ایران گردی

خانه افسانه‌ای عباسیان

تودی تریپ: خانه عباسیان کاشان از جمله بناهایی است که اگر اطراف آن را بگردید و کامل آن را دید، برای معماری خانه‌های سنتی ایران و کویرها، نکته‌ای کم نخواهد بود. چرا که تمام عناصر معماری خانه های کلاسیک و اصیل ایرانی با کامل ترین دکوراسیون در خانه عباسیان کاشان به چشم می خورد.

معرفی خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان کاشان در منطقه سلطان امیر احمد قرار دارد. تاجر کاشی به نام حاج محمد ابراهیم در حدود سال های ۱۲۴۵ تا ۱۲۴۸ ساخت این خانه را آغاز کرد که ساخت این بنا حدود ۲۰ سال به طول انجامید. هیچ کس نمی داند چه کسی معماری این ساختمان را طراحی کرده است. این خانه تاریخی بزرگ 7000 متر مربع و مساحت آن حدود 5000 متر مربع است. خانه عباس کاشان دارای پنج حیاط روباز، حوض خانگی، حیاط اندرونی، باغ و اتاق خدمه است.

این مجموعه بزرگ دارای پنج درب ورودی و خروجی است. برای تامین آب، تهویه مطبوع و کنترل حرارت، دو حلقه چاه و دو بادگیر در این خانه تعبیه شد.

خانه افسانه ای عباسیان

تزئینات معماری این بنای تاریخی از نظر زیبایی و ظرافت در اوج قرار دارد. آمیختگی معماری اصیل ایرانی با معماری اسلامی باعث شده تا طرح های بدیع و نقوش خارق العاده در سرتاسر خانه نمایان شود. خانه عباسیان لوکیشن چندین فیلم و سریال از جمله خانه در تاریکی، ملاصدرا، مسافر ری، جباربن حیان و … بوده است.

در این مجموعه انواع گلدوزی، پلو، مکران و … را مشاهده می کنید و با بهترین کیفیت اجرا می شوند. حیاط این خانه کوچک و مرتفع است. نمای بیرونی این مجموعه محل کار صاحبخانه و پذیرایی از مهمانان تجاری و تجاری بوده است. ساکنین خانه نیز در قسمت داخلی زندگی می کنند. در صحن باغ، نماز جماعت به امامت سید محمد علوی بروجردی اقامه شد. آیت الله سید محمد علوی نیز در دربار خوژنه تدریس می کرد. فضای حیاط نظم هندسی جالب و مناسبی دارد. ترکیب حوض، درختان زیتون و گل های رنگارنگ فضایی بهشتی را در این حیاط ایجاد کرده است. این خانه پنج طبقه است.

خانه افسانه ای عباسیان

سرسبزی حیاط و باغ در دل کویر همچون سنگ زمردی است که بر انگشتری زرین است. در سال 1374 شورای امنای مرمت پارچه تاریخی کاشان با کمک مالی وزارت عفت این مجموعه را خریداری کرد و در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

پس از مرگ صاحب اصلی بنا، این خانه به پنج قسمت تقسیم شد و هر قسمت به یکی از ورثه رسید. هر یک از وراث سهام خود را به افراد مختلفی فروختند. حدود صد سال پیش مردی به نام آقای عباسیان که تاجری به نام فرش کاشان بود یکی از حیاط های این خانه را به مبلغ هزار تومان خرید. خبر فروش این قسمت از خانه در آن زمان جنجال زیادی به پا کرد و همه مردم شهر کاشان از آن باخبر شدند. از آن پس این بنای مجلل به خانه عباسیان معروف شد.

بخش های مختلف مجموعه تاریخی عباسیان

این بنای تاریخی را می توان یکی از کامل ترین نمونه های خانه های سنتی ایران دانست. تقریبا تمام قسمت هایی که در یک خانه اصیل و کلاسیک ایرانی وجود دارد در این بنا یافت می شود.

خانه افسانه ای عباسیان

البته از آنجایی که یکی از اولاد او عالم دینی بوده، این خانه دارای قسمت هایی است که در خانه های دیگر یافت نمی شود. بیشتر قسمت های این بنای تاریخی دارای تزئینات خاص و خاصی است که در هماهنگی کامل با سایر اجزا به نمایش گذاشته شده است. از لحظه ای که وارد این خانه می شوید، فضای خاصی که بر آن حاکم است شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وارد شدن

بیشتر خانه های مجلل و اصیل در گذشته دارای نما و تزئینات زیبایی بوده و عظمت بناهای خود را به نمایش می گذاشتند. خانه عباسیان نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای سردار است. علیرغم اینکه دیوارهای اطراف آن کاهگلی است، خود ورودی آن بسیار مجلل ساخته شده است. در کنار سر دو سکوی کوتاه به نام چهارپایه قرار دارد که برای نشستن استفاده می شود.

با عجله

هشتی بعد از راهرو حجاب قرار دارد. نورگیرهای یزدیبندی جلوه خاصی به فضای هشتی می بخشد. فضای دهلیز کارکردهای خاصی دارد.

خانه افسانه ای عباسیان

فضای دهلیز فضا را تقسیم می کند و مکانی برای انتظار و مکث ایجاد می کند. تنها قسمتی از خانه که به بیرون متصل است هشتی است. در گذشته باربرها و باربران که وظیفه تحویل بار به صاحب خانه را بر عهده داشتند وارد لابی می شدند و سپرده ها را در آنجا تحویل می دادند. مصدر (هشتم) در گذشته به معنای قرار دادن است. در گذشته این فعل بسیار اصطلاحی و در بین عموم مردم رایج بود و ریشه کلمه هشتی نیز به این فعل برمی گردد.

درونی؛ داخلی

همانطور که از نامش پیداست این قسمت از ساختمان متعلق به ساکنان خانه است. برای حفظ امنیت و حفظ حریم خصوصی داخلی، این بخش توسط چندین راهروی خاص از سایر بخش ها جدا شده است. ورود مهمان و غریبه به این بخش ممنوع است. فضای داخلی خانه عباسیان کاشان دارای قسمت‌های مختلفی است که از آن جمله می‌توان به شاه نشین، گوشواره، زیرزمین، رختشویخانه، سرداب بزرگ، اتاق‌های زمستانی و تابستانی، باغ، نمازخانه، حوض خانه اشاره کرد. ، آسیاب بادی و سیستم تامین آب. در این فضای داخلی انواع تزئینات معماری، ارسی های در و پنجره با شیشه های رنگی، تزیینات گره چینی و … را می توانید مشاهده کنید.

خانه افسانه ای عباسیان

قلمرو بیرونی

مجلل ترین، زیباترین و آراسته ترین اتاق خانه های قدیمی، اتاق به اصطلاح سلطنتی بود. در این اتاق ها از انواع تزئینات از جمله گچبری، آینه، بال های رنگارنگ، تزئینات شیشه ای و … استفاده می شود. در اتاق آینه خانه آباکیان، تزئینات آینه ای در سقف به شکل ماه، ستاره و خورشید وجود دارد. منشورهای شیشه ای نیز با نخ های ابریشمی در فضا معلق هستند. زیبایی اصلی این آینه ها در شب با روشن شدن یک چراغ کوچک دو چندان می شود. همه عناصر به گونه ای چیده شده اند که سقف به عنوان بازتابی از آسمان درک شود. انعکاس نورهای رنگی از در و پنجره های شیشه ای رنگی این اتاق سلطنتی هیجان انگیزترین فضای ممکن را ایجاد می کند. به دلیل اینکه از این اتاق گاهی برای مراسم عروسی نیز استفاده می شد، به آن اتاق عروس نیز می گویند.

منبع: ویلای لوکس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا