ایران گردی

حتما از کلیسای استپانوس مقدس دیدن کنید

تودی تریپ: کلیسای سنت استپانوس یا کلیسای سنت استفانوس بعد از کلیسای کارا دومین کلیسای مهم ارامنه ایران است. این بنا در استان آذربایجان شرقی و در 16 کیلومتری غرب شهر جلفا و 3 کیلومتری کرانه جنوبی رود ارس در محلی به نام کزل ونک (صومعه سرخ) واقع شده است.

این کلیسا در قرن نهم میلادی ساخته شد اما در اثر زلزله به شدت آسیب دید و در زمان صفویه بازسازی شد. در دوره قاجار عباس میرزا اقدامات لازم را برای حفظ و مرمت آن انجام داد.

تمام قلمرو کلیسا در دل کوه و در طبیعت سرسبز منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان قرار دارد. این کلیسا مورد احترام همه مسیحیان و تقریباً همه ادیان است، اما در واقع متعلق به شاخه مسیحیان مسیحی (پیروان گریگوری روشنگر) است که در ارمنستان زندگی می کنند.

در یک روز از سال هزاران ارمنی در این مکان گرد هم می آیند تا مراسم و آیین های خاص خود را انجام دهند. در محراب کلیسای استپانوس در منطقه دره شام ​​سه کلیسای دیگر وجود دارد. این اثر در 24 اسفند 1341 با شماره ثبت 429 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و در سال 1387 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

آشنایی با کلیسای سنت استفان

کلیسای سنت استپانوس دومین کلیسای قدیمی و ارزشمند ایران پس از کلیسای کارا است که در شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی واقع شده است. پیشنهاد ما این است که اگر با تور تبریز به جلفا سفر کردید حتما از کلیسای ق. استفان که در نزدیکی رودخانه ارس قرار دارد.

بازدید از کلیسای سنت استفان را از دست ندهید

این کلیسا شهید مسیحی را پس از عروج عیسی، یکی از شاگردان او به نام استپانوس یا استفانوس که در اوایل مسیحیت به شهادت رسید، گرامی می دارد. این کلیسای زیبا در 16 کیلومتری جلفا در دل کوه و در دره ای که سرسبزی آن برای بازدیدکنندگان با طراوت و دلنشین ساخته شده است که گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به تورهای ایران گردی می کشاند.

ساختمان کلیسای St. استپانوس جلفا در طول تاریخ بارها آسیب جدی دیده و هر بار با غیرت فرهنگ دوستان ایرانی و مسیحیان مذهبی مرمت شده است. قدمت این کلیسا به قرن نهم یعنی بیش از هزار سال پیش برمی گردد.

وقتی از کلیسای سنت استپانوس دیدن می کنید، وقتی به آن نگاه می کنید، گویی میراث جاودانه تاریخ ایران و مسیحیت در مقابل چشمان شما به تصویر کشیده شده است که صدها سال به سلامت، از قرن های پر از اتفاق و زیبایی گذشته است. اکنون به چشم دوستداران هنر معاصر عرضه می کند. تا بتوانیم آن را به سلامت به نسل های آینده منتقل کنیم و آنها هم مانند ما با دیدن این بنای باشکوه به خود ببالند و فرهنگ و معماری فرهنگ دوستان ایرانی اعم از مسیحی و مسلمان همیشه در خاطراتشان ماندگار شود.

نمازخانه باشکوه و زیبای کلیسای استپانوس در زمان عباس میرزا فرزند شایسته فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است و کنده کاری ها و کنده کاری های دیوارهای نمازخانه و تزئینات طاق های آن از جمله آثار است. بهترین و زیباترین نمونه های هنر مجسمه سازی در سراسر ایران. تحسین برانگیز است که ایرانیان مسلمان چنین شور و تلاشی را صرف ساختن نمازخانه باشکوه بر روی بنای مسیحی کردند.

معماری جالب

کلیسای سنت استفان یک ساختمان استوانه ای شکل با گنبدی مخروطی در بالای آن است. حصاری سنگی با هفت برج دیده بانی کلیسا را ​​احاطه کرده و جلوه خاصی به آن بخشیده است. این کلیسا در دل کوه و در محوطه ای سرسبز از سنگ های صورتی، قرمز و سفید ساخته شده و ابعاد آن تقریباً 15.85×22.37 متر است.

بازدید از کلیسای سنت استفان را از دست ندهید

تلفیقی از معماری اورارتویی، اشکانی و رومی در ساختار کلیسای سنت استپانوس به چشم می خورد. پس از ظهور سازه های شگفت انگیزی مانند کلیسای جامع اچمیادزین، کلیسای کارا، کلیسای صلیب مقدس و سنت استفان، این سبک تلفیقی نام سبک معماری ارمنی را به خود گرفت و در بسیاری از مکان ها مورد استفاده قرار گرفت.

دیوارهای بیرونی با سنگ های تراش خورده پوشانده شده است که با مجسمه های بسیار زیبا و چشمگیری تزیین شده است و دیوارهای داخلی کلیسا با گچ بری پوشیده شده و نقاشی های زیبایی بر روی آنها خودنمایی می کند. سنت استفان دو ورودی دارد:

  • ورودی غربی، بالای بالکن برای آواز خواندن گروه کر کلیسا بر روی 4 ستون.
  • ورودی جنوبی که از بیرون برج ناقوس دیده می شود.

این کلیسا در محوطه ای سرسبز قرار دارد که اطراف آن را درختان بلند احاطه کرده اند و ساختمان آن استوانه ای شکل و با گنبدی مخروطی پوشیده شده است. تمام قسمت های بنا از حصار و سنگ با هفت برج نگهبانی و پنج استوانه سنگی مانند دژهای مستحکم دوره ساسانی ساخته شده است. این کلیسا ترکیبی از معماری اورارتویی، اشکانی و رومی است. کل کلیسا از سنگ های صورتی، قرمز و سفید ساخته شده است.

ابعاد این کلیسا حدود 15×22 متر و دارای دو ورودی است. ورودی غربی که بالای آن بالکن روی 4 ستون قرار دارد برای آواز خوانی گروه کرکیلیسا استفاده می شود و همچنین ورودی بعدی که در ضلع جنوبی کلیسا قرار دارد. درست در کنار آن، برج ناقوس گنبدی کلیسا از بیرون قرار دارد.

آنچه در ظاهر این بنا جالب و البته زیباست این است که دیوارهای بیرونی آن از سنگ های تراش خورده ترکیب شده با مجسمه های بسیار زیبا و چشمگیر ساخته شده است.

بازدید از کلیسای سنت استفان را از دست ندهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا