ایران گردی

خانه‌ی جالب منجم باشی

سلام خدمت new_tourism: خانه منجم باشی به عنوان نماد شهر لنگرود شناخته می شود و گردشگران زیادی در سفر به گیلان از این خانه زیبا و تاریخی دیدن می کنند. این بنا در معماری و سادگی از جذابیت خاصی برخوردار است. خانه منجم باشی که قدمت آن به دوره قاجار می رسد، یکی از آثار ملی ایران است.

آشنایی با خانه منجم باشی در لنگرود

خانه منجم باشی که در فشکالی منطقه لنگرود قرار دارد، نمایانگر هنر معماری گیلان در دوره قاجار است و از آثار قدیمی و تاریخی شهرستان لنگرود به شمار می رود. خانواده منجم باشی خانواده ای ثروتمند و مشهور بودند. چند نفر اول این خانواده به علم نجوم تسلط داشتند، از این رو آنها را ستاره شناس می نامیدند.

خاندان منجم باشی خاندانی ثروتمند و معروف بودند که با روی کار آمدن آقا محمد خان صاحب منصب و عنوان شدند و لقب منجم باشی به آنها داده شد. چند نفر اول این خانواده در علم نجوم تسلط یافتند. به همین دلیل به آنها ستاره شناس می گفتند. این خاندان از نیمه دوم قرن دوازدهم قمری تا پایان قرن سیزدهم در گیلان حکومت کردند. نزدیک به 100 سال

خانه جالب ستاره شناس باشید

این خاندان از نیمه دوم قرن دوازدهم قمری تا اواخر قرن سیزدهم از زمان آقا محمد خان قاجار و قبل از حکومت خاندان پهلوی یعنی . نزدیک به صد سال خاستگاه این خانواده به منطقه شرق گیلان (لاهیجان، لنگرود، رودسر، اشکورات و رانکوه) برمی گردد.

بسیاری از بناهای منجمان در منطقه لنگرود باقی مانده است، مانند اقامتگاه این خانواده در محله مسجد فشکلی لنگرود و اقامتگاه دیگری در حوالی سبزه میدان که شبیه کاخ است. تالار و تزئینات این خانه نمونه ای از هنر معماری گیلان از دوره قاجار است. این بنا در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معماری جالب خانه منجم باشی در لنگرود

خانه منجم باشی مجموعه ای از ساختمان ها محسوب می شود. ورودی اصلی بنا مهتاب است که دارای ورودی هلالی شکل و دارای گچبری ساده است. خانه منجم باشی از دو طبقه تشکیل شده است. در طبقه بالا یک اتاق پذیرایی و سه اتاق وجود دارد.

خانه جالب ستاره شناس باشید

جلوی اتاق ها ایوانی به عرض یک متر و طول 10 متر است که چهار ستون چوبی آن را نگه می دارند. سقف با چوب یا خشت طبق سبک سنتی گیلان پوشیده شده است. لبه با استفاده از روش سه لایه و چرخشی چکشی ایجاد می شود.

می توان گفت خانه منجم باشی در لنگرود یک مجتمع مسکونی چند قسمتی است. این خانه تاریخی دو طبقه است. در طبقه دوم این ساختمان یک اتاق پذیرایی بزرگ و مجلل به همراه سه اتاق خواب وجود دارد. در جلوی هر یک از این اتاق ها ایوان های بلندی به طول 10 متر و عرض یک متر تعبیه شده است.

این خانه نیز مانند اکثر خانه های گیلانی دارای سقف شیروانی از خشت و چوب است تا آب و باران این منطقه آسیبی به آن وارد نکند. از لحظه ای که وارد خانه ستاره شناس می شوید، تزئینات زیبای او جلوی چشمان شما می آید. سر ورودی هلالی شکل این بنا دارای گچبری ساده اما زیبا می باشد. هر چه به داخل خانه جلوتر می روید با تزئینات پیچیده و زیبایی مواجه می شوید. گچ بری های زیبا مهمترین تزئینات این بنا است.

خانه جالب ستاره شناس باشید

اطراف درها و پنجره‌های این خانه با گچبری شبیه به شکل گل تزئین شده‌اند. تمامی درها و پنجره ها هلالی شکل هستند تا معماری باشکوه قاجار را تداعی کنند. از ویژگی های جالب این بنا می توان به گچبری های بالای برخی از درها اشاره کرد. این تزیینات شبیه ذکر مقدس «یا علی» است.

شاید هدف معماران این بنا نشان دادن تشیع ساکنان آن و احترام به حضرت علی (ع) بوده است. پنجره های چوبی و شیشه های رنگی آنها از دیگر زیبایی های این بنای تاریخی است.

در برخی از اتاق های ساختمان، تصاویری از چند زن و مرد خانواده منجم باشی به نمایندگی از اعضای این خانواده به چشم می خورد. خانه دارای مبلمان متعلق به خانواده منجم باشی است. در اتاق ها مبلمان و میزهایی وجود دارد که از سوغات این خانواده است و گردشگران می توانند از آنها به عنوان آثار بازمانده از این خانواده دیدن کنند.

خانه جالب ستاره شناس باشید

این خانه روبروی اداره برق و در منطقه فشکلی و جنب فضای سبز میدان لنگرود و نزدیک به بازار ماهی فروش لنگرود و رودخانه لنگرود واقع شده است. شهر لنگرود یکی از زیباترین شهرهای گیلان است که از طریق ساحل چمحله به دریای خزر راه دارد، علاوه بر خانه منجم باشی جاهای دیدنی زیادی مانند پل هستی، پارک فجر، کیاکاله وجود دارد. تالاب، روستای لیلاکوه، روستای اتاکوار، کومله و غیره. ایناهاش.

ایران، استان گیلان، لنگرود، بخش فشکلی، مجاور بازار لنگرود سبز میدان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا