ایران گردی

خانه افتخارالاسلام طباطبایی کجاست؟

تودی تریپ: شهرستان بروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان و دارای قدمت طولانی است و مرکز این شهرستان بروجرد نام دارد.

شهرستان بروجرد از شمال به شهرستان های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان درود و از غرب به شهرستان های خرم آباد و دلفان محدود می شود.

این شهرستان دارای 198 روستای دارای سکنه و از دو بخش مرکزی و اشترینان و 7 دهستان تشکیل شده است.

موقعیت جغرافیایی آن یعنی. کوه های سر به فلک کشیده در جنوب و ارتفاعات کم در شمال، بروجرد را از بادهای گرم خوزستان و برعکس بادهای خنک شمالی که در سراسر منطقه می وزد مصونیت بخشیده است.

به همین دلیل آب و هوای آن در تابستان معتدل و در زمستان سرد است.

شهر بروجار یکی از شهرهای مهم، آباد و آباد ایران در دوره اسلامی بوده که در منابع تاریخی بارها از آن یاد شده است.

این شهر در تقاطع جاده های شمال به جنوب و شرق به غرب قرار دارد و نقش بسیار مهمی در توسعه اجتماعی و اقتصادی غرب ایران و لرستان داشته است.

در نیمه اول قرن چهارم، جهاندر در کتاب صورتهای جهان نوشته است که: «بورویار شهر پر برکت است و وزیر ابی دلف حمویه در آنجا منبری برپا کرده است».

این محیط تاریخی و آب و هوای مناسب باعث شده سالانه افراد زیادی به این منطقه سفر کنند و از آثار تاریخی و طبیعی این شهر دیدن کنند که یکی از آنها خانه افتخارالاسلام است.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی کجاست؟

آشنایی با خانه افتخارالاسلام طباطبایی

خانه افتخارالاسلام طباطبایی یکی از بناهای تاریخی و مکان های دیدنی بروجرد است که قدمت آن به دوره قاجار می رسد. این بنا که زمانی یکی از بزرگ ترین خانه های شهر بوده متعلق به یکی از روحانیون مهم بروجرد بوده است.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی با مساحت دو هزار متر مربع شامل حیاط، بنای اصلی، حمام سنتی، آشپزخانه و فروشگاه چوب است.

سردر خانه با طاق گنبدی شکل و در چوبی قدیمی یکی از قسمت های قابل توجه آن است. بعد از دهلیز حیاطی با دو حوض و باغچه های بزرگ وجود دارد.

ساختمان اصلی در ضلع شمالی حیاط اندرونی قرار دارد که توسط دو راه پله موازی به سه قسمت تقسیم می شود.

در طبقه پایین، دو اتاق بزرگ با سه در در دو طرف پلکان دیده می شود، دو اتاق کوچک در زیر پله ها قرار گرفته اند و در وسط یک راهروی ورودی با پنج در قرار دارد.

طبقه فوقانی مانند طبقه پایین شامل دو اتاق مشابه در طرفین ورودی با ایوان سه دری رو به حیاط، دو اتاق کوچک در جلوی راه پله ورودی و یک تالار ورودی با ایوان هفت دری است. وسط

از تزئینات بنا می توان به آجرکاری، کاشی مرمر و دیوارنگاره اشاره کرد. این بنا در تاریخ ۳ اسفند ۱۳۸۲ به شماره ۱۱۷۵۳ به ثبت رسیده است.

این خانه نیز یکی از خانه های تاریخی بروجرد است که سابقه ساخت آن به دوره قاجار می رسد.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی کجاست؟

این خانه متعلق به یکی از روحانیون معروف شهر به نام حاج افتخارالاسلام نبوی طباطبایی بوده است. خانه حاج افتخار الاسلام دارای یک در بزرگ و زیبا است که دو تیر چوبی به آن متصل شده است.

تزئینات این خانه شامل آجرکاری، روکش کاری و نقاشی روی چوب است و برای تزیین پله های این خانه از کاشی های مرمر و سفالی زیبا استفاده شده است.

نمای بیرونی این بنا چند سال پیش بازسازی شده است و نمای داخلی ساختمان شامل قسمت های مختلفی از جمله حیاط اصلی، تالار هفت دری، پشتی، سوله زمستانی، آب انبار، حمام اختصاصی، آشپزخانه می باشد.
خطاب حاج افتخارالاسلام: خیابان صفا، خیابان هلال احمر، خیابان آقا احمدی

معماری دیدنی خانه افتخارالاسلام طباطبایی

خانه‌های قاجاری معماری خاصی دارند و اساساً شامل یک حیاط مرکزی با اتاق‌هایی در انتهای آن هستند. بنای مذکور نمونه این سبک معماری خانه های قاجاری است و دارای ورودی بسیار بزرگ و زیبایی است.

روی آن دری با دو پله چوبی قرار دارد که پس از عبور از دهلیز وارد حیاط می شود.

حیاط خانه از سه طرف توسط اتاق ها و قسمت های دیگر خانه و از سمت غرب با دیواری بزرگ و قطور محصور شده است و طاق های نیم دایره ای کوچک و بزرگ و تزئینات زیبای آجرکاری و کاشی معرق وجود دارد. ، که با دکوراسیون این خانه می آیند

ساختمان اصلی خانه در قسمت شمالی و در سه جهت واقع شده و دارای دو طبقه است.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی کجاست؟

در طبقه زیرین دو اتاق بزرگ با سه در در دو طرف راه پله وجود دارد که سقف آن به صورت طاق نما است. همچنین دو اتاق کوچک در زیر پله ها و پنج در در وسط قرار دارد.

در قسمت مرکزی ساختمان تالار پنج دری را می بینید که از یک تالار در جلو و یک سالن در پشت آن تشکیل شده است.

برای رسیدن به طبقه بالا می توانید از پله های آجری که به موازات دو طرف ساختمان قرار دارند استفاده کنید.

برای تزیین این پله ها از کاشی های مرمری و سفالی زیبایی استفاده شده است.

طبقه دوم نیز مانند طبقه زیرین دارای دو اتاق است که طرف ورودی آن و دارای ایوان سه دری مشرف به حیاط است.

جلوی راه پله ورودی دو اتاق کوچک دیگر و در وسط آن تسبیح بزرگی با هفت در قرار دارد که پشت آن یک تالار بزرگ و یک تالار پشتی قرار دارد.

روی بدنه دیوار و قاب های زیر سقف، نقاشی های دیواری متنوع و زیبایی دیده می شود.

کل ضلع شرقی حیاط دارای اتاق ها و فضاهای متنوع است و حمام زیبایی در انتهای جنوب شرقی خانه قرار دارد. این حمام مانند تمام حمام های قدیمی شامل قسمت های مختلفی از جمله سربینه و گرمینا می باشد.

در ضلع شمال شرقی بنا فضایی به نام حیاط پشتی قرار دارد که از راهرویی در کنار حیاط وارد آن می شود. این قسمت نیز در دو طبقه و از فضاهای مختلفی تشکیل شده است.

آشپزخانه خانه در ضلع جنوبی حیاط خلوت قرار دارد. آشپزخانه خانه فضای بزرگی با سقف طاقدار است که از سه قسمت انبار چوب، تنور پخت نان و قسمتی که برای پخت و پز استفاده می شود تشکیل شده است.

پنجره های خانه که چهارچوب آن از چوب و با شیشه های رنگی پوشیده شده است.

خانه افتخارالاسلام طباطبایی کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا