ایران گردی

حمام قجر؛ جاذبه‌ای تاریخی و تماشایی در قزوین

تودی تریپ: یکی از جاذبه‌های دیدنی قزوین که برای اولین بار به هر گردشگری که به این شهر سفر می‌کند توصیه می‌شود، حمام قاجاری قزوین یا به عبارتی دیگر است. این یک موزه مردم شناسی است.

این جاذبه تاریخی که هم اکنون به عنوان موزه مورد استفاده قرار می گیرد، یکی از بناهای معروف و خوش ساخت در زمینه معماری ایرانی در این شهر است که از جنبه های مختلف جلب توجه می کند.

آشنایی با حمام قجر

حمام قاجار در سال 1507 هجری قمری به دستور شاه معروف صفوی شاه عباس صفوی و به دست یکی از طوایف قاجار قبل از روی کار آمدن امیر گوهان خان قاجار در این شهر ساخته شد. تقریباً 3 قرن از ساخت این حمام می گذرد، اما همچنان به شکل قدیمی خود محکم و زیبا است.

در حال حاضر این حمام به عنوان یکی از بزرگترین موزه های شهر قزوین شناخته می شود و در گذشته به عنوان بزرگترین چشمه آب گرم ایران شناخته می شد. اگر قصد سفر به شهر قزوین را دارید حتما از این موزه دیدن کنید.

حمام گجر;  جاذبه ای تاریخی و دیدنی در قزوین

دلیل اصرار ما برای بازدید از این موزه این است که با بازدید از این موزه می توانید در مدت کوتاهی با مردم قزوین و تاریخ این شهر قدیمی و بزرگ آشنا شوید. همام کجار در گذشته به همام شاهی نیز معروف بوده است.

این سرویس بهداشتی دارای 1045 متر فضای مفید است. آیا می دانید چرا این حمام به کجار معروف است؟ پاسخ این سوال را در بالا ذکر کرده ایم! این حمام به دستور صفویان و به دست قاجار ساخته شده است. به هر حال نام این حمام هر چه باشد. 3 بخش اصلی وجود دارد که عبارتند از: گرمکان، ساربین و پیچان. البته این حمام قسمت های دیگری هم دارد اما مهم ترین قسمت ها همین 3 قسمت هستند.

علاوه بر این حمام از 2 قسمت زنانه و مردانه تشکیل شده است. درب اصلی این حمام به سمت جنوب باز می شود و با پلکانی پیچ در پیچ قابل دسترسی است. در قسمت سربینه دریاچه ای بسیار بزرگ و زیبا وجود دارد که دارای 6 کاخ مجزا می باشد.

هر یک از این بخش ها دارای یک طاق و یک نقشه هشت ضلعی هستند. سربینه در واقع استراحتگاه و رختکن حمام قاجار در قزوین بوده است. ساربین از 2 قسمت غربی و شرقی تشکیل شده و دارای 2 طاق صلیبی است.

در مدل سنتی قدیمی حمام ها مانند حمام قاجار در قزوین، هنرستان شامل قسمت هایی مانند: حوض آب سرد، تونل گربه، خزانه آب گرم و مکان اعیان است. قسمت های ماده و نر به صورت صلیب ساخته شده اند.

در سمت چپ و راست آن سرویس بهداشتی وجود دارد. آنها همچنین از وان های سفالی برای حمل آب استفاده می کردند.

حمام گجر;  جاذبه ای تاریخی و دیدنی در قزوین

جاذبه های همام کجار

شما با قسمت های مختلف موزه قاجار آشنا می شوید که هر کدام از آن ها شیوه زندگی اجدادی و همچنین مطالب مفید تاریخی فراوانی را در اختیار ما قرار می دهد. همچنین با دیدن فضای بسیار قدیمی و جذاب حمام قاجار شگفت زده خواهید شد.

بسیاری از گردشگرانی که به شهر زیبای قزوین سفر می کنند و از حمام قاجار بازدید می کنند، در قسمت های مختلف این موزه مردم شناسی و در مقابل ماکت های این موزه عکس های زیادی می گیرند. این مدل ها به قدری جذاب و طبیعی ساخته شده اند که دقایق طولانی به آن ها نگاه می کنید و فکر می کنید هر لحظه ممکن است یکی از آنها حرکت کند و شما را غافلگیر کند!

نکته مهم در مورد حمام قاجار این است که اکثر مردم به دلیل نام این حمام تاریخ ساخت این بنا را به دوران قاجار برمی‌گردانند. اما باید بگوییم که این حمام قدیمی در زمان حکومت صفویه و به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است.

در واقع نام این حمام به سازنده اصلی آن امیر گوهان خان قاجار برمی گردد.
جالب اینجاست که ساخت این بنا به دستور خاندان صفوی بوده و مراحل ساخت آن از صفر تا صد توسط یکی از خانواده های قاجار انجام شده است. همانطور که امیر گوهان خان قاجار از نوادگان قاجار بوده و به همین دلیل این حمام را قاجار نامیده اند.

تاریخ ساخت حمام قاجار به سال 1507 هجری قمری برمی گردد، از آن زمان این حمام حدود 300 سال مورد استفاده عموم قرار گرفته و سرانجام در سال های اخیر به موزه مردم شناسی شهر قزوین تبدیل شده است.

تابلوسازی جزء لاینفک معماری ایرانی است و در کنار طاق های رسمی یکی از تزئینات اصلی حمام قاجار است. به علاوه کف این سرویس بهداشتی با سنگ مرمر پوشیده شده است. این حمام دارای گنبد آجری بزرگی است که در مرکز آن فضایی نورگیر مانند نمایان است.

حمام گجر;  جاذبه ای تاریخی و دیدنی در قزوین

این لامپ نور را در تمام قسمت های حمام تامین می کند. حمام ها در گذشته پایین تر از سطح خیابان ساخته می شدند و برای تامین نور و تهویه، طاق هایی در پشت بام آن تعبیه می کردند که علاوه بر کاربرد مفید، جلوه زیبایی به حمام ایرانی می بخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا