ایران گردی

حتما از موزه موسیقی اصفهان بازدید کنید

با سلام خدمت جدید سفر: موزه موسیقی اصفهان اولین و تنها موزه خصوصی موسیقی کشور است که توسط دو نوازنده علاقه مند به موسیقی سنتی ایرانی به نام های مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی در 20 آذر 1393 تاسیس شد.

موزه موسیقی اصفهان دارای بیش از 300 دستگاه موسیقی ایرانی است که در بخش‌های مختلف دسته‌بندی و به نمایش گذاشته شده‌اند. با کمک تجهیزات صوتی و تصویری موجود در این موزه می توانید نحوه نواختن سازها را مشاهده کرده و صدای آنها را بشنوید.

سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را تشکیل می دادند.

در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را ببینید که در هیچ کشور دیگری یافت نمی شوند. این موزه در بین گردشگران خارجی بسیار معروف شد و از چشم گردشگران ایرانی پنهان ماند.

درباره موزه موسیقی اصفهان

اصفهان یکی از مهدهای موسیقی و آواز سنتی ایرانی است و یکی از مراکز موسیقی و یکی از پنج آواز سنتی کشورمان به نام این شهر نامگذاری شده است.

اهمیت موسیقی و علاقه مردم اصفهان به این هنر باعث شد تا دو نوازنده علاقه مند به موسیقی سنتی ایران، مهرداد جیحونی و شهریار شکرانی، اولین و تنها موزه خصوصی موسیقی کشور را در 20 آذر 1393 تأسیس کنند.

حتما از موزه موسیقی اصفهان دیدن کنید

موزه ای که تفاوت های زیادی با سایر موزه های ایران دارد و مدل ارائه آثار، نوع راهنمایی و برخورد کارکنان شما را با بعد جدیدی از گردشگری موزه آشنا می کند. علاوه بر این، اجرای موسیقی زنده در پایان تور بازدید شما از موزه را جذاب تر می کند.

در موزه موسیقی اصفهان می‌توانید 300 آلات موسیقی ایرانی را مشاهده کنید، از نحوه ساخت آن‌ها مطلع شوید و با کمک تجهیزات صوتی و تصویری، نواختن سازها را بیاموزید و به صدای آن‌ها گوش دهید.

سازهایی که برخی از آنها با طرح های مینیاتوری تزیین شده و مجموعه ای جذاب از رنگ و صدا را به وجود آورده است. در این مجموعه می توانید آلات موسیقی را ببینید که در هیچ کشور دیگری یافت نمی شوند.

در مدت کوتاهی که از افتتاح موزه موسیقی می گذرد، این موزه مفتخر به دریافت جوایز متعددی شده است که از جمله آنها می توان به این دو جایزه اشاره کرد:

  • رتبه اول فهرست اصول فنی و استانداردهای فیزیکی توسط شورای بین المللی موزه های ایران (ایکوم ایران) در سال 1394.
  • عنوان بهترین موزه خصوصی ایران توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در سال 1394.

چند قطعه جالب در موزه موسیقی اصفهان

موزه موسیقی اصفهان شامل 5 بخش مختلف آموزنده است که هر بخش به ارائه یک قطعه موسیقی سنتی اختصاص دارد.

موزه موسیقی اصفهان از بخش های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:
تالار سازهای ملی: در این تالار می توانید از سازهای سنتی اصیل که در مناطق مختلف ایران استفاده می شود بازدید کنید. علاوه بر این، امکانات صوتی و تصویری موزه به درک بهتر این سازها کمک می کند.

حتما از موزه موسیقی اصفهان دیدن کنید

سالن تولیدکنندگان داخلی: تالار سازهای محلی همانطور که از نامش پیداست به موسیقی محلی مناطق مختلف ایران اختصاص دارد. در این سالن می توانید از سازها و موسیقی محلی لذت ببرید و از اطلاعات راهنمایان موزه در مورد موسیقی محلی بهره مند شوید.

خانه آهنگسازان: موسسان موزه برای ادای احترام به استادان موسیقی ایران، بخشی به نام خانه آهنگساز در نظر گرفته اند که در آن با زندگی نامه و آثار این افراد آشنا می شوید.

اتاق موسیقی: یکی از ویژگی های منحصر به فرد موزه موسیقی اصفهان تالار موسیقی است. در این قسمت می توانید به اجرای موسیقی دلنشین گوش دهید و از صدای سازهایی که در موزه دیدید لذت ببرید.
کارگاه ساختمانی: این قسمت یکی از جذاب ترین قسمت های موزه است. در اینجا با نحوه ساخت آلات موسیقی ایرانی آشنا می شوید که برای علاقه مندان به موسیقی اصیل بسیار جالب و آموزنده خواهد بود.

از جمله این سازها می توان به ابزار قانونی اشاره کرد که یکی از قدیمی ترین سازهای ایرانی به حساب می آید و فارابی آن را ابداع کرد. ساز دیگر ساز زهی به نام قیچک است.

کیچک از سازهای محلی جنوب شرقی ایران به ویژه سیستان و بلوچستان است. چنگ ساز دیگری است که در موزه موسیقی با آن مواجه خواهید شد و نیازی به معرفی ندارد. زیرا یکی از معروف ترین و کهن ترین سازهای ایرانی به شمار می رود.

ابزار تار نیز یکی از ابزارهای موجود در موزه است که نوعی ابزار چند ملیتی است. زیرا نواختن این ساز در کشورهای همسایه ایران رایج است.

همچنین می توانید در کارگاه با نحوه ساخت این ساز و اجزا و چوب به کار رفته در آن آشنا شوید که تجربه بسیار جالبی خواهد بود.

در این موزه می توانید سازهای دیگری مانند رباب، بربط، گدولکا، ویولن، تمبک، سنتور و غیره را پیدا کنید.

حتما از موزه موسیقی اصفهان دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا