ایران گردی

خانه وحشی بافقی کجاست؟

تودی تریپا _ خدمات توریستی: فصل بهار به ویژه ماه های فروردین و اردیبهشت، فصل گردشگری استان یزد و شهر بافق است، در این میان خانه وحشی بافقی نیز گنجینه ای از تاریخ و ادبیات است.

کمال الدین یا شمس الدین محمد وحشی بافقی از شاعران مشهور قرن دهم ایران بود که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافیق از توابع یزد به دنیا آمد.

طول عمر او به اندازه شاه طهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده است.

این مکان که به خانه وحشی بافقی معروف شد در تاریخ 1393/9/11 به شماره 14038 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

خانه وحشی بافقی به دلیل معماری زیبا و ابزار و ظروفش گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این مکان محل اداره میراث، صنایع دستی و گردشگری بافق می باشد.

معرفی خانه وحشی بافقی

در روزگار نه چندان قدیم استاد عبدالوهاب شهیدی (که متأسفانه در زمان نگارش این مقاله در رختخواب به سر می برد) با صدایی بسیار گیرا و غمگین می خواند: «من و دل در مکانی زندگی می کردیم… ما قسمت بودیم. آهنگی آنقدر غمگین و جذاب که گویی خود بافقی، یکی از پرشورترین شاعران تاریخ ادبیات ایران، مشهورترین شعرش را برای این آهنگ سروده است.

خانه وحشی بافکی کجاست؟

این شاعر سوخته اشعار جنگی خود را در ساختمانی سروده است که اکنون تقدیم حضورتان می کنیم. خانه وحشی بافقی – البته – در شهر بافقی قرار دارد. به مسجد آن شهر. این ساختمان خانه ای کوچک و جمع و جور است که شاید در نگاه اول خریدار زیادی نداشته باشد. اما همچنان تمیزی خانه های کوچک قدیمی را دارد و می توان سبک زندگی خانواده های قدیمی را رصد کرد.

خانه وحشی بافقی دارای هفت اتاق کوچک است و برای تمام فصول سال ساخته شده است. بنابراین در ضلع شمال شرقی خانه، در زمان های قدیم، وظیفه خنک سازی خانه در فصل تابستان را بر عهده داشت.

جاذبه اصلی خانه وحشی بافقی – که البته در دوره قاجار مرمت شد – فقط به دلیل نوع معماری آن نیست. بلکه بیشتر به این دلیل که در آن می‌توان یکی از بزرگ‌ترین شاعران تاریخ ادبیات را تصور کرد که مرثیه‌ها و مرثیه‌هایی سروده است که امروزه در ترانه‌های خوانندگان نسل جوانی چون محسن چاوشی و زندوکیلی شناخته می‌شود.

جملاتی مانند «رقبا با هم می خوابند و من نمی توانم صبر کنم» یا «به وفاداری او اعتماد کردم، اشتباه کردم». در شهر بافق علاوه بر بسیاری از ساختمان‌های قدیمی، می‌توانید چند ساعتی را در خانه وحشی بافق به یادآوری روزهای خوش گذشته بپردازید.

موقعیت خانه وحشی بافقی

نشانی: ایران، استان یزد، بافق، خیابان مسجد جامع، میدان خان

کمال الدین یا شمس الدین محمد وحشی بافقی از شاعران مشهور قرن دهم ایران است که در سال ۹۳۹ هجری قمری در شهر بافیق استان یزد به دنیا آمد.

زندگی او مانند شاه طهماسب صفوی، شاه اسماعیل دوم و شاه محمد خدابنده است.

خانه وحشی بافکی کجاست؟

خانه او هنوز در شهرک بافق وجود دارد و به دلیل اینکه شخصی مانند بافقی در این خانه زندگی می کرد، شهرت زیادی دارد و به یکی از آثار تاریخی این منطقه تبدیل شده و سالانه افراد زیادی از آن دیدن می کنند.

چون این مکان به خانه وحشی بافقی معروف است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه در حال حاضر به عنوان موزه و اداره گردشگری و میراث فرهنگی شهرستان بافک مورد استفاده قرار می گیرد و افراد زیادی برای آشنایی بیشتر با این شخصیت معروف و بازدید از موزه مردم شناسی از این خانه دیدن می کنند.

قدمت این خانه احتمالاً به دوران صفویه یا حتی قبل از آن برمی‌گردد و از معماری خانه‌های آن دوره پیروی می‌کند.

این خانه در دهه 70 بازسازی شده و در حال حاضر در خیابان مسجد جامع، میدان خان واقع شده است.

خانه منسوب به بافقی باغی، خانه ای است از مصالح گل و خشت، در کنار مسجد جامع که دارای هفت حجره متوسط ​​است و به صورت چهار فصل ساخته شده است.

ایوان بزرگ ضلع غربی خانه زیبایی بنا را دو چندان کرده است.

در ضلع شرقی خانه زیرزمینی وجود دارد که در فصل گرم تابستان از آن به عنوان مکانی خنک استفاده می کردند.

ویژگی های این خانه را ایرج افشار در کتاب یادگاری یزد چنین آورده است: خانه ای است مخروبه و کوچک.

این همان خانه ای است که مردم آن را به خانه وحشی بافقی می شناسند و به دلیل وجود سنگ قبری متعلق به قرن ششم که بر دیوار خانه نصب شده بود مورد احترام مردم بود. شب در آنجا شمع روشن می کردند و به دیدار می آمدند.

متاسفانه این بنا تخریب شد و در دهه هشتاد توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بازسازی و مرمت شد.

خانه وحشی بافکی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا