ایران گردی

خانه سوری؛ خانه‌ای تماشایی در کرمانشاه

سلام خدمت new_tourism: خانه سوری یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در کرمانشاه است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد و در تاریخ 22/12/1394 به شماره ثبت 18126 در مجموعه آثار تاریخی ایران به ثبت رسیده است. آدرس این اثر ملی ثبت شده کرمانشاه، کرمانشاه، خیابان گمرک، جنب سرزاب خانه شهری، کوچه فصیحی، پلاک 127 می باشد.

برای کرمانشاه زیبا و دیدنی

استان کرمانشاه منطقه ای کوهستانی است که بین فلات ایران و جلگه بین النهرین قرار دارد و توسط کوه ها، قله ها و ارتفاعات رشته کوه زاگرس پوشیده شده است. رشته‌کوه‌های زاگرس به موازات مرز استان کرمانشاه قرار دارند و دشت‌های مرتفع کوهستانی و گردنه‌های مهم زاگرس بین آن‌ها شکل گرفته است.

در این استان چهار فصل و چهار اقلیم مختلف وجود دارد. اما به طور کلی این استان را می توان به دو بخش گرمسیر (مناطق غربی استان شامل قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانگرب، سومار، نفت شهر و جنوب کرمانشاه) و سردسیر (سایر مناطق استان) تقسیم کرد. ).

می گویند شهر کرمانشاه اولین روستای خوش آب و هوا بوده و پادشاهان ساسانی به دلیل موقعیت خوب و آب و هوای مطبوعش تصمیم به ساختن شهری در آنجا گرفتند. چون این سرزمین در میان راه های ارتباطی مهم با تمدن های دیگر قرار داشت، به سرعت رشد کرد و رونق گرفت.

خانه سوریه;  خانه ای دیدنی در کرمانشاه

این رشد به حدی بود که در اواسط حکومت ساسانیان، به ویژه در زمان خسرو پرویز، بناهای زیادی در آنجا ساخته شد و به عنوان پایتخت بهاری او مورد استفاده قرار گرفت. می گویند خسرو پرویز هر سال بهار به کرمانشاه می آمد و در عمارت سنگی باشکوه خود در ارتفاع 45 متری اقامت می کرد.

با ورود اسلام به ایران، شهر کرمانشاه به دست اعراب سعد جریر افتاد و به کلی ویران شد. بسیاری از مردم به شهرهای دیگر مهاجرت کردند، جمعیت شهر به شدت کاهش یافت و کسانی که باقی ماندند، شهر جدیدی را در ساحل رودخانه کاراسو تأسیس کردند. کرمانشاه در زمان عباسیان به دلیل موقعیت استراتژیک یکی از چهار شهر مهم عراق عجم به شمار می رفت و در دوره سلجوقیان لقب شهر ارشد استان کردستان را به خود اختصاص داد.

کرمانشاه در حمله مغول به ایران بار دیگر ویران شد و آسیب های زیادی دید. متأسفانه در جریان حمله هلاکوهان برای فتح بغداد، شهر بار دیگر ویران و به ویرانه تبدیل شد. در آغاز سلسله صفویه، کرمانشاه به دلیل نزدیکی به مرزهای دولت عثمانی و ایران، بارها بین این دو کشور جابجا شد تا اینکه پس از سلطنت شاه صفی و با روی کار آمدن خاندان زنگنه، برای همیشه در داخل مرزهای ایران باقی ماند.

خاندان زنگنه که از بزرگترین طوایف کرد زبان به شمار می رفتند در سال ۱۰۱۸ هجری قمری پس از پایان جنگ های ایران و عثمانی قراردادی به نام عهدنامه ذهاب امضا کردند که باعث شد این شهر پس از مدت ها صلح را ببیند. اما این آرامش برای مردم دیری نپایید و در حمله سلطان مراد آک کویونلو شهر به تصرف سپاهیان او درآمد، اما شاه اسماعیل سوم با دوازده هزار قزلباشی با او مقابله کرد و کرمانشاه را باز پس گرفت.

معرفی خانه بزرگ سوری

یکی از زیباترین و ارزشمندترین بناهای بافت تاریخی کرمانشاه، خانه تاریخی سوریه است. این بنا متعلق به حاج جعفر سوری بوده که در سال 1352 آن را به سازمان میراث اهدا کرد و در حال حاضر این بنا به دو تخته تقسیم شده که هر دو در دست سازمان میراث است. تاریخچه خانه تاریخی سوری به دوره پهلوی می رسد و مصالح به کار رفته در این بنا آجر و آجر است.

خانه سوریه;  خانه ای دیدنی در کرمانشاه

سقف این بنای تاریخی چوبی است و در قسمت هایی از آن از آهن استفاده شده است. خانه تاریخی سوری که در دو طبقه ساخته شده است دارای تزئینات آجرکاری است. این خانه از نوع اندرونی است و حیاط بیرونی از آن با عبور از هشتی و از راهرو به حیاط اندرونی وارد می شود. این راهرو دو حیاط را به هم متصل می کند. این خانه در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در خیابان گمرک کرمانشاه واقع شده است.

گاهی اوقات یک اثر تاریخی با وجود اهمیتی که زمان برای آن ایجاد کرده است، به خودی خود جذابیت خاصی برای گردشگران ندارد. در این موارد بهترین کاری که می توانید برای حفظ ارزش و افزایش توجه کار انجام دهید این است که آن را با چیز دیگری مرتبط کنید. رستوران خانه سوریه در کرمانشاه حاصل تلفیق خانه تاریخی سوری اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی و رستوران سنتی است که توجه خانه را به خود جلب کرده است.

خانه سوری کرمانشاه متعلق به حاج جعفر سوری بوده و در سال 1352 توسط ایشان به سازمان میراث فرهنگی اهدا شده است. چوب و آهن پس از عملیات مرمت، سفره خانه سوری کرمانشاه با دکوراسیون سنتی و جذاب در این مکان افتتاح شد.

رستوران خانه سوری با تهیه بهترین غذاهای سنتی و محلی، انواع شربت ها و دمنوش ها ظرفیت پذیرایی از 150 مهمان را دارد. کیفیت خوب غذا، فضای سنتی، موسیقی زنده و برخورد پرسنل خوش برخورد باعث می شود مشتریان بیش از پیش به این رستوران توجه کنند. با مراجعه به گمرک می توانید با یک تیر دو علامت بزنید. سری به خانه سوریه کرمانشاه بزنید و از رستوران و سفره خانه لذت ببرید.

خانه سوریه;  خانه ای دیدنی در کرمانشاه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا