ایران گردی

خلیج گواتر؛ تماشایی و شگفت‌انگیز

تودی تریپ: در منتهی الیه جنوب شرقی ایران، در آخرین نقطه مرزی شهرستان چابهار و در تماس با مرز پاکستان، بندری کوچک و قدیمی اما حاصلخیز به نام «گواتر» وجود دارد. گوشا، بخش کوچکی از منطقه سیستان و بلوچستان، واقع در حاشیه جنوب شرقی سرزمین حاصلخیز ایران اسلامی، همچون نگینی بهشتی در ساحل دریای عمان می درخشد. گوشا به دلیل مجاورت با جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست محسوب می شود.

مهم ترین قسمت بازدید از این منطقه زیبایی خلیج گواتار، جنگل های حرا و از همه مهمتر مردمان خون گرم این منطقه است. هر ساله در اوایل پاییز، این منطقه میزبان پرندگان بسیار مهاجر بیشماری است.

با کمی حوصله می توانید پرندگان، خرچنگ ها و لاک پشت های دریایی منحصر به فرد و کمیاب و همچنین دلفین ها را در حال شنا در آب های خلیج ببینید.

آشنایی با بندر یا خلیج Goater

بندر گواتر یا خلیج گاواتر نام خلیجی نسبتا کوچک و قدیمی در کنار ساحل مکران در دریای عمان است که یکی از جاذبه های چابهار به شمار می رود.

خلیج گوشا;  دیدنی و باورنکردنی

خلیج گواتر نقطه ای در جنوب شرقی ایران است که با پاکستان و بخشی از استان سیستان و بلوچستان هم مرز است. این منطقه به دلیل مجاورت با جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده است.

این بندر یکی از آخرین نقاط مرزی ایران است و به دلیل جاذبه های فراوان و مجاورت با آب های دریای عمان، هنوز کمتر شناخته شده است و افراد کمی این بندر را می شناسند.

رودخانه باهوکلات از سمت ایران و نهر دشت از سمت پاکستان به خلیج گواتر می ریزد. تنها بندر اقیانوسی ایران با مردمی خونگرم و مهمان نواز و معتدل ترین آب و هوا در سواحل جنوبی ایران است.

بندر گواتر تنها حدود 90 کیلومتر با بندر معروف چابهار فاصله دارد اما جاذبه های آن با چابهار بسیار متفاوت است. خلیج گواتر و خور خور باهو یکی از 22 تالاب بین المللی ایران است که با 75 هزار هکتار وسعت در سال 1386 در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت که از ارزش اکولوژیکی منحصر به فردی برخوردار است.

خلیج گوشا;  دیدنی و باورنکردنی

بندر گواتر به عنوان انتهای جاده های ایران شناخته می شود. این بندر منطقه ای در جنوب شرقی ایران و با پاکستان و بخشی از استان سیستان و بلوچستان هم مرز است.

اگر فیلم های علمی تخیلی که جو مریخ را به تصویر می کشند را دیده باشید، فضای گوشا را کاملا شبیه به آن خواهید دید.

از ابتدای مسیر گواتر، هر فردی احساس عجیبی پیدا می کند. به خصوص اگر مسیر وهم آور آن را در نور روز پیاده روی کنید، مسحور سکوت و زیبایی آن خواهید شد و تجربه ای فوق العاده به دست خواهید آورد.

بازدید از بندر گاتر

بندر گواتر در کنار دریای عمان قرار دارد و در 95 کیلومتری چابهار و درست در مرز پاکستان قرار دارد. به همین دلیل شنا در دریا ممنوع است و همه قایقرانان مراقب باشند که تصادفا وارد مرز پاکستان نشوند.

نزدیک بودن به آبهای اقیانوس هند (سومین اقیانوس بزرگ کره زمین) دلیلی است که گوشا دریایی کاملا متفاوت با خلیج فارس و دریای خزر دارد که در نوع خود بسیار جالب و منحصر به فرد است. ویژگی دیگر در مورد گواتر او که ارتباط مستقیمی با قطب جنوب دارد.

خلیج گوشا;  دیدنی و شگفت انگیز

منطقه آبی بین چابهار و گواتر در واقع یک مصب اقیانوسی است که به جز گونه های گیاهی و جانوری خاص اقیانوسی، تمام ویژگی های یک ساحل اقیانوسی را دارد.

آنچه که سواحل این منطقه را از سایر سواحل ایران متمایز می کند صخره ها و موج شکن های طبیعی آن است که در برخورد امواج دریا با این صخره ها امواجی تا ارتفاع 5 متر را تشکیل می دهند.

همچنین در اثر برخورد امواج بلند با سوراخ های سنگ های ساحلی، فواره های زیبایی ایجاد می شود که به آنها موج شکن می گویند.

سادگی این منطقه بزرگترین دلیل محبوبیت آن است، پس انتظار نداشته باشید که ساختمان های مدرن و شیک مانند شهر چابهار داشته باشد. می توانید با اجاره یک قایق که معمولا بین 6 تا 12 نفر را در خود جای می دهد، خلیج را کشف کنید.

این خلیج به دلیل مجاورت با جنگل های حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط زیست است. به گزارش سازمان حفاظت محیط زیست چابهار، خلیج گواتر هر ساله در اوایل پاییز پذیرای پرندگان مهاجر بیشماری است.

خلیج گوشا;  دیدنی و شگفت انگیز

حدود 40 گونه مختلف پرنده در گروه های 100 پرنده وارد این منطقه می شوند. جدا از حیات وحش شگفت انگیز گواتر، مهم ترین قسمت بازدید از این منطقه زیبایی خلیج گواتر، جنگل های حرا است.

مهم ترین جاذبه گوشا مردمان خون گرم این منطقه هستند. مردمی که با وجود زندگی در مناطق فقیر نشین، قلبی بزرگ و مهربان دارند.

مردان و زنان گواتر بلوچ هستند. اما آنها با همسایگان خود در گوادر (نام پاکستانی گواتار) در پاکستان روابط نزدیک دارند و سفر و حتی ازدواج بین آنها بسیار رایج است.

زبان بلوچی مردم این منطقه با سایر نقاط بلوچستان ایران متفاوت است و به زبان بلوچی که در پاکستان صحبت می شود نزدیکتر است. اما تعداد زیادی از مردم این منطقه به زبان فارسی صحبت می کنند.

بیشتر دخترها دستبندهای صنایع دستی می فروشند و پسرها صدف و مروارید و انواع صدف می فروشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا