان.

1- آش لشک

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش لخشک یکی از آش های سنتی و قدیمی استان خراسان است که شاید نام آن را نشنیده باشید. برخی این آش را با نام های آش قیش و آش برگ می شناسند. این سوپ بسیار سبک است زیرا از سبزیجات بسیار کمی استفاده می کند. لخشک از خطه های سنتی خراسان است که خمیر آن را زنان تهیه و برش می دهند. لخشک طعمی شبیه به رشته آشی دارد و از نظر ظاهری کمی پهن تر و نازکتر از رشته است. اگر لشکک ندارید می توانید این سوپ را با همان رشته پلو بپزید.

2- برنج مخلوط مخصوص مشهد

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

برنج مشهدی یکی از غذاهای پرطرفدار و خوشمزه است که در شهرهای مختلف به روش های مختلفی تهیه می شود. در مطلب زیر از مجله اینترنتی وبلاگ اکالا ساده ترین و خوشمزه ترین طرز تهیه پلو مخلوط مشهدی را به صورت مرحله به مرحله به شما آموزش داده ایم.

3- چنگال مشهد

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

چنگالی مشهدی یک شام خوشمزه و سنتی است که با شیره و کنجد و مقداری نان و کره تهیه می شود. درست کردن این غذای ساده و دلچسب بسیار آسان است و می توانید از آن برای شام، صبحانه یا حتی دسر استفاده کنید. اما راه درست کردن چنگالی یا چنگمال در مشهد چیست؟

4- کوروت مشهد

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

قروتی مشهدی یا مشهدی قروتی یکی از غذاهای سنتی و قدیمی است که با مواد اولیه موجود در مدت زمان کوتاهی تهیه می شود. به عنوان یک عامل شفابخش استفاده می شود و سرشار از کلسیم است. اشکنه کشک، کلجهوش، کلجوش و اشکنه قورت از دیگر نام های این غذاست که ریشه آن به مشهد می رسد.

5- کوکو شیرین مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

کاکائو شیرین یکی از آن غذاهای سنتی و قدیمی است که شاید نام آن را نشنیده باشید. خاستگاه این غذا به شهرهای مشهد و قزوین برمی گردد و اگر از علاقه مندان به طعم های شیرین هستید، پیشنهاد می کنیم حتما این غذا را امتحان کنید. این کوکو را می توانید به عنوان شام، میان وعده یا پیش غذا سرو کنید.

6- کوفته کلخلی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش کوفته قلقلی یکی از خوشمزه ترین غذاهای سنتی شهر مشهد است که در فصول سرد سال طرفداران زیادی دارد. آش کوفته قلقلی جدا از طعم مطبوع، غذای بسیار مقوی و مقوی است. این سوپ حاوی اسفناج است و این سبزی منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و فیبر است. اگر قصد سفر به مشهد را دارید یا به دنبال غذایی با طعمی متفاوت هستید، امتحان کوفته قلقلی مشهدی را از دست ندهید. این سوپ با طعم و عطر بی نظیرش شما را شگفت زده خواهد کرد.

7- آش بلغور گندم

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش بلغور مشهدی یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین سوپ هاست که همانطور که از نامش پیداست منشا آن مشهد است. سوپ بلغور با مواد بسیار ساده و به راحتی در دسترس تهیه می شود. این سوپ در روزهای سرد زمستان بسیار مقوی است. آش بلغور مشهدی نیز مانند بیشتر غذاها روش‌های پخت متفاوتی دارد، برخی این آش را با گوشت قرمز و برخی با مرغ یا حتی بدون گوشت با سبزیجات مختلف می‌پزند.

8- یتیمچه مشهد

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

شگفتی های بادمجان بی پایان است. بادمجان به عنوان یکی از خنثی ترین مواد غذایی در جهان شناخته می شود. همیشه گفته اند بادمجان یکی از آشفته ترین غذاهاست. اما ما ایرانی ها زیاد استفاده می کنیم. اگر سری به انصاف بزنید متوجه می شوید که غذاهای ایرانی بر پایه بادمجان بسیار خوشمزه و لذیذ است. یتیمچه یکی از آن غذاهاست.

9- خورش مشهدی با قیمه

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

خورش قیمه مشهدی یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین خورش های محلی و سنتی استان خراسان است. این خورش شباهت زیادی به خورش قیسی معمولی دارد که در شهرهای دیگر تهیه می شود، اما استفاده از چند ادویه خاص تفاوت زیادی در طعم و بوی این خورش ایجاد کرده است.

10- قابلمه مشهدی

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

دیگ مشهدی همانطور که از نامش پیداست یکی از دسرهای معروف شهر مشهد است. دیغچه را می توان یکی از غذاهای آیینی سنتی مشهد نامید. دیغچه یکی از نذورات معروف و محبوب این شهر است که معمولاً در مراسم مذهبی، محرم و ایام عزاداری و همچنین در ماه رمضان برای مراسم افطار بر سر سفره ها طبخ و سرو می شود.

دیغچه با برنج درست می شود و در واقع شبیه شیر برنج است و تفاوتی جزئی با شیر برنج دارد. در حین آماده سازی دیگ پس از ور آمدن دیگ باید مانند برنج کمی بجوشد تا سفت شود. اما شیر برنج نیازی به جوشاندن ندارد. دیغچه به دلیل وجود خامه، زعفران و گلاب طعم فوق العاده ای دارد. بسیار خوشمزه و لذیذ است. می توانید گلدان را با ته یا بدون آن درست کنید.

11- آش شله مشهد

لیست کامل غذاهای سنتی و اصیل مشهدی

آش شله یک غذای معروف مشهدی است که آش نذری را که ظاهری شبیه حلیم دارد می پزند و روی آن قیمه می ریزند. البته این غذا در تمام طول سال موجود است و قابل خوردن است! اگر به مشهد سفر کنید، می بینید که اکثر رستوران ها شله آش دارند. آش شله سرشار از انواع حبوبات از جمله نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس و گاهی ماش است.

در تهیه این غذا از گوشت، برنج نیم دانه و بلغور گندم نیز استفاده می شود. از آنجایی که تقریبا از تمام گروه های غذایی در این غذا استفاده می شود، آش شله یک غذای بسیار کامل و پرکالری است. این را هم بدانید که این غذا از گوشت درست می شود و فرقی نمی کند گوشت شما بره باشد یا گاو! همه چیز به خلق و خوی شما بستگی دارد. البته بهتر است از گوشت گوسفندی در پوست آن استفاده شود و دلیل آن نرم و خوب پخته شدن گوشت گوسفند است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا