ایران گردی

خانه تاریخی تاج کاشان

تودی تریپ: خانه تاریخی تاج یکی از خانه های تاریخی دوره قاجاریه است که در خیابان علوی و جنب خانه عباسیه قرار دارد.

این بنای زیبا در سال 1381 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و اکنون از این بنا به عنوان خانه هنرمندان استفاده می شود.

این بنا ۷۰۰ متر مربع مساحت و ۸۰۰ متر مربع معماری اصیل دارد.

خانه تاج کاشان

خانه تاریخی تاج کاشان در خیابان علوی شهر کاشان قرار دارد و یکی از بناهای معتبر با گودال باغ مردم این شهر در زمان قاجار است که حدود دو قرن قدمت دارد.

این خانه تاریخی که امروزه به عنوان خانه هنرمند مورد استفاده فرهنگی قرار می گیرد، دارای 700 متر مربع مساحت و 800 متر مربع اعیان و دارای معماری ارزشمند بومی از خانه های عمومی مردم کاشان در این دوره است.

خانه تاریخی تاج کاشان

خانه تاریخی تاج در قلب شهر قدیمی کاشان قرار دارد و یکی از نمونه‌های خانه‌های دوره قاجار به شمار می‌رود.

ساختمان خانه یکی از بناهای با معماری گودال باغ به شمار می رود که دارای طبقه همکف، گودال باغ و زیرزمین است.

این خانه تاریخی دارای 3 طبقه، دو قسمت داخلی و خارجی است که دارای اتاق هایی با پنج در و سه در است.

برای خنک کردن زیرزمین خانه از کلاف مرتفع استفاده می شود که به خصوص در فصل تابستان مکانی خنک برای افراد خانه ایجاد می کند.

به طور کلی این بنا به قدری اصولی ساخته شده و دارای معماری ظریف و زیبایی است که به عنوان نماد اصلی معماری کاشان تعریف می شود.

این خانه پس از مرمت در سال 1392 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و امروزه به عنوان خانه هنرمند و موزه مردم شناسی کاشان مورد بازدید و استفاده هنر دوستان قرار می گیرد.

در موزه این خانه تاریخی، ماکت هایی را می بینید که شما را به سفری در تاریخ می برد و حال و هوای زندگی در گذشته را به شما یادآوری می کند.

در قدیم خانه هایی که در مناطق گرم و خشک وجود داشته اند در وسط حیاط مرکزی گودالی داشته اند که آب در آن جریان داشته است که این امر در معماری نوعی بادبزن محسوب می شود و دلیل اصلی آن دسترسی به قنات است.

خانه تاریخی تاج کاشان

خانه هایی که به این شکل ساخته شده اند یک طبقه در زمین هستند.

حیاط خانه تاریخی تاج شامل یک باغ مرکزی و آب نما است و شما را به زیرزمین و سرداب می رساند.

حیاط بیرونی نیز دارای هشتی است که به راهرویی باریک و پیچیده منتهی می شود و در اکثر خانه های قدیمی وجود دارد و برای حفظ حریم داخل خانه استفاده می شود.

یک آشپزخانه و یک سرداب کوچک نیز در حیاط وجود دارد.

این سرداب که از خاک رس ساخته شده است به دلیل خنک بودن فضای داخلی در تابستان برای نگهداری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای دسترسی به خیابان علوی که در مرکز شهر قرار دارد می توانید از اتوبوس ها و تاکسی های شهری استفاده کنید و از هر نقطه ای از شهر به راحتی به این منطقه برسید و همزمان از چند خانه تاریخی دیدن کنید.
ساعت و قیمت بازدید از خانه تاریخی تاج
برای بازدید از این خانه تاریخی می توانید همه روزه از ساعت 8 صبح تا 23 شب از آن بازدید کنید و برای بازدید از این خانه زیبا بلیط ورودی تهیه کنید.

نشانی: کاشان – خیابان علوی – جنب خانه عباسیان

خانه تاریخی تاج

خانه تاج دارای 3 طبقه، طبقه همکف، گودال باغ و زیرزمین، دارای 2 درب پاسیو بیرونی و داخلی و 13 اتاق پنج دری، سه دری و تک دری است.

حیاط بیرونی خانه با ورودی از هشتی پنج ضلعی منحصر به فرد و راهرویی باریک و پیچ در پیچ، فضا را از دید عابران محافظت کرده است.

حیاط بیرونی دارای یک در آشپزخانه و یک سرداب کوچک است که در خاک رسی کنده شده و دارای سیستم مرطوب کننده برای نگهداری مواد غذایی در تابستان گرم این کشور است. ایوان جلو با 3 در ضخیم میوجی (بدون شیشه) از قسمت داخلی حرمت قسمت بیرونی (ویژه مراجع) را حفظ می کند که مختص زندگی خانم و خانواده اش در خانه است که تعریف می کند. ماهیت فرهنگ و تمدن اسلامی

خانه تاریخی تاج کاشان

درونگرایی، تناسب، تقارن، تعادل، هماهنگی، ظرافت و در عین حال قداست و نجابت در این خانه نشانه معماری اصیل کاشانی و هویت تاریخی مردمان این دیار است.

حیاط و جذابیت اطراف گودال باغ و مهتابی مقابل آلاچیق های مجاور طلسم ما را با راه پله ای باریک به ته خانه می رساند.

باغ ها و قسمت آب مرکزی گودال باغ طراوت را از دهانه زیرزمینی به زیرزمین و پس از آن به زیرزمین منتقل می کند.

بادگیر بالا در پشت بام هوای گرم، خشک و سوزان تابستان را از باد گرفته و از پره های داخل بادگیر به کانال های مرطوب اطراف زیرزمین می برد و پس از خنک شدن از طریق توری های جعفری آن را به زیر زمین هدایت می کند و در نتیجه دما ایجاد می شود. اختلاف بین پانزده تا بیست درجه سانتیگراد نسبت به سطح خیابان.

خانه متروک و فرسوده تاج در مرداد 1382 توسط معمار مرمت کاشان، سید اکبرخالی، خریداری و مرمت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا