ایران گردی

خاص‌ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

تودی تریپ: آنها از یکی از زیستگاه های طبیعی مهم در نزدیکی پاوه و جوانرود محافظت می کنند.

بوزین و مارچیل یکی از زیباترین مکان های اطراف کرمانشاه است. در این منطقه گوزن های مینیاتوری یا «شوک های ایرانی» زندگی می کنند که نسل آن ها در آستانه انقراض است.

به همین دلیل است که حفاظت از این گونه گوزن ها بسیار مهم است.

این منطقه پوشیده از بلوط ایرانی، بلوط، زیتون، ارغوان، توت، گلابی وحشی، زبان گنجشک، آلوچه و زالزالک است. علاوه بر این، در فصل بهار، لاله‌های واژگون زیبایی منطقه حفاظت‌شده بوزین و مارچل را به اوج خود می‌رسانند.

خاص ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه؛ بوزین و مارچیل

منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل منطقه حفاظت شده و نمونه ای از گردشگری در شهرستان های پاوه و جوانرود در استان کرمانشاه است که با هدف حفاظت از گونه های ارزشمند و در حال انقراض شوکا یا آهوی مینیاتوری ایرانی و ارزش های زیستگاهی آن در پاییز 1374 به عنوان منطقه ممنوعه شکار و تیراندازی. در سال 1378 به عنوان منطقه حفاظت شده به ثبت رسید.

خاص ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

از آنجایی که این منطقه به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری پاوه شناخته می شود، بازدید از آن تجربه متفاوتی را برای شما رقم خواهد زد.

این منطقه ارزشمند از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه باینگان در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد و یکی از مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه محسوب می شود.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرهیل با مساحتی بالغ بر 2400 هکتار در سال 1357 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی و به ثبت رسیده است و همچنین این منطقه دارای مرز مشترک با کشور عراق است.

با توجه به ارتفاع متغیر و تنوع اقلیمی و شرایط زیستی خاص در این منطقه، این امر باعث شده تا گونه های گیاهی و جانوری متنوع و ارزشمندی در نوع خود بی نظیر باشند.

پوشش گیاهی مناطق حفاظت شده بوزین و مارچل

این منطقه دارای پوشش گیاهی متنوعی است و در واقع منطقه جنگلی و کوهستانی به شمار می رود و یکی از ویژگی های اصلی این مکان درخت بلوط است که علاوه بر بلوط، گیاهان دیگری نیز در این مکان وجود دارد از جمله: وان، بنه، کورد، تووا ککم، زالزالک.

بررسی گونه های جانوری در مناطق حفاظت شده بوزین و مارچل

شوکا، آهوی مینیاتوری

این منطقه زیستگاه با ارزش شوکا یا گوزن مینیاتوری است. گنج یابی وزیبا آهویی است که رنگ قرمز یا سربی دارد و دوست دارد در مکان های سردسیر زندگی کند. این گوزن کوچک بومی منطقه اوراسیا است.

خاص ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

شوکا یک گیاه خوار فوق العاده است و به همین دلیل مناطق جنگلی می تواند مکان مناسبی برای زندگی این گونه ارزشمند باشد.

در واقع زیستگاه اصلی شوکا در اطراف دریای خزر است اما متاسفانه تعداد کمی از این گونه ارزشمند در این منطقه زندگی می کنند که تعداد آنها حدود 30-20 است.

آنها از حضور شوکا در این مکان به عنوان نماد اکولوژیک ورزش استان کرمانشاه بهره بردند.

از دیگر گونه های جانوری این منطقه می توان به خرس، گراز وحشی، مار، سنجاب، پلنگ، بز، گرگ، روباه، سیاه گوش، روباه، گنجشک، کبک، مار، مار پلنگی و افعی اشاره کرد.

حیواناتی که در این منطقه زندگی می کنند وجود آنها کوه ها و جنگل ها را زیبا کرده و جلوه ای باورنکردنی به این طبیعت داده است که ارزشمند و وصف نشدنی است.

موقعیت منطقه حفاظت شده بوزین و مارچل

این منطقه ارزشمند از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه باینگان در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد و یکی از مناطق نمونه گردشگری کرمانشاه محسوب می شود. منطقه حفاظت شده بوزین و مرهیل با مساحتی بالغ بر 2400 هکتار در سال 1357 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی و به ثبت رسیده است و همچنین این منطقه دارای مرز مشترک با کشور عراق است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مارچل زیستگاه شوکا یا گوزن مینیاتوری است. شوکا گوزن سربی یا قرمزی است که در مناطق سردسیر زندگی می کند.

خاص ترین منطقه حفاظت شده کرمانشاه کجاست؟

این گوزن کوچک بومی اوراسیا است. شوکای زیبا و کوچک یک گیاه خوار محسوب می شود و به همین دلیل در مناطق جنگلی زندگی می کند.

زیستگاه اصلی شوکا در ایران سواحل دریای خزر است، اما تعداد بسیار کمی از این گوزن های زیبا در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود 20 تا 30 عدد است.

شوکا به دلیل حضور این حیوان زیبا در این منطقه به عنوان نماد محیطی ورزش استان کرمانشاه انتخاب شده است.

منطقه حفاظت شده بوزین و مرهیل یکی از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه است.

همانطور که گفته شد این منطقه در شهرستان پاوه و منطقه باینگان واقع شده است.

منطقه جنگلی و کوهستانی بوزین و مرهیل هم مرز با عراق است. بلوط پوشش گیاهی بارز این منطقه است.

مدت زمان بازدید از این جاذبه: بین ساعت 3 تا 4

نشانی: استان کرمانشاه، شهرستان پاوه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا