ایران گردی

خاص‌ترین بندر چابهار

تودی تریپ: یکی از جاذبه های گردشگری چابهار بندر گواتر یا خلیج گواتر است. این خلیج قدیمی و نسبتا کوچک در جنوب شرقی ایران و با پاکستان هم مرز است. بندر گواتر در چابهار قرار دارد و یکی از جاذبه های استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود. گواتر به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران نیز شناخته می شود. زیرا دسترسی مستقیم به اقیانوس هند دارد. همچنین این بندر در کنار دریای عمان و در 95 کیلومتری چابهار قرار دارد. با توجه به موقعیت جغرافیایی حساس بندر گواتر، شنا در این دریا توصیه می شود. علاوه بر این، قایقرانان نیز باید مراقب باشند که به طور تصادفی وارد پاکستان نشوند.

معرفی بندر گواتر چابهار

نکته جالب دیگر در مورد بندر گواتر چابهار ارتباط مستقیم آن با قطب جنوب است. همچنین مرز آبی بین گواتر و چابهار دهانه اقیانوس است. بنابراین، تمام ویژگی های اقیانوس را شامل می شود، به جز گونه های جانوری و گیاهی خاص اقیانوس.

خاص ترین بندر چابهار

بی شک و بدون اغراق یکی از دیدنی های بکر ایران که قابلیت بند آوردن نفس را دارد بندر گوش است. طبیعت این فضا آنقدر بکر، خاص و شگفت انگیز است که هر بیننده ای را به حیرت وا می دارد و احاطه می کند.

یکی از ویژگی های مهم بندر گواتر چابهار موج شکن های طبیعی و صخره های عظیم آن است. هنگامی که امواج دریا به این صخره ها برخورد می کنند، امواجی به ارتفاع پنج متر ایجاد می کنند. همچنین سوراخ های کوچک موجود در این صخره ها فواره های طبیعی بسیار زیبایی ایجاد کرده است. این فواره ها موج فشان نام دارند. مجموعه این سنگ ها و امواج آتشفشانی عواملی هستند که بندر گواتر چابهار را از سایر سواحل ایران متمایز می کنند.

نزدیکی بندر گوتر به حرا

بندر گواتر چابهار درست در کنار جنگل های حرا قرار دارد. به همین دلیل است که سازمان محیط زیست از آن محافظت می کند. این سازمان اعلام کرد که سالانه تعداد بی شماری از پرندگان مهاجر به این بندر مهاجرت می کنند. این پرندگان که از حدود چهل گونه پرنده تشکیل شده اند در قالب صدها گله وارد این بندر می شوند.

خاص ترین بندر چابهار

بندر گواتر یکی از ناشناخته ترین بنادر ایران است. افرادی که این بندر را می شناسند می دانند که سادگی و بکر بودن از ویژگی های اصلی این منطقه است.

تاریخچه بندر گوتر

کمی از تاریخچه بندر گواتر چابهار را در کتاب بلوچستان یادگار قرن های مردود نوشته کمال الدین قراب می خوانید. او این بندر را روستای ساحلی متروکه ای در جنوب شرقی ایران معرفی می کند که زمانی بندری بسیار پررونق بوده است. در این کتاب آمده است که ساکنان این بندر در طول تاریخ به دلایل مختلف مجبور به ترک سرزمین خود شده اند. بهانه هایی مانند سیل، قحطی، زور و غیره.

بندر گواتر چابهار در گذشته یکی از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده است. اکنون این تجارت با رونق کمتری همچنان پابرجاست. در کنار آن قبرستان معروفی نیز وجود دارد که بندری ها آن را به «قبرستان برمان» می شناسند. در این گورستان قبرهای سنگی وجود دارد که در یک جهت و به موازات ساحل قرار دارند.

جاذبه های بندر گواتر چابهار

بسیاری از گردشگران سد بز چابهار را یکی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان می دانند. اما این بندر به تنهایی دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است.

خاص ترین بندر چابهار

علاوه بر این مردم خونگرم و مهربان این منطقه همیشه پذیرای ورود گردشگران و مسافران هستند. خلیج گواتر و خور باهو یکی از بیست و دو تالاب بین المللی ایران است. این تالاب 75 هزار هکتار وسعت دارد. همچنین نکته جالب دیگر در مورد این بندر این است که رودخانه نهر دشت از پاکستان و رودخانه باهوکلات از ایران نیز به آب های این بندر می ریزند.

سفر به بندر گواتر چابهار

بندر گواتر چابهار در قسمت جنوبی ایران قرار دارد و نواحی جنوبی ایران نیز در فصول گرم سال هوای بسیار گرم و مرطوب دارد. بادهای موسمی که معمولاً در تابستان می وزند باعث می شوند امواج به ارتفاع حدود 15 متر می رسند. این پدیده بندر گواتر را به مکانی مناسب برای موج سواری تبدیل کرده است. اما با تمام این موارد بهترین زمان برای سفر به این منطقه زمستان و بهار است. زیرا هوای آنجا در این ماه های سال فوق العاده معتدل و مساعد است.

خاص ترین بندر چابهار

یکی از عواملی که این بندر اقیانوسی ایرانی را به مکانی خوش آب و هوا تبدیل کرده است مردم خونگرم و مهربان آن است. مردان و زنان بلوچی که با وجود زندگی در مناطق فقیر نشین، قلبی پاک و مهربان دارند و به مسافرانی که مهمانشان هستند، دل باز هستند. همچنین به دلیل نزدیک بودن به مرز پاکستان، ارتباط نزدیکی با پاکستانی ها دارند. بنابراین ازدواج بین آنها نیز کاملاً رایج است. در مورد سفر به سیستان و بلوچستان و بازدید از بندر گواتر نیز بد نیست بدانید که بندر گواتر امکانات اقامتی خاصی ندارد. به همین دلیل است که بیشتر افرادی که به این خلیج سفر می کنند، شب را تا صبح در چادر می گذرانند.

منبع: Hem Climate

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا