ایران گردی

خانه لاری ها؛ دیدنی‌ترین خانه تاریخی یزد

تودی تریپ: خانه لری یکی از بناهای تاریخی و دیدنی یزد است که همه ساله پذیرای گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان است. خانه لاریها شامل 6 خانه با معماری خاص خانه های کویری است که در منطقه فهادان واقع شده و فرصت گشت و گذار در خیابان های قدیمی شهر را به شما می دهد.

این عمارت مربوط به دوره قاجاریه در بهمن ماه سال 1375 هجری شمسی با شماره ثبت 1783 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

تحلیل خانه کامیون یزد

عمارت های تاریخی و بادگیرها چیزهایی هستند که در گوشه و کنار یزد به چشم می خورد و از نمادهای این شهر محسوب می شود.

کوچه پس کوچه های منطقه فهادان بهترین جای شهر برای دست زدن به گذشته و نشان دادن دنیایی دیگر است. درهای خانه های تاریخی این محله نظر همگان را به خود جلب می کند و در این میان خانه لری جذاب ترین است.

با ورود به این خانه ویژگی های معماری یزدی را در همه جا می بینید.

خانه لاری  دیدنی ترین خانه تاریخی یزد

ویژگی هایی مانند حفظ حریم خانه از منظره های ناخوانده، یکپارچگی فضاهای مختلف، رعایت حریم خصوصی، چیدمان اصولی فضاها در کنار هم و …. در خانه لری دیده می شوند.

در این میان عنصر مهم معماری یزد، یعنی. توربین بادی در این خانه به چشم می خورد و آینه کاری ها و تزئینات گچی نمایانگر تجمل عمارت است. شیشه های رنگی و پنجره های بزرگ نیز جلوه ای جذاب به این خانه بخشیده و دلپذیری فضا را دو چندان کرده است.

از لحظه ای که وارد خانه می شویم، خودمان را گم می کنیم و به درها، پنجره ها، ارسی ها و اتاق های آینه کاری شده و نقاشی شده آن نگاه می کنیم که یکی از زیباترین و عالی ترین نمونه های خانه های اشرافی قرن سیزدهم را به تصویر می کشد.

خانه لاری در یکی از قدیمی ترین مناطق یزد در منطقه فهادان قرار دارد. موقعیت مکانی این خانه به شما اجازه می دهد در کوچه پس کوچه های یزد با فضایی سنتی قدم بزنید. این خانه در زمان قاجاریه محل سکونت مهاجران لاری بوده که حدود 270 سال پیش برای تجارت به یزد مهاجرت کرده اند و تا پایان دوره پهلوی محل سکونت اعیان و اشراف بوده است.

خانه لاری  دیدنی ترین خانه تاریخی یزد

اما پس از آن به دلایل ارثی این خانه نزدیک به 50 سال از رونق افتاد و متروک شد که منجر به تخریب قسمت هایی از آن شد. بعدها در سال 1363 خانه لاریها توسط میراث فرهنگی خریداری و با تلاش این سازمان قسمت های آسیب دیده بازسازی شد. امروزه علاوه بر بازدید از قسمت های این خانه، می توانید از اسناد ملی مستقر در آن نیز دیدن کنید.

این خانه زیبا با 6 خانه، 3 حیاط، 22 اتاق و قسمت های مختلف از جمله ایوان، تالار در فهرست آثار ملی در سال 1375 قرار گرفت.

معماری خانه لری یزد

معماری خانه لاری بسیار چشم نواز است و با ورود به این خانه زیبایی های فراوان آن مانند در و پنجره های شیشه ای رنگی چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند. اطراف حیاط اتاق هایی را می بینیم که به طرز ماهرانه ای با نقاشی و آینه تزئین شده اند.

جالب است بدانید که معماری خانه‌های خانلاری به سبک اسلامی بوده و به گونه‌ای است که سعی در رعایت فضاهای خصوصی، حفظ همبستگی بین این فضاها و دور نگه داشتن قسمت‌های اصلی اقامتگاه از چشم مردم دارد. دعوت نشده.

خانه لاری  دیدنی ترین خانه تاریخی یزد

در قسمت اصلی خانه یک حیاط بزرگ با حوضی زیبا در وسط آن خواهید دید. روی این حوض یک تخت چوبی مرتفع سه پله قرار داده شده که به آن سایه خانه می گویند و در واقع برای فرار از گرمای یزد به خصوص در فصل تابستان بدون امکاناتی مانند کولر، ایده خوبی بود.

در قسمتی دیگر از این خانه ایوانی را می بینید که در ارتفاع زیادی از سطح زمین ساخته شده تا در هنگام افتادن سایه این ایوان بر روی خانه اعضای خانه را از گرمای هوا دور نگه دارد. در دو طرف این ایوان اتاق هایی را می بینیم که به یکدیگر متصل می شوند.

که در دو طبقه گسترده شده و پنجره ها و درهای آن به ایوان باز می شود. دومین چیزی که پس از ورود به خانه توجه شما را به خود جلب می کند بادگیر بلندی است که پشت دیوار ایوان قرار گرفته است. اگرچه خانه لاری بادگیرهای زیادی دارد اما بادگیر اصلی پشت ایوان است.

خانه لاری  دیدنی ترین خانه تاریخی یزد

جالب است بدانید که امروزه از وجود بادگیرها با معماری منحصر به فرد خود در خانه های قدیمی یزد مانند خانه لری به عنوان کولر استفاده می شود. در این باد می سوزد

تله هایی وجود دارد که باد را قطع می کند و با هدایت آن به سمت پایین بادهای گرم و خشک یزد را خنک می کند.

اتاق ها نیز با ارتفاع کف مشخصی ساخته می شوند. که هر کدام نامی دارند و با درهایی به یکدیگر متصل می شوند. سقف اتاق های خانه های لاری یزد از تیرهای چوبی رنگ آمیزی شده و رنگ آمیزی شده است.

جالب است بدانید که هر اتاق یک هدف خاص دارد، مثلا یک اتاق سه دری برای کودکان و یک اتاق پنج دری برای خانواده. در میان اتاق‌های این عمارت، اتاق آینه‌کاری به‌خاطر نقاشی‌های زیبای سقف و آینه کاری‌های زیبای آن مشهورتر است.

جالب اینجاست که اتاق های خدماتی مانند اصطبل، آشپزخانه و انباری به حیاط دسترسی ندارند، بلکه مستقیماً به بیرون دسترسی دارند که نشان از هوشمندی معماران سابق دارد.

خانه لاری  دیدنی ترین خانه تاریخی یزد

در قدیم که امکاناتی مانند یخچال وجود نداشت، اتاقی به نام سرداب وجود داشت که برای نگهداری مواد غذایی مانند گوشت و حبوبات استفاده می شد که در زیر خانه قرار داشت. همچنین یکی از کاربردهای دیگر این اتاق چشمه خواب است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا