ایران گردی

خانه‌ای منحصر به فرد در کیش / خانه مردم‌شناسی بومیان کیش؛ زیبا و دیدنی

تودی تریپ: خانه مردم‌شناسی محلی‌های کیش در قدیمی‌ترین منطقه کیش، صفین، به مساحت 1200 متر مربع در سال 1393 تأسیس شد و با امتیازاتی که گردشگران و مسافران این شهر در اختیار داشتند، در بین 72 جاذبه گردشگری در رتبه بیست و دوم قرار گرفت. و قطعا برای گردشگرانی که به تاریخ، فرهنگ و تمدن نیاکان خود علاقه مند هستند می توانند به عنوان یک ماشین زمان عمل کنند.

خانه مردم شناسی بی نظیر بومیان کیش

این بنا 200 سال قدمت دارد و دارای 15 اتاق، چند انبار، چاه، حیاط خانوادگی و حیاط مهمانان مرد می باشد. این موزه نمادی بارز از مهمان نوازی مردم کیش است و آداب و رسوم مردم محلی کیش را نشان می دهد. برخی از اتاق های این خانه زمستانی و برخی تابستانی است که در آن آشپزخانه، مدرسه، انبار خرما، بالکن بزرگ و جذاب و دو در ورودی، یکی برای اعضای خانواده و دیگری برای غریبه ها وجود دارد.

خانه منحصر به فرد در کیش / خانه مردم شناسی ساکنان محلی کیش;  زیبا و دیدنی

صاحب این خانه مرحوم حاج عبدالله بن شاهین از تجار معروف و از چهره های محبوب کیش در 80 سال گذشته است که نسل به نسل توسط اجدادش به ایشان رسیده است. ایشان در گذشته صاحب بزرگترین لنج قایقرانی در کیش بوده و شغل اصلی وی نجاری و نجاری برای لنج سازی بوده است. او در قایق سازی مهارت زیادی داشت و در عین حال به تجارت مروارید نیز اشتغال داشت.

موسس این موزه بزرگ محمد جاسم پور است. این خانه یکی از قدیمی ترین خانه های اعیانی کیش است که معماری کاملا بومی دارد. محمد جاسم پور به منظور ارائه آداب و رسوم، تاریخ، ابزار و صنایع دستی این شهر و با هدف حفظ میراث گذشتگان و ایجاد اشتغال برای بومیان جزیره، در فروردین 1392 ایده تاسیس این موزه را به عنوان اولین موزه در نظر گرفت. فاز بوم موزه صفین با کمک بازماندگان آن مرحوم و تعدادی از جوانان محل.

خانه ای 200 ساله که در بین اهالی این منطقه از جایگاه و منزلت خاصی برخوردار بوده و در گذشته محل قرآن آموزی و مکتب خانه بوده و به نوعی مدرسه محلی به شمار می رفته است.

خانه منحصر به فرد در کیش / خانه مردم شناسی ساکنان محلی کیش;  زیبا و دیدنی

خانه مردم شناسی بومیان کیش با سبک معماری کاملا بومی متعلق به تاجر معروف مروارید و چهره محبوب کیش در 80 سال گذشته مرحوم حاج عبدالله بن شاهین بوده است. در سال 1393 با تغییر کاربری به موزه (خانه) مردم شناسی جهت ارائه فرهنگ و آداب و رسوم مردم محلی جزیره کیش در معرض دید عموم قرار گرفت.

خانه مردم شناسی کیش دارای دو حیاط است که یکی برای مهمانان و غریبه ها و دیگری مختص اعضای خانواده است و ورود افراد غریبه ممنوع است. یک چاه هم در این حیاط وجود دارد. این خانه دارای 15 اتاق است که هر کدام عملکرد خاصی دارند.

از جمله این اتاق ها می توان به بیت المجلس (اتاق مهمانی مردان)، بیت الکهوه (اتاق مهمانی زنان)، بیت العود (اتاق خواب)، الفرشا (حجله)، آشپزخانه (آشپزخانه)، بخار (ذخیره مواد غذایی)، مصیف (اتاق تابستان)، بیت الافروخ (مدرسه خانه) و غیره. برای آشنایی بیشتر با بافت سنتی و شیوه زندگی مردم محلی جزیره کیش، بازدید از این خانه تاریخی را در برنامه سفر خود قرار دهید.

خانه منحصر به فرد در کیش / خانه مردم شناسی ساکنان محلی کیش;  زیبا و دیدنی

بازدید از خانه محلی های کیش

در این خانه زندگی و معیشت مردم محلی کیش در 80 سال گذشته، نمایش ابزار و وسایل مورد استفاده آنها، معرفی تاریخ، فرهنگ و معماری سنتی مردم محلی کیش، ارائه فضایی اصیل و کاملا سنتی برای گردشگران. و مردم کیش، مقدمه ای بر صنعت ماهیگیری و تجارت مروارید به عنوان یکی از فعالیت های اصلی مردم محلی کیش در گذشته و عرضه صنایع دستی کیش و سوغات جنوب ارائه می شود.

ساعت کار و قیمت بلیط خانه مردم شناسی بومی کیش

ساعت کاری خانه مردم شناسی محلی کیش از ساعت 16 الی 21 می باشد و برای خرید بلیط ورودی به ازای هر نفر مبلغ 25000 تومان باید پرداخت شود.

در این خانه انواع غذاهای محلی، شیرینی های محلی (مثل لغیمات، خبیسه، خانفروش و …) و نان های محلی مانند لس، خمر، چباب، بریزه و … سرو می شود. برای مهمانان VIP با پذیرایی کاملا سنتی.

چندل یا انبار خرما: از 600 سال پیش مردم کیش از چندل برای آب گیری خرما استفاده می کردند. خرما زنی یکی از مشاغل اصلی بومیان کیش است که طی یک فرآیند طبیعی انجام می شود.

خانه بی نظیر در کیش / خانه مردم شناسی ساکنان محلی کیش;  زیبا و دیدنی

شیره خرما یکی از سوغاتی های جذاب و مطلوب کیش است که می توانید با سفر به این جزیره از آن بهره مند شوید و خود را به خوردن آن بسپارید.

آرایه (اتاق تابستانی): اتاق تابستانی یا آرایه در فصل تابستان استفاده می شود. معماری این اتاق به گونه ای است که به لطف بادگیر و پنجره های تعبیه شده در آن از جذب گرما و جریان هوای خنک در داخل اتاق جلوگیری می کند.

این اتاق رو به خورشید است و در ارتفاع یک و نیم متری ساخته شده است. بادگیر و پنجره های تعبیه شده در این اتاق برای هدایت باد و خنکی هر چه بیشتر به داخل این اتاق استفاده می شود.

لازم به ذکر است که این اتاق فقط در تابستان قابل استفاده نیست و در زمستان با پوشاندن پنجره ها و پنجره ها با گل و چوب مورد استفاده قرار می گیرد.

خانه منحصر به فرد در کیش / خانه مردم شناسی ساکنان محلی کیش;  زیبا و دیدنی

خانه کیچانی علاوه بر اتاق تابستانی دارای اتاق زمستانی نیز می باشد که برخلاف اتاق تابستانی بدون بادگیر و پنجره ساخته شده است و ساختمان آن دقیقاً روبه روی خورشید قرار دارد تا گرمای آن را جذب کرده و به اتاق منتقل کند. . این اتاق دارای حمام است و می توانید وسایل مربوط به 80 سال پیش را ببینید که توسط ساکنان خانه استفاده می شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا