ایران گردی

حتما روستایی فوق‌العاده دیدنی در کردکوی گلستان بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: روستای میاندره در 17 کیلومتری گرگان و 10 کیلومتری کردکوی قرار دارد و با چشم اندازهای طبیعی یکی از جاذبه های گردشگری کردکوی به شمار می رود.

این روستا در میان دره ای واقع شده و از جنوب به رشته کوه البرز، از جنوب غربی به رشته کوه های درازنو و جهان نما، از شمال به بندر ترکمن و خلیج گرگان، از شرق به گرگان و از شرق به گرگان منتهی می شود. غرب به کردکوی.

این روستا جدای از جنگل و کوه، با رودخانه و چشمه خود مقصدی عالی برای سفر یک روزه است. بازدید از جنگل های پیچ و خم با ماشین از داخل روستا امکان پذیر نیست.

برای این کار باید از جنگل روستای شموشک عبور کنید. علاوه بر جاذبه های طبیعی، خانه های قدیمی واقع در بافت میاندره می تواند برای گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی جالب توجه باشد.

میاندره; روستای دیدنی کردکوی

پیچ و خمروستایی در بخش سدان شرقی رستاک، بخش مرکزی شهرستان کردکوی در استان گلستان ایران است.

حتما از روستای دیدنی کردکوی گلستان دیدن کنید

در چهار جهت روستا دره های عمیقی وجود دارد که در حال حاضر دره جنوبی بیشتر پر شده است. در شمال حمامی قدیمی قرار دارد که از گل و خشت ساخته شده و دارای چهار برآمدگی گنبدی است و داخل آن. این یک رختکن است در وسط آن طشتی بود و چون از حمام بیرون آمدند پاهای خود را در حمام می شستند، دو حوض بزرگ بود که در مکان عمومی غسل می کردند و در حوض دوم در محل آب می شستند. تمیزتر بوده و معمولاً آب از اولین حوض گرم بوده و دارای کتیبه ای است که مربوط به دوره سلجوقی است، تمامی آثار این حمام از بین رفته و کتیبه سنگی بر روی کوچه های زیر حمام جدید گذاشته شده است. این روستا دارای 4 خرمن برنج است که نیروی آنها از آب گرفته می شود و به آن آبدانگ (اودانگ) نیز می گویند.

هر وقت برای ساییدن برنج به کارخانه برنج می رفتند به زبان محلی بوریم اودنگ سر می گفتند. و همچنین دو آسیاب که یکی از آنها با روستای کلامو مشترک بود (مردم روستای کلامو بیشتر گاو و گوسفند داشتند و لباسهایشان از موی گوسفند و کلاه آنها نیز از مو بود (کلاه مو داشتند) و به همین دلیل. آنها تا سال 1325 کلهم موی نامیده می شدند و از همان سال به دلیل مهاجرت مردم به روستاهای اطراف از جمله میاندره، دانگلان، کردل (این روستا نیز در سال 1350 ویران شد و اهالی آن مهاجرت کردند). همچنین در چند خانه روستایی که رضاشاه در دو طرف جاده اصلی تهران به گرگان و مشهد ساخته بود، ساکن شد.

حتما از روستای دیدنی کردکوی گلستان دیدن کنید

روستای میاندره در اوایل انقلاب از رشد و رونق خوبی برخوردار بود. این روستا در دوره صفویه و زندیه از رشد خوبی برخوردار بود تا جایی که علمای بزرگی چون میر سید شریف جوجانی که دارای کرامت بودند از روستای قلاته یاساگی سابق به این روستا کوچ کردند و در زمان صفویه اصفهان محل سکونت شد. برای تحصیل و بحث از علمای بزرگ به این شهر مهاجرت کرد و هم اکنون قبر این عالم بزرگ و همچنین میرزا مهدی خان استرابادی که از علما و اندیشمندان و مورخان دوره افشاریه و به ویژه نادر بود در اصفهان است. شاه افشار در این روستا است. ماند و کتاب دارا نادری و جهان گشای نادری از او و سایر علما است. از آنجایی که آخوند بابا شیخ رضا جلالی (از اهالی میاندره) و شیخ رضا تیمورتاش (تمیرتاش) از بزرگان عصر صفویه اهل روستای قاسم آباد (این روستا در سال 1300 ویران شد) در دو کیلومتری روستا قرار دارد. از میاندره به این روستا مهاجرت کردند، برخی از علما نیز به دلیل ناامنی اواخر دوره قاجار (قدرت خان ها) و حمله ترکمن ها به شهرهای بزرگی مانند تهران مهاجرت کردند، مانند شیخ حسین تامر تاش (تیمورتاش). ).

مردم روستایی پیچ و خم بیشتر آنها از قوم تبری هستند و به زبان طبری صحبت می کنند.

لهجه عامیانه پیچ و خم یکی از گویش های دوازده گانه زبان طبری است که در قسمت شرقی این منطقه زبانی قرار دارد.

ویژگی های جالب Miandre

طرح فضایی روستا:

این روستا (کردچمن) بر اثر بارندگی سالیان متمادی و شیب اندک این مسیل ها به دره تبدیل شد و به میاندره تغییر نام داد. با توجه به بهسازی روستاهای استان و بهره مندی از امکانات فراوان، چهره روستاهای استان گلستان تغییر کرده و روستای میاندره نیز از این قاعده مستثنی نیست.

حتما از روستای دیدنی کردکوی گلستان دیدن کنید

در این روستا بسیاری از خانه های قدیمی با خانه های بلندمرتبه جایگزین شده اند به طوری که چهره مدرنیته در این روستا به وضوح نمایان است اما در این میان هنوز مکان ها و خانه هایی از روستا هستند که چهره و بافت قدیمی خود را حفظ کرده اند.
طبیعت روستا:

در کنار جنگل و کوه رودخانه های زلالی وجود دارد که آب روستا را تامین می کند. گویی خداوند زیبایی های این روستا را به تصویر کشیده و خلاصه کرده است. اگر در فصل تابستان به میاندره سفر کنید، انواع توت ها را خواهید دید.

از طرفی گل‌های کوهستانی و ماشین‌هایی با رنگ‌های بنفش و زرد و از طرف دیگر پرندگان کوچک مهاجری که با گرم شدن هوا به منطقه مهاجرت می‌کنند دیدنی خواهد بود. معیشت اکثریت ساکنان این آبادی کشاورزی و شیوه زندگی آنها سنتی است.

این بهشت ​​پنهان با جاذبه های گردشگری فراوان به یکی از مناطق دیدنی و گردشگری استان گلستان تبدیل شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا