ایران گردی

خانه دهدشتی؛ جاذبه‌ای مهم و دیدنی در اصفهان

تودی تریپ: خانه تاریخی دهدشتی با قدمت دوره قاجار یکی از خانه‌های تاریخی و مکان‌های دیدنی اصفهان محسوب می‌شود و دارای دو محوطه بیرونی و داخلی است. قسمت بیرونی آن از حیاط محوطه سازی شده و در قسمت داخلی اتاق های پذیرایی قرار دارد.

اتاق های خانه که در اطراف حیاط قرار گرفته اند با درهای چوبی به یکدیگر متصل می شوند. امروزه کافه ای به نام کافه هوگو در این ساختمان قدیمی فعالیت می کند. خانه تاریخی دهدشتی در 29 اسفند 1384 با شماره ثبت 18102 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تاریخچه خانه دهدشتی اصفهان

خانه دهدشتی یکی از خانه های قدیمی شهر زیبای اصفهان است که در دوره قاجار ساخته شده است و به همین دلیل ساختمان آن را می توان نمونه ای از بناهای ساخته شده در این دوره تاریخی دانست. اگرچه از تاریخ دقیق بنا و ساکنان اولیه این خانه اطلاعات زیادی در دست نیست، اما به نظر می رسد این خانه در واقع یک خانه مسکونی بوده که متعلق به خانواده دهدشتی بوده و از فردی به فرد دیگر منتقل شده است.

خانه دهدستی;  یک جاذبه مهم و دیدنی در اصفهان

در دوران پهلوی با حفظ بافت اولیه خانه برای مرمت و مرمت این بنا تلاش شد و سپس در دوران پس از انقلاب سازمان میراث فرهنگی این بنا را از صاحبان آن خریداری کرد.

بدین ترتیب نام این خانه در سال 1384 در زمره آثار ملی ایران قرار گرفت و از آن زمان به عنوان یک اثر تاریخی و گردشگری در شهر اصفهان به شمار می رود. در واقع در چند دهه گذشته با تمرکز بر استفاده از بناهای تاریخی و اصیل به عنوان مکان هایی برای جذب گردشگر، خانه دهدشتی نیز در فهرست دیدنی های اصفهان قرار گرفته و یکی از اولین خانه های تاریخی در تور اصفهان می باشد. واقع شده است.

خانه دهدشتی اصفهان نیز یکی از جاذبه های دیدنی این شهر است و بنای آن متعلق به دوره قاجاریه است. از صاحبان سابق این خانه تاریخی اطلاعات زیادی در دست نیست، اما همانطور که از نام بنا پیداست احتمالاً این خانه متعلق به خانواده دهدشتی بوده است. سبک معماری این خانه دلیل اصلی جذابیت آن برای بازدید است.

خانه دهدستی;  یک جاذبه مهم و دیدنی در اصفهان

معماری خانه آمیخته ای از سبک معماری ایرانی و غربی است که در نتیجه یک شاهکار تمام عیار به وجود آمده است. با ورود، راهروی باریک ورودی خانه به حیاط مستطیل شکل آن منتهی می شود. در آنجا ساختمانی قدیمی با در و پنجره های چوبی را می بینید که در دو طبقه ساخته شده است و بالکن طبقه دوم به فضای دلنشین حیاط مشرف است.

خانه دهدشتی در حال حاضر به عنوان کافه رستورانی به نام کافه هوگو میزبان گردشگران و ساکنان اصفهان است و از این رو می توانید با تماشای معماری خیره کننده این خانه قدیمی زیبا، خود را به صرف یک غذا یا نوشیدنی دلپذیر دعوت کنید.

آدرس: چهارباغ عباسی، میدان امام حسین، خیابان مسجد باب الرحمه، کوچه دهدشتی

معماری خانه دهدشتی در اصفهان

جدا از اینکه خانه دهدشتی یکی از بناهای تاریخی گرانبهای شهر اصفهان است، این بنا معماری چشمگیر و زیبایی دارد و به همین دلیل در بین گردشگران بسیار محبوب است. افرادی که علاقه مند به بازدید از خانه های با سابقه طولانی هستند معمولاً از پیچیدگی های معماری آنها لذت می برند.

خانه دهدستی;  یک جاذبه مهم و دیدنی در اصفهان

معماری این خانه مطابق با اصول معماری دوره ساخت یعنی دوره قاجار است.

با مروری بر اصول معماری قاجار می توان گفت که معماری بناها در این دوران عموماً سنتی بوده است، اما رگه هایی از الگوسازی از عناصر غربی نیز در معماری این عصر مشهود است.

به عبارت دیگر، اگرچه خانه‌ها و ساختمان‌هایی که در این دوران ساخته شده‌اند، دارای معماری سنتی ایرانی هستند، اما با مقایسه این بناها با ساختمان‌هایی که پیش از این دوران ساخته شده‌اند، می‌توان رگه‌های تأثیرپذیری از سبک معماری غربی را در آن شناسایی کرد معماری بناهای ایرانی

بنابراین، بناهای قاجاری با تلفیق سبک معماری سنتی ایرانی و عناصر تزیینی غربی در ظاهر بنا از بناهای تاریخی قبل از این دوران متمایز می شوند.

با توجه به آنچه گفتیم معماری خانه دهدشتی نیز از این امر مستثنی نیست و محصول معماری سبک ایرانی و کمی متاثر از معماری غربی است. در توصیف آن می توان گفت که پلان خانه مستطیل شکل است و برای ساخت آن از مصالح خشت، آجر و چوب استفاده شده است.

لازم به ذکر است که مساحت بنا حدود 10000 متر مربع است. از ویژگی های بارز معماری آن می توان به تزیینات درهای چوبی، ارسی های پنجره و گچ بری ستون های ایوان اشاره کرد.

خانه دهدستی;  یک جاذبه مهم و دیدنی در اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا