ایران گردی

خاص‌ترین دریاچه قزوین که باید دید

تودی تریپ: دریاچه ها همیشه از جاذبه های طبیعی محبوب ایران هستند. آرامشی وصف ناپذیر در کنار این دریاچه ها با آب و هوای مطبوع حاکم است.

اگر به دنبال منطقه ای بکر با طبیعت سرسبز و دریاچه ای زیبا هستید، این بار می توانید به دریاچه اوان سفر کنید. نهر آب شیرین اعوان یکی از زیباترین و بکرترین مناطق طبیعی استان قزوین است که در 75 کیلومتری شهر قزوین قرار دارد و همه ساله گردشگران و مسافران زیادی را به سوی خود می کشاند.

آشنایی با دریاچه اوان

دریاچه آوان یکی از زیباترین آثار طبیعی ایران است که در تاریخ 30 بهمن 1387 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. زمین جمع می شود . برخی معتقدند این دریاچه 500 سال پیش به دلیل گسلی که اکنون غیرفعال است ایجاد شده است و برخی دیگر می گویند این دریاچه بازمانده یک دریاچه قدیمی بسیار بزرگ است.

ایوان با مساحت 70 هزار متر مربع و عمق حدود 7 متر از چشمه های زیرزمینی کف دریاچه و نزولات جوی پر شده و به مزارع کشاورزی روستاهای کوشک و آیان می ریزد. بیشترین طول آن 325 متر و عرض آن حدود 275 متر است. این دریاچه 1810 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

خاص ترین دریاچه قزوین برای دیدن

این دریاچه با آب و هوای مطبوع، امکانات تفریحی و طبیعت بکر خود به یکی از جاذبه های گردشگری تبدیل شده است و همه ساله مسافران زیادی را از سراسر ایران و حتی خارج از ایران به سوی خود می کشاند. شاید برخی از مسافران تصور کنند که مسیر اوان کمی سخت است، اما به شما قول می دهیم با رسیدن به دریاچه از پیمودن این مسیر پشیمان نخواهید شد.

اگر از بالا به این دریاچه نگاه کنید، می بینید که اطراف دریاچه را سایبانی از درختان و درختچه هایی که به دامنه کوه های اطراف رسیده اند، احاطه کرده است. درختان کاشته شده در اطراف دریاچه عبارتند از سیب، گیلاس، گیلاس، فندق، گردو، سنجد، چنار، بید و تبریزیه که توسط انسان کاشته شده اند و گیاهانی از قبیل گوسفند، کنگر و شیرین بیان نیز در این منطقه می رویند. همچنین گیاهانی مانند نیزار، نی و چنگال در سطح دریا غوطه ور می شوند که در فصل پاییز به زیستگاه اردک ها و ماهی ها تبدیل می شوند.

فعالیت های جالب در خاص ترین دریاچه کزوین

دریاچه آوان یکی از جاذبه های طبیعی و تاریخی قزوین است که در منطقه الموت و در ارتفاع 1815 متری واقع شده است. این دریاچه به عنوان محل تجمع آب نامگذاری شده و به عنوان هشتاد و نهمین اثر در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است. این دریاچه در فصول مختلف سال جاذبه های متفاوتی دارد. در زمستان و پاییز سطح آن یخ می زند و پرندگان مهاجری مانند قو، غاز و اردک به آن پناه می برند. در این فصول می توانید از اسکیت روی یخ و تماشای پرندگان لذت ببرید. در تابستان آب دریاچه برای ماهیگیری، شنا و قایق سواری مناسب است. با چرخ های آبی که در حاشیه دریاچه قرار دارند می توانید دقایق شادی را تجربه کنید.

خاص ترین دریاچه قزوین برای دیدن

راندن قایق
بزرگی این دریاچه به شما این امکان را می دهد که از زوایای دیگر نیز این زیبایی را مشاهده کنید. اگرچه امکانات اطراف دریاچه هنوز به حد مطلوب نرسیده است، قایق سواری یکی از انتخاب های شما خواهد بود.
آلپینیسم
برای برخی از کوهنوردان خستگی ناپذیر، طبیعت گردی به معنای فتح کوه های بزرگ است. با کوه های بلندی که دریاچه اوان را احاطه کرده اند، فرصتی برای کوهنوردان فراهم می شود تا زیبایی دریاچه اوان را از زاویه ای دیگر ببینند.
اسکیت بازی
هوای این منطقه کوهستانی در زمستان به قدری سرد می شود که سطح دریاچه یخ می زند و جدا از جلوه خاصی که به نمایش می گذارد، منبع سرگرمی دیگری را نیز فراهم می کند. در این فصل اسکیت بازان می توانند حرکات خود را روی آینه رنگارنگ این دریاچه به رخ بکشند.

دریاچه آوان یکی از جاذبه های طبیعی قزوین است که در منطقه الموت و در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. برای بازدید از این دریاچه می توانید با تورهای یک روزه سازماندهی شده به آن بروید. اما اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به این دریاچه سفر کنید باید از اتوبان تهران- قزوین به سمت میدان غریب کش بروید و از آنجا به الموت بروید. در این مسیر دشت های سرسبز و کوه های مرتفع و گردنه های خطرناک را خواهید دید. پس از رسیدن به یک تقاطع باید به سمت دریاچه اعوان بروید و پس از عبور از روستای زرآباد به دریاچه خواهید رسید. در لبه دریاچه، امکانات مختلفی مانند سرویس بهداشتی، کمپینگ و پارکینگ برای آسایش بیشتر گردشگران وجود دارد.

خاص ترین دریاچه قزوین برای دیدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا