ایران گردی

حتما از کتیبه تنگی ور کامیاران کردستان بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: استان کردستان یکی از مقاصد جذاب گردشگری با جاذبه های تاریخی و طبیعی متنوع است.

در میان جاهای دیدنی کردستان آثار تاریخی جالبی وجود دارد که از جمله آنها می توان به سنگ نبشته اورامان یا کتیبه تنگیور اشاره کرد.

قدمت این کتیبه به خط میخی به زمان امپراتوری آشور باز می گردد.

سنگ با کتیبه اورامان در کوه زینانه بین روستاهای تنگیور و یوسیدر قرار دارد. این کوه در حدود 500 متری شمال غربی روستای تنگیور و در 45 کیلومتری کامیاران قرار دارد.

این منطقه از نظر گردشگری بسیار مهم است. زیرا در کنار قرارگیری کتیبه ها و نقش برجسته ها، دره ای سرسبز و جنگلی زیبا وجود دارد.

آشنایی با کتیبه تنگیور کامیاران

کتیبه تنگیور در دامنه کوه زینانه یکی از کوه های معروف استان کردستان و در 35 کیلومتری غرب شهرستان کامیاران در دره ای بین سه روستای پالنگان در قسمت شمال غربی کتیبه، روستای تنگیور نزدیک کتیبه و قسمت جنوبی کتیبه ای که در آن کتیبه است نام اوست و روستای یوسیدر در قسمت جنوب شرقی کتیبه قرار دارد.

حتما از کتیبه تنگیور کامیاران کردستان دیدن کنید

می توان تصور کرد که این کتیبه در گذشته حداقل در مسیر چهار راه قرار داشته است: جاده ای که از سمت جنوب شرقی می آمد و از دشت وسیعی می گذشت، پس از گذشتن از کرمانشاه و کامیاران به این کتیبه می رسید و کناره رودخانه سیروان در حال حاضر راه اصلی اتصال کامیاران به این منطقه است.

راه دیگری که در واقع ادامه همان جاده است و از روی پل می گذرد که هنوز آثاری از یکی از پایه های آن باقی مانده است به سیروان معروف به پل دختر چند صد متر پایین تر از پل جاده کنونی تا دشت شمالی و از آنجا به مریوان می رفت.

راه دیگر جاده شرقی است که از کنار رودخانه سیروان به سنندج می رفت و آخرین راه یعنی جاده غربی که جاده نسبتاً سختی بود و از کوه شاهو می گذشت به دامنه جنوبی آن کوه به منطقه پاوه منتهی می شد. و یاوانرود.

در کنار این کتیبه نقش برجسته ای با تصویر مردی که احتمالاً پادشاه است را می بینید.

این کتیبه ظاهراً مربوط به دوران تیگلات پیلسر یا سارگون است، اما تاریخ دقیق آن مشخص نیست.

سرفراز اولین باستان شناس این کتیبه معتقد است که نقش برجسته و کتیبه مربوط به اواخر هزاره دوم و آغاز هزاره اول پیش از میلاد و مربوط به امپراتوری آشور است.

جزئیات جالب از کتیبه تنگی ور

کتیبه ها اغلب بر روی سنگ نوشته شده و اسناد مهمی از گذشته تاریخی و باستانی ایران هستند. کتیبه های سنگی توانسته اند زوایای ناشناخته و تاریک گذشته ایران را آشکار کنند.

حتما از کتیبه تنگیور کامیاران کردستان دیدن کنید

برخی از این کتیبه‌ها، به‌ویژه کتیبه‌های خط میخی، در گذشته ناخوانا بوده و قدیمی‌ها آن‌ها را تنها به عنوان آثار تاریخی می‌دانستند.

در دوران معاصر با رمزگشایی از خط میخی و دیگر خطوط باستانی ایران، کتیبه های بسیاری به خط میخی در ایران خوانده شد و با متون مکتوب مختلف مقایسه شد.

بدین ترتیب زوایای جدیدی از گذشته ایران کشف شد و تاریخ باستانی ایران بازخوانی شد.

نقش برجسته تنگیور به احتمال زیاد چهره پادشاه آشوری است که ریش پرپشتی دارد و شاید یکی از نمادهای خاص فرمانروایان آشوری باشد.

این نقش برجسته در سال 706 قبل از میلاد حجاری شده و دارای 120 سانتی متر ارتفاع، 170 سانتی متر عرض و 35 سانتی متر عمق است.

پیکره انسانی اثر به صورت نیم رخ در لباس سلطنتی با کلاه بالایی بر سر و شلاق در دست است. پای راست او در جلو و چپ او در پشت قرار می گیرد و دست راست او به سمت بالا بلند شده است. دست چپ نیز روی شکم قرار می گیرد.

این کتیبه به زبان آشوری باستان و خط میخی در ابعاد 120×120 سانتی متر و شامل 50 سطر نوشته شده است.

در متن کتیبه، پس از ستایش خدایان آشوری مانند مردوک، نبو، سین، شمش و ایشتار، پیروزی های آشوری ها شرح داده شده و بخش های مختلف شهرها، روستاها و مناطقی که در این جنگ تصرف و ویران شده است. ذکر شده اند.

حتما از کتیبه تنگیور کامیاران کردستان دیدن کنید

با دقت در متن متوجه می شویم که محتوای کتیبه در پنج قسمت تنظیم شده است:

  • ابتدای کتیبه با ستایش و نیایش خدایان باز می شود.
  • سپس نام و القاب سارگون را ذکر می کند و شاه را می ستاید و خدمات او را بیان می کند.
  • سپس پیروزی های بزرگ سارگون و لشکرکشی او در سرزمین کرل و دیگر پیروزی های او شرح داده شده است;
  • به شهرها، روستاها و مناطق تصرف شده در حمله و جنگ اشاره دارد.
  • در پایان کتیبه، نفرینی به شخصی فرستاده شد که کتیبه را از بین ببرد.

به دلیل کوهستانی بودن منطقه، بهترین زمان برای سفر به تنگیور و بازدید از کتیبه های اورامان، فصول گرم سال است.

بازدید از این مکان هزینه ای ندارد و رایگان است.

توجه داشته باشید که با توجه به قرار گرفتن کتیبه ها و نقش برجسته ها بر روی بدنه کوه، اگر می خواهید از نزدیک به کتیبه ها نگاه کنید، باید راهنما و تجهیزات همراه داشته باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا