ایران گردی

خاص ترین جاهای طبیعی گرمی اردبیل کجاست؟

تودی تریپ: شهرستان گرمی از شمال با شهرستان های بیله سوار و پارس آباد، از غرب با شهرستان کلیبر (آذربایجان شرقی)، از جنوب با شهرستان مشگین شهر و از شرق با جمهوری آذربایجان همسایه است.

شهرستان گرمی از جنوب به رشته کوه های صلوات، از شمال به کوه های خروسلو، از غرب به رودخانه دره رود و از شرق به بالهارود محدود می شود.

بر اساس تقسیمات کشوری، شهرستان مغان (گرمی) 1725.2 کیلومتر مربع وسعت دارد.

پست ترین نقطه شهر در شمال غربی شهر و در روستای خان محمدلو با ارتفاع حدود 240 متر از سطح دریا واقع شده است و بلندترین نقطه شهر کوه صلوات در قسمت جنوبی روستای خان کندی که حداکثر ارتفاع آن 2200 متر است.

جاذبه های طبیعی گرم

دریاچه گیلارلو

دریاچه گیلارلو در ابتدا برای ذخیره آب و تامین آب شرب شهر گرمی ساخته شد اما پس از انتقال آب از روستای جعفرآباد به شهر گرمی، این دریاچه مورد استفاده گردشگری قرار گرفته است. آب دریاچه از رودخانه های برزند و دیزچای تغذیه می شود و محل مناسبی برای ورزش های آبی است.

خاص ترین مکان های طبیعی گرم اردبیل کجاست؟

دریاچه گیلارلو در ابتدا برای ذخیره آب و تامین آب شرب شهر گرمی ساخته شد اما پس از انتقال آب از روستای جعفرآباد به شهر گرمی، این دریاچه مورد استفاده گردشگری قرار گرفته است. آب دریاچه از رودخانه برزند و دیزچای تامین می شود

و مکان خوبی برای ورزش های آبی است.

دریاچه زیبای بلنلو در بخش شرقی روستای کن کندی از توابع شهرستان گرمی قرار دارد.

این دریاچه با جاذبه های خدادادی زیبای خود دل هر گردشگری را به خود جذب می کند. این پدیده در اثر ذوب تدریجی برف های کوه قبله داشی ایجاد می شود و اندازه آن در پاییز و بهار افزایش می یابد، اما در تابستان به دلیل افزایش تبخیر سطحی و آبیاری مزرعه کاهش می یابد.

انواع موجودات آبی در این دریاچه زندگی می کنند و در عین حال مکانی مناسب برای انواع ماهی است.

کوه صلوات داغ

رشته کوه سلوات به صورت توده ای کم ارتفاع است که با ارتفاع کمی به دشت مغان متصل می شود. در واقع ادامه رشته کوه باگرو (تالش) است که از کوه های کلانتر، سامان لو داغ، دنگوزگدوک و سالوات تشکیل شده و شهرهای آن مشکین شهر و مغان را از هم جدا می کند.

خاص ترین مکان های طبیعی گرم اردبیل کجاست؟

بلندترین قله این رشته کوه 2500 متر است. جهت آن شمال شرقی – جنوب غربی است که گوشه شمالی آن به دره ارس متصل می شود و دره ارس و رود ارس هم مرز این کوه ها را از قفقاز جدا می کند.

رودخانه سامبورچای از دامنه های شمالی این رشته سرچشمه می گیرد و رودخانه هایی از دامنه های جنوبی آن وارد کاراسو می شوند.

این رشته کوه از جنوب غربی

با امتداد 46 کیلومتری شمال شرقی، توسط رودخانه کاراسو از رشته کوه های ارسباران شرقی جدا شده است. گردنه صلوات و آغیز در این رشته کوه قرار دارند که از جاذبه های گردشگری داغ هستند.

آبشارهای گرم اردبیل

آبشار چالاچوکور

رودخانه های زیادی در شهرستان گرمی جاری است که پس از رسیدن به دره ها و ارتفاعات کوه ها آبشارهای زیبایی را تشکیل می دهند.

آبشار چالاچخور یکی از بکرترین آبشارهای شهر گرمی است.

این آبشار زیبا از میان دره ای عمیق بین دو صخره بزرگ می گذرد و منظره زیبایی را ایجاد می کند. آبشار چالاچوخور در مسیر رودخانه دومولی در روستای علیله در نزدیکی مرز ایران و آذربایجان قرار دارد.

خاص ترین مکان های طبیعی گرم اردبیل کجاست؟

آبشار شول لر

آبشار شوله لر دره سی در موقعیت جغرافیایی N3859 E4808 در استان اردبیل قرار دارد. دره شوللر درسی (دره آبشارهای فارسی) یکی از مکان های مهم و دیدنی روستای کوزلو با ده ها آبشار بزرگ و کوچک است.

با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد این دره از جمله آبشارهای کوچک و بزرگ بی‌شمار و طول نسبتاً طولانی آن و همچنین همراهی ویژگی‌های طبیعی منطقه مانند کوه‌ها، صخره‌ها و درختان؛ اگر به عنوان یک جاذبه طبیعی شناخته شود و با ارائه خدمات گردشگری در اطراف آن می تواند به یکی از مهم ترین جاذبه های منطقه موگان و استان اردبیل تبدیل شود.

این دره بر روی شاخه قوزلوچای رودخانه اوجارلو چای قرار دارد و از آبشارهای مهم آن می توان به بویوک شوله، قیزیل قایا شولسی و یوخاری شوله اشاره کرد.

خاص ترین مکان های طبیعی گرم اردبیل کجاست؟

چشمه های آب گرم اردبیل

چشمه داشلی بولاغ

چشمه داشلی بلاغ در قسمت جنوبی روستای دیزج در فاصله حدود 3 تا 4 کیلومتری گرمی قرار دارد که در فاصله 600 تا 700 متری پایین دست کوه از کوه های اطراف بیرون آورده شده است.

قدمت این چشمه مشخص نیست و تنها منبع آب آشامیدنی آبادی های اطراف است و اهالی روستاهای دیج، آغداش، تکانلو و بنه از این چشمه استفاده می کردند.

امروزه نیز عده ای برای نوشیدن و دم کردن چای از آب این چشمه از اطراف به خصوص شهرک گرمی به این مکان می آیند.

چشمه داش بلاغ از قدیم الایام محل استراحت عشایر شاهسون بوده است که از دشت های حاصلخیز مغان به کوه های باگرو و سبلان کوچ کرده و برمی گردند.

نکته قابل توجه در مورد این چشمه وجود آثار باستانی در قسمت شرقی آن است که در دهه های اخیر کاوش های گسترده ای در این مکان برای کشف آثار باستانی انجام شده است و گورهای تاریخی و باستانی زیادی در این مکان وجود دارد.

چسمه خان بولاگی

چشمه خان بلاغی یک چشمه آب خودجوش با دبی 3 لیتر در ثانیه است که در جنوب روستای خان کندی شهرستان گرمی مغان واقع شده است.

دمای آب در این چشمه در تابستان و زمستان همیشه نزدیک به صفر است و خواص درمانی برای بیماری های پوستی و استخوانی دارد. این چشمه از قدیم الایام مورد توجه شاعران و رؤسای طوایف محلی و مردم شاهسون بوده است.

خاص ترین مکان های طبیعی گرم اردبیل کجاست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا