ایران گردی

خبر عجیب درباره کشف جسد بانوی ۷هزارساله در جنوب تهران

به گزارش تودی تریپ به نقل از ایسنا، پس از گذشت هشت سال از کشف اسکلت یک زن هفت هزار ساله در خیابان مولوی تهران، باستان شناس جوانی که کنجکاوی و سماجت او منجر به کشف این مهم شد، می گوید. : مکانی که زن هفت هزار ساله برخلاف وعده ها کشف کرد نه تنها به موزه شهر تبدیل نشده، بلکه سطح آن را پوشانده و به پارکینگ موتور سیکلت تبدیل کرده اند.

در اوایل دی ماه 1392، کاوش های باستان شناسی در کاوش های فاضلاب خیابان مولوی، در محدوده میدان محمدیه کنونی، منجر به شناسایی اسکلت به جای مانده از هزاره پنجم قبل از میلاد شد. این کشف مهم با کنجکاوی مهسا وهابی که در آن زمان استاد باستان شناسی بود انجام شد و ادعایی تازه به تاریخ تهران آورد.

وهابی، دکترای باستان شناسی – اکنون هشت سال از این کشف مهم می گذرد، در هفته میراث فرهنگی و در جلسه کمیته تخصصی حفظ آثار تاریخی و فرهنگی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری تهران، گزارشی از روند و جزئیات کشف اسکلت یک زن به پیرزن هفت هزار ساله تهرانی که اکنون در موزه ملی نگهداری می شود، ارائه کردند و یادآور شدند که محل اسکلت هفت هزار بانوی یک ساله کشف شد قرار بود به اولین موزه شهر تبدیل شود و قرار بود اسکلت به همراه سایر مواد فرهنگی که در همان مکان پیدا شده بود در معرض دید قرار گیرد، اما پس از انتقال اسکلت، محل کشف به نوعی تبدیل به سرویس بهداشتی شد. بی خانمان ها و معتادانی که در آن منطقه زندگی می کردند و حالا سنگرها را پر کردند و سطح آن به پارکینگ موتورسیکلت تبدیل شد.

این در حالی است که در زمان کشف اسکلت این زن 7000 ساله قرار بود این محوطه با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و شهرداری به موزه شهر تبدیل شود. سازمان فواید عمومی برای ایجاد این موزه «موقت» به موزه ملی منتقل شد، اما تا به امروز این وعده محقق شده است. مهسا وهابی – باستان شناس – اکنون با یادآوری نارضایتی باستان شناسان از جابه جایی این یافته ها و تکرار درخواست آن سال ها می گوید: هنوز دیر نشده و باید برای ایجاد موزه شهر اقدام شود.

وی معتقد است اگر در خیابان مولوی تهران و در محل پیدا شدن اسکلت یک پیرزن 7000 ساله (محدوده میدان مرزی خیابان مولوی) قطعا تاثیر مثبتی بر بافت اجتماعی و فرهنگی و زندگی مردم خواهد داشت. در این منطقه.

این باستان شناس می گوید: همان بلایی که به تپه های قیطریه در خیابان مولوی آوردیم را تکرار کرده ایم. اگرچه می‌توان بزرگترین سایت موزه شهری را در تپه‌های قیطریه ایجاد کرد، جایی که یافته‌های مربوط به تهران مربوط به سه هزار سال بود، اما تخریب شد. اگرچه در آن زمان به میراث فرهنگی اهمیت بیشتری می دادند، اما به دلیل نبود چشم اندازی برای حفظ بستر، این امر منجر به از بین رفتن بسیاری از گورهای تاریخی که در تپه های قیطریه کاوش و شناسایی شده بود، نا کاوش شد. پنجاه شصت سال از آن زمان می گذرد، شاید با کشف اسکلت یک پیرزن 7000 ساله اتفاق خوبی برای تهران بیفتد، اما همان اشتباه دوباره تکرار شد. البته هنوز دیر نشده و ممکن است جست و جوی مردم تغییر کند و آن قسمت از خیابان مولوی تهران که این کشف در آن اتفاق افتاده تبدیل به موزه شود و پیرزن هفت هزار ساله به آنجا بازگردانده شود.

مریم جلالی، دبیر کمیته تخصصی حفاظت از میراث تاریخی و فرهنگی انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان تهران نیز تاکید کرد که تهران به دلیل اکتشافات مهم تاریخی که دارد باید موزه شهر داشته باشد. وی گفت: پیگیر این درخواست هستیم و به این بهانه پرونده کشف اسکلت این زن 7000 ساله در تهران بررسی و فراخوان شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا