ایران گردی

حمامی عجیب در اصفهان

در زمان صفویه در ایران محققی به نام شیخ بهایی او در اصفهان زندگی می کرد و در رشته های مختلف از جمله علوم، فلسفه، منطق، ریاضیات و معماری تسلط داشت. شاه عباس اول دستور داد در اصفهان حمامی بسازد. شیخ بهایی با عقل و دانش خود توانست یکی از اسرارآمیزترین و تاریخی ترین حمام های ایران را بسازد.

شیخ بهایی نقش بسیار مهمی در ماندگاری معماری دوران صفویه در تاریخ ایران داشت. بناهای زیبا و جاذبه های گردشگری اصفهان از جمله کاخ علی کاپو، سی و سه پل، مسجد امام و پل حاجو از آثار شیخ بهایی در زمان صفویه بوده است. اگرچه معماری همه این بناها در جهان شهرت دارد و از زیباترین آثار زمان خود است، اما حمام شیخ بهایی توانسته از همه آنها پیشی بگیرد و به عنوان جالب ترین بنای ساخته شده توسط این دانشمند شناخته شود.

حمام های عمومی همواره از جاذبه های گردشگری در تاریخ ایران بوده اند. اما چرا حمام شیخ بهایی از دیگر حمام ها متمایز است و به عنوان یکی از مهم ترین و جالب ترین حمام های ایران شناخته می شود.

مهم ترین ویژگی حمام شیخ بهایی سیستم گرمایش منحصر به فرد آن است. این حمام با ساختاری جدید و جالب با دیگر حمام های تاریخی ایران متفاوت است. حمام شیخ بهایی بر خلاف سایر حمام ها که نیاز به بخاری های متعدد دارند، تنها با یک شعله کوچک گرم می ماند. حتی با همه تلاش ها و تحقیقات دانشمندان، راز گرم کردن حمام شیخ بهایی به طور قطع ثابت نشده است.

حمام عجیبی در اصفهان

حمام شیخ بهایی یکی از زیباترین بناهای دوران صفویه در اصفهان است. این حمام به عنوان یکی از بهترین نمونه های معماری این دوره شناخته می شود. این حمام با هنر معماران ایرانی و کاشی کاری های زیبا ساخته شده است. این سرویس بهداشتی دارای دو بخش مجزا برای بانوان و آقایان می باشد تا همه بتوانند در طول روز از آن استفاده کنند.

همچنین در حمام شیخ بهایی می توان قسمت های مختلفی از جمله گرمخانه و حوض های مختلف را مشاهده کرد. این حمام از نظر معماری مانند سایر حمام های دوره صفویه است با این تفاوت که سیستم گرمایش آن بسیار منحصر به فرد است. این سیستم کل حمام را با شعله داغ گرم می کند.

متاسفانه بازدید از حمام شیخ بهایی به دلیل تخریب های متعدد و عدم بازسازی امکان پذیر نیست. با این حال هنوز هم بسیاری از مردم برای دیدن نمای بیرونی این حمام یا آشنایی بیشتر با آن به اصفهان می روند.

اگر قصد دارید از جاذبه های اطراف حمام شیخ بهایی مانند مسجد جامع اشترجان دیدن کنید، می توانید از این منطقه دیدن کنید. با این حال، درهای این ساختمان به روی شما بسته خواهد شد، اما نمای بیرونی آن همچنان جذابیت خود را حفظ کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا