ایران گردی

حتما از پل شکسته خرم آباد بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: تاریخچه پل سازی در ایران به دلیل وجود رودخانه ها و تنگه ها به دوران باستان باز می گردد که معماران ایرانی برای اتصال شهرها اقدام به ساختن پل کردند.

به دلیل آبخیز بودن استان لرستان و وجود رودخانه های مواج، پل های ارتباطی زیادی در این استان ساخته شده است.

پل شکسته خرم آباد که به پل شاپوری نیز معروف است، یادگاری از دوران ساسانیان در زمان شاپور اول است.

این پل 330 متری دارای 28 چشمه کنسول بود که در حال حاضر تنها تعدادی از آنها باقی مانده است.

پل شکسته خرم آباد در گذشته شرق به غرب خرم آباد را متصل می کرد. برای ساخت این پل فقط از قلوه سنگ و قلوه سنگ استفاده شده است به همین دلیل یکی از بزرگترین پل های سنگی ایران اعلام شده است.

برای بازدید از این پل تاریخی می توان از میدان باستانی و انتهای خیابان تمدن به آن رسید و از این پل ثبت شده در فهرست آثار ملی دیدن کرد.

آشنایی با پل شکسته خرم آباد

پل شکسته خرم آباد در زبان لری به «طاق پیل اشکسه» معروف است. پل شکسته یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانی است که تا به امروز حفظ شده است.

این پل یکی از بزرگترین پل های سنگی ایران است که به پل شاپوری نیز معروف است و در ضلع جنوبی قلعه فلق الافلق در قسمت جنوبی شهر خرم آباد لرستان قرار دارد. طول این پل در گذشته به 230 متر می رسید و حدود 28 طاق داشت. اما امروزه تنها پنج فواره از طاق آن باقی مانده است.

حتما از پل شکسته خرم آباد دیدن کنید

پل شکسته خرم آباد در سال 1354 به شماره 1058 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. اما از نظر گردشگری مغفول مانده است.

پل شکسته خرم آباد 230 متر طول و 28 چشمه قوسی داشت. ارتفاع پل به حدود 11 متر می رسد. چشمه های طاق های پل به صورت صلیب ساخته شده است. سبک سازی پل در قسمت طولی پل و زیر روگذر پل انجام شد.

پایه های پل و همچنین موج شکن های آن از سنگ به شکل لوزی های شش ضلعی ساخته شده است. پل شکسته خرم آباد دارای 27 ستون بود که هر کدام حدود 60 متر ارتفاع داشتند و فاصله آنها از یکدیگر بیش از 5.7 متر بود.

از مصالح به کار رفته در پل شکسته خرم آباد می توان به سنگ، گچ و ساروج اشاره کرد.

در چشمه‌های طاق‌ها از سنگریزه‌های رودخانه و تکه‌های سنگ استفاده می‌شد. برای ساخت پایه های پل از سنگ های تراشیده نیز استفاده می شود.

کف پل سنگفرش و از بلوک های قرمز رنگی ساخته شده است که به دلیل فرسایش از چهارچوب خارج شده اند. از 28 فواره روی طاق پل شاپوری، تنها 5 فواره سالم باقی مانده و مابقی بر اثر عوامل طبیعی به مرور زمان از بین رفته اند.

بازدید از پل شکسته خرم آباد

نشانی: استان لرستان، شهر کورم آباد، جنوب شهر خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک، انتهای خیابان تمدن.

پل شکسته یا پل شاپوری (به لری: تقه پیل اشکه سه) یکی از شاهکارهای معماری دوره ساسانیان به شمار می رود و در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در قسمت جنوبی شهرستان خرم آباد در استان لرستان قرار دارد.

پل شاپوری عامل اتصال بخش غربی استان لرستان (طرخان) به شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بود. این پل حدود 230 متر طول دارد و بیش از 19 چشمه طاق دارد که تنها 5 چشمه طاق آن باقی مانده است.

حتما از پل شکسته خرم آباد دیدن کنید

برای بازدید از پل شکسته خرم آباد کافیست به انتهای خیابان تمدن خرم آباد بروید. در هر زمانی از شبانه روز می توانید از این شاهکار تاریخی دیدن کنید و نیازی به خرید بلیط نیست. دسترسی آسان به وسایل حمل و نقل عمومی در نزدیکی پل، بازدید از آن را برای همه راحت می کند. علاوه بر این، در دو طرف پل کافه ها و رستوران هایی وجود دارد که می توانید در آنها استراحت کنید و از انواع غذاها و نوشیدنی ها لذت ببرید.

برای سفر به خرم آباد و بازدید از جاذبه های گردشگری آن باید فصل بهار را انتخاب کنید. خرم آباد در این فصل از سال به خصوص در اردیبهشت ماه بسیار دلپذیر و دیدنی است و خنکی هوا سفر و گشت و گذار در خرم آباد را دلپذیرتر می کند. در میان فصول، پاییز به دلیل آب و هوای معتدل و مناظر زیبایی که به ارمغان می آورد، یکی از بهترین زمان ها برای سفر به خرم آباد است. در فصل تابستان، اگرچه نور مستقیم خورشید در ظهر می تواند برای گشت و گذار کمی آزاردهنده باشد، اما دمای هوا معتدل و در بقیه روزها دمای هوا کاملاً مطبوع است. دمای خرم آباد در گرم ترین زمان سال یعنی از اواسط مرداد تا اواسط شهریور به حدود 25-26 درجه سانتیگراد می رسد.

اگر می خواهید در زمان آرام تری به خرم آباد سفر کنید باید فصل زمستان را انتخاب کنید. در این فصل خبری از همیشه سبزهای لرستان نیست و تعداد گردشگران به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

حتما از پل شکسته خرم آباد دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا