ایران گردی

خانه‌ای که عشق و ادبیات در آن آمیخته شده / گشتی در موزه سیمین و جلال

به گزارش تودی تریپ، آنطور که الی گشت می نویسد، این خانه یک خانه معمولی نیست، بلکه موزه سیمین و جلال، زوج نامدار ادبیات ایران است. مکانی که در آن عشق و ادبیات در هم آمیخته و حاوی خاطرات و آثار دو نویسنده بزرگ مدرن است.

خانه ای که با عشق ساخته شده است

جلال آل احمد پس از سال ها انتظار در سال 1330 زمینی را در شمیرانات خرید تا برای خود و همسرش سیمین دانشور خانه ای بسازد. طراحی خانه حاصل خلاقیت جلال است و با اشتیاق و دقت زیادی انجام شده است. حتی سیمین که در آن زمان در آمریکا تحصیل می کرد با ارسال نقشه به خانه های آمریکایی در طراحی این خانه مشارکت داشت.

ساخت خانه با سختی ها و ناملایمات زیادی همراه بود. جلال که در شرایط سخت مالی قرار داشت، شخصاً در ساخت خانه مشارکت داشت و بارها در نامه هایی که برای سیمین می فرستاد از جراحات جسمی و درد دستانش می نوشت. اما عشق او به سیمین باعث شد جلال تصمیم بگیرد این خانه را تکمیل کند.

خانه ای که محل زندگی بزرگان ادب و سیاست شده است

خانه سیمین و جلال پس از ساخت، محل زندگی رجال ادبی و سیاسی ایران شد. احمد شاملو، نیما یوشیج، امام موسی صدر و آیت الله طالقانی تنها برخی از مشاهیر این خانه بودند. هسته کانون نویسندگان ایران نیز در این خانه تشکیل شد و جلسات کانون در دوره پهلوی در آنجا برگزار می شد.

جلال و سیمین تا آخر عمر در این خانه زندگی کردند. پس از مرگ جلال در سال 1348، سیمین تا سال 1390 در این خانه ماند و سپس این خانه به مالکیت شهرداری تهران درآمد.

موزه ای پر از خاطرات و آثار

در سال ۱۳۹۷ خانه سیمین و جلال به عنوان موزه افتتاح شد. در این موزه کتاب ها، دست نوشته ها، وسایل شخصی و لباس های جلال و سیمین به نمایش گذاشته شده است. مجسمه های مومی این زوج در گوشه و کنار خانه حس حضورشان را زنده نگه داشته است.

بازدید از این موزه فرصتی است برای آشنایی با زندگی و کار سیمین و جلال و همچنین تجربه فضای صمیمی و دلنشین خانه ای که عشق و ادبیات در آن در هم آمیخته است.

اطلاعات بازدید:

  • آدرس: دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه دریهر، کوچه پسندیده، پ. 1، بن بست ارض، تجریش
  • ساعات کاری: همه روزه به جز شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر
  • تلفن: 02122705969

نکات بازدید:

  • برای رفتن به موزه می توانید از مترو، اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید.
  • عکس های موجود در موزه رایگان است.
  • این موزه یک کافه و یک کتابفروشی نیز دارد.

خانه موزه سیمین و جلال مکانی برای پاسداشت یاد و خاطره دو نویسنده بزرگ ایرانی و همچنین ترویج فرهنگ و ادب است. اگر به دنبال تجربه ای متفاوت و خاطره انگیز هستید، پیشنهاد می کنم از این موزه دیدن کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا