ایران گردی

خانه سوزنگر؛ جاذبه‌ای دوست‌داشتنی در خوزستان

تودی تریپ: از تاریخ دقیق و جزئیات ساخت خانه تاریخی سوزانگر اطلاعات زیادی در دست نیست، اما گفته می شود که قدمت آن به حدود یک قرن پیش بازمی گردد. البته در داخل خانه سوزنگر آجری با کتیبه ای وجود دارد که تاریخ 1330 ه. این خانه متعلق به شخصی به نام سوزانگر است و به همین نام نیز معروف است.

آشنایی با خانه سوزانگر

تاریخ دقیق و دقیقی از ساخت این بنا در دست نیست اما با توجه به گفته ها می توان گفت قدمت این خانه تاریخی به حدود یک قرن قبل باز می گردد. کتیبه ای به تاریخ 1330 هجری قمری حکاکی شده است که به احتمال زیاد تاریخ بنا را نشان می دهد.

خانه تاریخی سوزنگر در کوچه ای بن بست قرار دارد و با هویت معماری دزفولی، بنای قدیمی دزفول را تزئین کرده است. این خانه تاریخی دارای معماری شیک و زیبایی است که همه را شگفت زده می کند. آجرکاری های زیبا و ظریفی که در گذشته در این خانه انجام شده است، باعث شگفتی و شگفتی هر فردی می شود.

این خانه تاریخی در دو طبقه است. زیرزمینی است و به سبک معماری درونگرا ساخته شده است. در تمام قسمت های خانه از آجر استفاده می شود که باعث می شود تنوعی که در دکوراسیون قسمت های مختلف خانه می بینیم را کاری هنرمندانه و زیبا بدانیم. آجرکاری انحصاری دزفول که از خون چینی است در قسمت های مختلف این خانه به کار رفته است.

خانه سوزانگر;  یک جاذبه فوق العاده در خوزستان

از همان ابتدا که به این خانه تاریخی نزدیک می شوید و از کوچه پس کوچه های آن می گذرید، آرامشی را که در این خانه وجود دارد احساس می کنید، در یکی از بن بست ها به ورودی خانه سوزانگر می رسید که پیرایه بسیار ساده و بی تکلف است. تاسیس شد و شما را به دنیای هنری خود راه خواهد داد.

وقتی برای اولین بار وارد دهلیز می شوید، چشمتان به طاق های پشت بام و طاق و تزئینات داخل خانه می افتد و در ادامه به پلکانی می رسید که شما را به حیاط بیرونی خانه می رساند، به راحتی می توانید حدس بزنید. که در گذشته محل مهمانی ها و مجالس خانه بوده است.

خانه سوزانگر بر خلاف ساختمان های دیگر که دارای حیاط مرکزی تمیز و دلنشین هستند این ویژگی را ندارد و در گوشه حیاط حوضی وجود دارد که وقتی در حیاط خانه ایستاده اید می توانید سر خود را بالا ببرید و ساعت بسیار سرگرم کننده با آجر، که در پشت بام خانه پردازش شده است.

طبقه اول خانه شامل؛ ایوان، گوشواره ها و تراس که همگی آجرکاری های خاص دزفولی (خون چینی) را می بینید، طبقه اول در حال حاضر به عنوان کارگاه آموزش صنایع دستی استفاده می شود، اما اتاق های طبقه دوم که در گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند. آنها برای مهمانان رزرو شده و خالی هستند.

بیش از ده نوع آجرکاری نفیس در تزیینات بنای تاریخی سوزنگر به کار رفته است که از میان تزئینات، نقش هایی مانند; او به یک گل زنجیر، یک دندان موش، یک گل حصیری و یک گل قدیمی اشاره کرد. البته اکنون پس از مرمت و مقاوم سازی این بنا، این خانه تاریخی رنگ خاص خود را به خود گرفته است.

خانه سوزانگر;  یک جاذبه فوق العاده در خوزستان

به خانه سوزانگر سر بزنید

از لحظه ای که قدم به کوچه پس کوچه های نزدیک خانه سوزانگر بگذارید، در آرامش آن گم خواهید شد. در یکی از این خیابان های بن بست به ورودی خانه تاریخی سوزانگر می رسید که با سادگی و سادگی ساخته شده و شما را به دنیای هنری خود راه می دهد.

با ورود به سالن نگاهتان به طاق ها و طاق های سقف و تزئینات آن کشیده می شود و سپس به پله هایی می رسید که شما را به حیاط بیرونی خانه می رساند. دور تا دور این حیاط را ایوان ها و ایوان ها احاطه کرده اند و به راحتی می توان حدس زد که زمانی محل تجمع و مهمانی های خانگی بوده است.

دریاچه این بنا در گوشه حیاط قرار دارد و خانه سوزانگر برخلاف سایر بناها که حیاط مرکزی وسیع و تمیزی دارند از چنین ویژگی برخوردار نیست. در عین حال وقتی داخل حیاط هستید، سرتان را بالا بگیرید و از تماشای تزئینات آجری پشت بام خانه لذت ببرید.

طبقه اول شامل ایوان، اتاق های گوشواره و تراس است که همگی دارای آجرکاری با خون چینی هستند. این طبقه کارگاه صنعتگران است اما اتاق های طبقه دوم که قبلا برای مهمانان در نظر گرفته شده بود خالی است.

خانه سوزانگر;  یک جاذبه فوق العاده در خوزستان

در تزیین بنای تاریخی سوزانگر بیش از ده نوع آجرکاری نفیس به کار رفته است که از آن جمله می توان به نقوشی چون گل زنجیر، حصیری، دندان موشی و گل دماغ اشاره کرد. البته با تلاش کارکنان و پس از مرمت و مقاوم سازی بنا، این خانه رنگ خاص خود را به خود گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا