ایران گردی

خاص‌ترین جاذبه‌های ایلام

تودی تریپ: ایلام یکی از مناطق کوهستانی و گرم کشورمان است و به عنوان سومین شهر بزرگ اقلیم کردستان در جنوب غربی واقع شده و از غرب با کشور عراق همسایه است. وسعت و عظمت ارتفاعات آن هر بیننده ای را به خود جذب می کند و هر یک از جاذبه های گردشگری ایلام زیبایی و جاذبه های طبیعی خاص خود را دارد. شاید کمتر شناخته شده باشد، اما استان ایلام شهری باستانی با قدمت چند هزار ساله و بخشی از تمدن باستانی عیلام بوده است. معماری استان ایلام نیز مانند بسیاری از مناطق دیگر ایران متاثر از دوره های سنتی و مدرن بوده است. قلعه والی عیلام، عمارت فلاحتی و قلعه میرگلم نمونه هایی از آن هستند.

دره بنفش

دره ارغوان در 3 کیلومتری شمال شرقی شهر ایلام و در مسیر دره قوچعلی قرار دارد. این دره بر سر راه رودخانه، درختان، مناظر رنگارنگ و جنگل های سرسبز قرار گرفته که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند به همین دلیل این دره یکی از جاذبه های گردشگری ایلام محسوب می شود و اکثر مردم ایلام به آنجا می آیند. این دره برای گذراندن اوقات فراغت

خاص ترین جاذبه های ایلام

این دره فوق العاده زیبا و رویایی یکی از مناطق سردسیری زادگاه ارغوان به شمار می رود. این منطقه به «گاوز» معروف بوده و محل رویش گونه‌های گیاهی مختلف از جمله بلوط، دافنه، زالزالک بوده است، اما متأسفانه اصلی‌ترین گونه گیاهی این منطقه بوته ارغوانی است. در محدوده این دره و تپه‌های اطراف، زنبورداری و تولید عسل خالص رایج است.

قبرستان چانار

قدمت این گورستان تاریخی به هزار سال قبل از میلاد مسیح و مربوط به دوره هخامنشیان در منطقه چنارباش ایلام است. باستان شناسان طبق سنت مردم این منطقه کوزه های سفالی کوچک و بزرگ و اشیاء مختلف را در برخی از گورها دفن کرده اند.

دریاچه دوقلو گاو سیاه آبدانان

دریاچه دوقلو سیاه گاو در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام قرار دارد و به عنوان یکی از نادرترین پدیده های طبیعی کشور شناخته می شود. ایلام به دلیل داشتن آثار طبیعی زیبا و آب و هوای خوب یکی از جاذبه های گردشگری کشور در فصول مختلف سال است.

خاص ترین جاذبه های ایلام

دریاچه دوقلو سیاه گاو یکی از دریاچه های کمیاب در جهان است که آب زلال و شیرین با شوری های مختلف دارد. این دو دریاچه به دو قسمت مشابه تقسیم می شوند و توسط یک کانال طبیعی به هم متصل می شوند. این دریاچه به این دلیل نامگذاری شده که شبیه شاخ گاو است و با وجود قدمت هزار ساله، شهرت جهانی دارد و جزو میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه قیران ایلام

یکی از مهمترین جاذبه های استان ایلام قلعه کیران است. این قلعه باستانی بر روی کوه کلاگیران در 3 کیلومتری استان ایلام قرار دارد. طول کوه قلعه قیران به ۲۱۵۲ متر می رسد، بنابراین برای رسیدن به کوه قلعه قیرآن باید تجهیزات حرفه ای صخره نوردی داشته باشید.

چشم انداز کوه قلا قیران از جنگل های ششدر و منجل تشکیل شده است که این منطقه را در بر گرفته و زیبایی ها و جاذبه های آن بی نظیر است. ساخت این قلعه به گونه ای است که انسان به طبیعی بودن آن شک می کند، اما در واقع این بنا به طور کاملا طبیعی ایجاد شده است.

خاص ترین جاذبه های ایلام

از طریق جاده ای صعب العبور به قلعه قیران می رسید و اگر بتوانید از این جاده صعب العبور عبور کنید، منظره ای فوق العاده از شهر ایلام و جنگل های اطراف را خواهید دید. از نظر جاذبه های طبیعی می توان این منطقه را یکی از بهترین مناطق کوهستانی کشور دانست. بهترین زمان برای بازدید در فصل بهار و تابستان است، در این فصول طبیعت بکر و سرسبز صحنه های چشم نوازی را خلق می کند.

پارک جنگلی ششدار ایلام

تفرجگاه جنگلی ششدار به عنوان یکی از معروف ترین تفرجگاه های ایلام در 5 کیلومتری آن و نزدیک به کوه کالاگیران قرار دارد و به دلیل همجواری با ایلام همه ساله پذیرای گردشگران زیادی به ویژه در فصول بهار و پاییز است. چشمه ها و باغ های زیبای سلطان آباد و کوه کالاگیران که نماد استان ایلام است نیز بر زیبایی اطراف آن می افزاید.

روستای زید ایلام

روستای زید در 25 کیلومتری شهرستان دره شهر ایلام قرار دارد و به دلیل داشتن آثار تاریخی فراوان و وجود انبارهای گندم یکی از دیدنی ترین روستاهای غربی کشور به شمار می رود.

خاص ترین جاذبه های ایلام

وقتی به زید می رسید، دره های وسیع و شگفت انگیز این روستا اولین چیزی است که به شما خوش آمد می گوید و شما را به مناظر شگفت انگیز این روستا دعوت می کند. در این دره ها که حدود 5-6 عدد هستند، صخره هایی روبه روی هم می بینید که در دل آنها انبارهایی برای ذخیره غلات ساخته اند. علاوه بر این انبارها، انبارهای تاریخی دیگری نیز وجود دارد که برای نگهداری نمک طراحی شده اند.

در این روستا 30 انبار انبار گندم وجود دارد و به گونه ای طراحی شده اند که گندم ها را می توان به مدت سه سال بدون پوسیدگی و از بین رفتن نگهداری کرد و در این روستا 30 انبار گندم و پیک ذخیره بذور گندم وجود دارد. ساخت و استفاده از این انبارها مربوط به دوران اسلامی به ویژه دوره صفویه و قاجاریه است.

منبع: توریستو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا