ایران گردی

حتما از کاروانسرا و برج ارجنان در اردکان بازدید کنید

تودی تریپ: کاروانسرا و برج ارجانان مربوط به دوره قاجاریه از جاذبه های اردکان است. این برج هشت متر ارتفاع دارد و کاروانسرا از سه اتاق تشکیل شده است.

این برج در ضلع شمالی جاده، روبروی رباط ارجانان قرار دارد. در گذشته که روستای ارجانان در کنار جاده یزد – نایین قرار داشت این مجموعه از رونق خوبی برخوردار بود.

برج ارجانان در ۲۲ مرداد ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۳۰۲۰ و نجاری ارجانان در ۱۱ مرداد ۱۳۸۳ با شماره ثبت ۱۲۶۵۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

آشنایی با کاروانسرا و برج ارجانان

اردکان یکی از شهرهای بزرگ استان یزد است که در قلب کویر مرکزی ایران قرار دارد. این شهر دارای جاذبه های تاریخی و تفریحی فراوانی است که گردشگران زیادی به اردکان سفر می کنند.

کاروانسرا و برج ارجانان از بناهای تاریخی منحصر به فرد و زیبای اردکان هستند که قدمت آن به دوره قاجار می رسد.

این بنا در 20 کیلومتری روستای ارجانان قرار دارد و هر بار که به روستای ارجانان سفر می کنید، برج زیبای آجری توجه شما را به خود جلب می کند.

این برج دو طبقه است که سقف آن یک طبقه است.

حتما از کاروانسرا و برج ارجانان اردکان دیدن کنید

در میان تمام برج های ایران که بیشتر از قلوه سنگ، خشت، آجر، گچ و آهک ساخته شده اند، برج ارجانان از آجر ساخته شده و منظره زیبایی دارد و واقعا در نوع خود بی نظیر است.

از داخل برج ارجانان وارد کاروانسرایی به نام کاروانسرای ارجانان می شویم که به عنوان یکی از کاروانسراهای خصوصی و متوسط ​​یزد شناخته می شود.

بانی کاروانسرا و برج ارجانان مرحوم حاجی شیخ آقا بابا هرندی بود.

ارتفاع برج ارجانان به 8 متر می رسد و ارتفاع کاروانسرای ارجانان از 3 متر شروع می شود و دارای 4 ایوان و بالکن مرتفع در حیاط مرکزی است که دیدن آن واقعاً چشمگیر است.

کاروانسرا و برج ارجانان در ضلع شمالی جاده نایین یزد و روبروی رباط ارجانان قرار دارد.

این کاروانسرا و برج در گذشته از رونق خوبی برخوردار بوده و کاروانسرای آن محل استراحت رهگذران و مسافران بوده است.

کاروانسرا و برج ارجانان در بخش مرکزی و قدیمی شهر اردکان در سال 1383 به فهرست آثار ملی ثبت شده ایران اضافه شد.

آنچه در کاروانسرا و برج ارجانان می بینید بخشی از حس کمال گرایی اندیشمندان و هنرمندان اردکانی در عرصه معماری است که آن ها را با تکنیک ها، مهارت ها و زیبایی های خاص ترکیب می کند.

بازدید از کاروانسرای ارجانان و برج

برج ارجانان مربوط به دوره قاجاریه و در شهرستان اردکان بخش مرکزی در 20 کیلومتری روستای ارجانان واقع شده است و این اثر در 31 مرداد 1383 با شماره ثبت 13020 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج ارجانان به سمت کاروانسرا نیز در راه است.

حتما از کاروانسرا و برج ارجانان اردکان دیدن کنید

این برج از آجر ساخته شده و ارتفاع آن 8 متر است. کاروانسرا و برج در مقابل رباط ارجانان قرار دارد.

در مسیر فرهنگ شهر یزد به آبادی دیگری می رسیم. واحه ای در صحرای تنهایی، این کویری پس از گذشت سال ها هنوز سربلندانه پابرجاست.

در راه اکدا به میبد دو مکان وجود داشت یکی رباط چفته و دیگری ارجانان که مسافران در یکی از این دو مکان توقف کردند.

ارجانان روستایی کوچک در 20 کیلومتری جنوب غربی اردکان است.

در حاشیه جاده قدیم اردکان به آغدا. نام آن مشخص نیست، اما در لغت به معنای باغ عدن است. از هر جهت و از هر منظری که به روستا نگاه می کنی، یک برج آجری نظرت را جلب می کند. برجی مربوط به دوره قاجاریه و با ارتفاع 9 متر که از دو طبقه تشکیل شده که سقف آن نیز عملکرد یک طبقه مجزا را داشته است.

بیشتر برج ها از خشت خام، سنگ، گچ و آهک ساخته شده اند، اما برج ارجانان از آجر ساخته شده و در نوع خود بی نظیر است.

برج ارجانان ما را به ورودی کاروانسرایی به همین نام می برد. این یادگار ماندگار حاج شیخ آقا بابایی هرندی به ابعاد 40×44 متر به عنوان یکی از کاروانسرای متوسط ​​و خصوصی جاده یزد شناخته می شود.

در ضلع ورودی پنج طبقه قرار دارد که قسمت بیرونی آن مجموعاً 10 ایوان برای مسافران و رهگذران دارد. به دلیل استفاده از آجر به جای خشت، آجرهای سفالی پشت بام پس از گذشت سال ها هنوز سالم مانده اند.

این کاروانسرا دارای 4 ایوان و دارای بالکن بلند در مرکز حیاط است. این گیره ساختاری دو منظوره دارد. قسمت بالای آن محل بارانداز و کاروان ها بود.

حتما از کاروانسرا و برج ارجانان اردکان دیدن کنید

اما در قسمت پایین آب انباری وجود دارد که محل تامین آب از قنات بوده است. اما جالب است که در کاروانسرای ارجانان با ایجاد پنجره ای کوچک در در، باربری فراهم می شود تا در موارد غیرضروری نیازی به باز و بسته شدن درب سنگین و بزرگ نباشد.

این کاروانسرا دارای 4 ایوان و 4 ردیف در هر طرف است که همگی به قفس ختم می شوند. از ویژگی های بارز کاروانسرای ارجانان ورودی اصطبل است.

ما معتقدیم شناخت هویت و فرهنگ جامعه ایرانی بدون مطالعه بناهای باستانی امکان پذیر نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا