ایران گردی

حتما از ییلاق اشکورات بازدید کنید

تودی تریپ: بر اساس یافته های محققین و شواهد به دست آمده از مناطق مختلف و قلعه های باقی مانده در اشکور، قدمت این منطقه را به 3000 سال پیش و عصر آهن را به دوره ساسانیان نسبت دادند. در حالی که برخی می گویند اشکور در دوران اسلامی تأسیس شده است. حاکمان آل بویه و آل زیار در اشکور حکومت می کردند و جالب است بدانید روستایی به نام «بویه» در روستای سمام دهستان رانکوه شهرستان املش قرار دارد.

فاصله رودسر – اشکورات

از توابع بخش رحیم آباد شهرستان رودسر و در بخش جنوبی کلاچای واقع شده است. اشکور تفرجگاهی کوهستانی و ییلاقی است که در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد. اهالی به روستای اشکور اشکورات نیز می گویند. در واقع اشکورات رودسر به 3 روستا تقسیم می شود که عبارتند از: اشکور سفلی، اشکور علیا و اشکور شویل یا سیارستک ییلاگی.

جالب است بدانید که اشکور از شمال به دامنه کوه های رحیم آباد، از جنوب به قزوین، از غرب به املش، رودبار و الموت و از شرق به بخش کوهستانی شهرستان رامسر-تنکابن می رسد.

فاصله رودسر تا اشکورات: 53 کیلومتر – زمان: 1 ساعت و 19 دقیقه

بازدید از ویلا اشکورات را از دست ندهید

شهرستان رودسر در منتهی الیه شرق استان گیلان، سومین شهر بزرگ این استان و در مرز استان مازندران قرار دارد. این شهرستان با مرتفع‌ترین قله گیلان (سماموس)، پوشش گیاهی جنگلی هیرکان، باغ‌های چای، مزارع برنج، بیش از 30 کیلومتر خط ساحلی و سواحل شنی بکر یکی از مراکز گردشگری شمال کشور است. شهرستان رودسر از شمال به دریای خزر و از جنوب به رشته کوه البرز منتهی می شود. این شهرستان از چهار بخش رودسر، کلاچای، چابکسر و رحیم آباد تشکیل شده و در مجموع دارای 10 روستا و 401 آبادی می باشد.

ویلای تابستانی اشکورات رودسر، از توابع رحیم آباد بخش رودسر و در قسمت جنوبی شهر کلاچای به رحیم آباد واقع شده است. اما اشکورات یا اشکور به شهرستان رودسر محدود نمی شود. رشته کوه اشکور در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد. این منطقه در واقع از جنوبی ترین نقطه سایت رودسر شروع شده و تا جنوبی ترین نقطه سایت رامسر ادامه دارد. این رشته از جنوب به استان قزوین، از غرب به شهرستان املش، شهرستان سیاهکل و بخش رودبار الموت، از شرق به منطقه کوهستانی رامسر و شهرستان تنکابان و از شمال به دامنه کوه‌های بخش رحیم آباد و شهرستان رامسر محدود می‌شود.

دهستان اشکور بر اساس تقسیم بندی جغرافیایی به 6 دهستان، سه شهرستان رودسر، املش و رامسر و دو استان گیلان و مازندران تقسیم می شود. از این 6 دخستان، سه دخست اشکور سفلی به مرکزیت زیاز، سیارستک ییلاقی (اشکور علیا) به مرکزیت ارکام و شویل به مرکزیت شویل در رودسر قرار دارند. در حالی که روستاهای سمام و خجید در املش و اشکور (بالا اشکور) به مرکزیت ثامل در رامسر قرار دارند.

بازدید از ویلا اشکورات را از دست ندهید

مسیر اول: مسیر شما از اتوبان کرج – قزوین و قزوین – رشت شروع می شود. قبل از رسیدن به رشت وارد جاده سراوان-سنگر-سیاهکل شوید. پس از عبور از لاهیجان، لنگرود و رودسر، قبل از کلاچای به منطقه رحیم آباد و منطقه سرسبز اشکورات می رسید. به محض ورود به جاده اشکورات، زمان می ایستد و خود را در محاصره جنگل های بکر می بینید که در مسیری پر پیچ و خم شما را به روستاها می رساند.

بار دوم: از جاده چالوس به سمت مازندران بروید تا پس از عبور از شهرهای چالوس، نمک آبرود، تنکابن، رامسر، چابکسر و کلاچای به جاده پر پیچ و خم مزرعه اشکورات برسید.

جاذبه های ییلاق اشکورات

در منطقه اشکورات درختان انبوه گردو، فندق و بادام را می توان دید. این منطقه به دلیل وجود چشمه های معدنی، رودخانه های زلال، غارهای فراوان، کوه های صخره ای، دریاچه های طبیعی و هوای مطبوع یکی از بهترین مناطق دیدنی گیلان است که همواره مورد توجه گردشگران گیلانی قرار می گیرد.

یکی دیگر از جاذبه های منطقه اشکورات استان گیلان، تونل بلند یازن است که در روستای یازن قرار دارد.

یکی از جاذبه های منطقه اشکور رودسر عروس و کوه داماد است که در روستای زیاز قرار دارد. کوه عروس و داماد در واقع کوهی سنگی با شیب بسیار تند است که در بالاترین نقطه آن دو مجسمه سنگی به شکل عروس و داماد وجود دارد و به همین دلیل به آن کوه عروس می گویند. و داماد کوه عروس و داماد بسیار زیبا و باشکوه است و نظر شما را به خود جلب می کند.

یکی از زیبایی های منطقه اشکورات گیلان روستای صمد آباد از توابع دهستان شعیل است. اگر زمان مناسبی را برای سفر به اشکورات در نظر گرفته اید، می توانید از روستای صمد آباد و روستاهای دیگری مانند روستای دیلیجان، روستای گیری و روستای رودبارک دیدن کنید و از زیبایی این مناطق لذت ببرید.

بازدید از ویلا اشکورات را از دست ندهید

اشکورات در امتداد رشته کوه البرز قرار دارد و به دلیل موقعیت جغرافیایی آب و هوای کوهستانی دارد. این منطقه دارای زمستان های سرد و برفی و تابستان های خنک و معتدل است. به همین دلیل جمعیت منطقه اشکورات در پاییز و زمستان به کمترین میزان خود می رسد. در حالی که بهار با باران های دلپذیر و تابستان با هوای خنک و مطبوع شاهد بیشترین ساکنان و گردشگران است.

بهترین زمان سفر به اشکورات رودسر در تابستان بهار و تابستان است. البته برخی از گردشگران ترجیح می دهند در فصل مبهوت کننده و رنگارنگ پاییز به اشکورات بروند تا شاهد طنز طبیعت باشند. برخی فصل سرد زمستان را برای رفتن به این منطقه انتخاب می کنند تا از طبیعت برفی و سفید اشکورات لذت ببرند. به یاد داشته باشید که در فصل زمستان برای سفر به منطقه اشکورات نیاز به همراه داشتن وسایلی مانند زنجیر، چادر و بخاری دارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا