ایران گردی

خانه آقازاده ابرکوه با بادگیرهای عجیب

تودی تریپ: خانه آقازاده ابرکوه یکی از مجموعه های زیبا و تاریخی شهر ابرکوه در استان یزد است.

این خانه دارای زیباترین پنجره های دو طبقه در ایران است و این یکی از دلایل اهمیت این خانه است. این بادگیرها آنقدر مهم هستند که می توانید تصویر آنها را روی اسکناس های 2000 تومانی مشاهده کنید.

آشنایی با خانه دیدنی آقازاده

در شهر ابرکوه استان یزد، خانه ای زیبا در میان کوچه هایی با دیوارهای کاهگلی، درست در وسط محوطه قدیمی دروازه میدان وجود دارد. خانه ای قدیمی با باد زیبا که در هیچ جای دیگری نمی توانید آن را ببینید.

این خانه که خانه آقازاده ابرکوه نام دارد در حدود سال ۱۱۵۷ شمسی در همان محله قدیمی به دستور حاج حسین ابرگویی از ثروتمندان شهرستان ابرکوه ساخته شده است (در پایان با این شخص بیشتر آشنا می شویم. از مقاله)؛ خانه ای به مساحت 820 متر مربع در زمینی به مساحت 1500 متر که تمام شکوه خود را مدیون شاهکار بالای آن است، برج بادی دو طبقه و بسیار زیبا که در بافت قدیم شهر چون گندمی قد علم کرده و خودنمایی می کند. جوانه.

خانه آقازاده ابرکوه با بادگیرهای عجیب

به محض ورود به این خانه زیبا، از راهروی عبور کرده و به حیاط زیبایی که با سنگ های صاف سنگ فرش شده می رسیم.

حوض مستطیل شکل در مرکز Hyatt خلوص خاصی به خانه بخشیده است. اما مسحور این حوض نشوید و برای دیدن خانه دو طبقه مزین به پنجره های ارسی و شیشه های رنگی و تاج سلطنتی دو طبقه به نام بادگیر که ترکیب زیبایی را در کنار برج ناقوس خانه ایجاد کرده است، نگاه کنید. .

تصویر زیبای باد این خانه نه تنها در پشت اسکناس های 2000 تومانی دیده می شود، بلکه بسیاری از کالاهای صادراتی را زینت می دهد و همین امر بر اهمیت این خانه می افزاید.

ثبت ملی: این خانه خوش آب و هوا در تاریخ 24 بهمن 1375 با شماره ثبت 1838 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

خانه آقازاده ساختمانی دو طبقه است که مانند سایر خانه های ساخته شده در مناطق کویری ایران از مصالح بومی مانند خشت و آجر استفاده شده است. همچنین از چوب برای تزئینات خانه، در و پنجره و گچ برای گچ کاری استفاده می شود.

دروازه ورودی بنا در ضلع شمال غربی آن قرار دارد و از طریق راهرویی به گوشه حیاط راه دارد. این خانه نیز مانند سایر خانه های ساخته شده در مناطق کویری دارای حیاط روباز و حوض سنگی بزرگی در وسط آن است.

اتاق ها و قسمت های مختلف خانه در سه جهت حیاط ساخته شده است تا از قسمت های مختلف خانه در فصول مختلف استفاده شود. زیرا جهت تابش نور خورشید هر فصل تغییر می کند و قسمتی از خانه مسدود می شود.

خانه آقازاده ابرکوه با بادگیرهای عجیب

پلان اتاق جنوبی به سبک شکم باز و دارای پنج در و ناقوس است که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

یک پنکه در پشت بام اتاق وجود دارد که این خانه را از تمام خانه های دیگر متمایز می کند زیرا بلندترین پنکه ساخته شده در ایران است. اتاق های شرقی و غربی دارای سه در و پنج در هستند.

معماری جذاب خانه آقازاده ابرکوه

این خانه دو طبقه است و مانند سایر خانه های این مجموعه از مصالح بومی مانند خشت و آجر استفاده شده است. علاوه بر این از چوب برای تزئینات خانه، در و پنجره و گچ نیز برای گچ کاری استفاده می شود.

ورودی بنا در ضلع شمال غربی خانه قرار دارد و از طریق راهرویی به گوشه حیاط دسترسی دارد.

اتاق ها و قسمت های مختلف خانه در سه جهت حیاط این خانه ساخته شده و مانند تمام خانه های تاریخی ساخته شده در کویر، حوض سنگی در وسط آن دیده می شود.

نکته جالب در مورد ساخت این خانه ها این است که اتاق ها را در سه جهت خانه ساخته اند تا بتوانند اقامت خود را در جهت تابش دلپذیر در فصول مختلف تغییر دهند.

هواداران خانه آقازاده در ابرکو آنها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار هستند، بنابراین در این قسمت می خواهیم در مورد این سازه های ارزشمند صحبت کنیم. پنکه ها در اصل برج هایی هستند که در مناطق کویری به منظور تهویه مطبوع اتاق های خانه ساخته می شوند و از نظر معماری، ظاهر و عملکرد دارای انواع مختلفی هستند.

خانه آقازاده ابرکوه با بادگیرهای عجیب

لازم به ذکر است بادگیرهای تولید شده در ایران به سه نوع اردکانی، کرمانی و یزدی تقسیم می شوند.

بادگیرهای یزدی نسبت به سایر بادگیرها بزرگتر و بلندتر هستند و ساختار آنها را عموماً چهار وجهی یا هشت وجهی می دانند. این سازه ها در فصل تابستان به دست ساکنان این شهر کویری می رسد و هوای خانه را دلپذیر می کند.

هواداران خانه آقازاده در بالای سالن اصلی و در دو طبقه ساخته شده اند. همین امر این خانه را از بسیاری از خانه های دیگر در مناطق کویری متمایز می کند. این بادگیر زیبا دارای ارتفاع 18 متر و مساحت 18 متر مربع و 19 سوراخ جهت تنظیم جریان هوا می باشد.

جالب است بدانید که این بادگیرها به گونه ای ساخته شده اند که حتی در مواقعی که باد وجود ندارد نیز می توان تهویه محل را به خوبی انجام داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا