ایران گردی

حتما از موزه مردم شناسی اشکذر بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: یکی از جالب ترین مکان های دیدنی اشکذر که در سفر به این شهر بازدید از آن را از دست ندهید، موزه مردم شناسی است.

موزه مردم شناسی اشکذر در قاجار و حمام زیرزمینی این شهر به نام حمام بغستان قرار دارد.

این موزه از سه بخش خورجین بافی، کشاورزی و زندگی مردم و اشیایی از قبیل ادوات و ادوات کشاورزی، خورجین بافی، نخاریسی، گیده‌چیکین، حلاجی و اندازه‌گیری و چندین مولاژ مربوط به مشاغل سنتی مانند چرخ‌های ریسندگی، فنجان و دالکی‌سازی تشکیل شده است. مجموعه موزه

شما می توانید همه روزه از ساعت 9 تا 21 از موزه مردم شناسی اشکذر بازدید کنید.

آشنایی با موزه مردم شناسی اشکذر

موزه قوم شناسی اشکذر در قاجار و حمام زیرزمینی این شهر به نام حمام بغستان تأسیس شد. دهستان باغستان یکی از محلات اصلی این شهر است که در مرکز اشکذر قرار دارد.

این موزه شامل سه بخش خورجینی‌بافی، کشاورزی و زندگی مردم و بخش‌هایی از قبیل ابزار و ادوات کشاورزی، خورجینی‌بافی، ریسندگی، گیوی چینی، حلاجی‌ها و اندازه‌گیری و چندین تأسیسات مربوط به مشاغل سنتی مانند چرخ‌های چرخ‌دار است. ، مکنده و مجموعه ای از طحال آنها موزه را تشکیل می دهند.

حتما از موزه مردم شناسی اشکذر دیدن کنید

این موزه برای معرفی و آشنایی با آداب و رسوم و اعتقادات مردم منطقه ایجاد شده است.

حمام باغ اشکذر مانند اکثر حمام های قدیمی به مساحت حدود 450 مترمربع در زیر زمین طراحی و ساخته شده است. و سقف های گنبدی، و دارای دو حمام کوچک و یک حمام بزرگ است.

حمام بزرگ (اصلی) معمولاً دو روز در هفته مختص آقایان بود و اگر در سایر روزهای هفته نیاز به غسل ​​داشتند، از غسل کوچک استفاده می کردند، این برنامه برای خانم ها برعکس می شد.

مرحوم میزا علی اکبر دهدوار، مرحوم عباس باکر، حسین رحمانیان، آقا حسین میردهگان از جمله کسانی بودند که در این حمام کار می کردند.

حکایات غسالخانه، غسل صبحگاهی تازه دامادها، جوانانی که تازه کارشان تمام شده بود و پیرمردها مایه شوخی و خنده پیران اشکذر بود.

حمام باغستان در محله باغستان اشکذر قرار دارد که قدمت آن به اواخر دوره قاجار می رسد. این بنا مانند سایر حمام های تاریخی در زیر زمین و در زمینی به مساحت 280 متر مربع ساخته شده است.

سه طرف بنا در ارتباط مستقیم با گذر بوده و فقط در ضلع شرقی با خانه دیگری ارتباط فیزیکی دارد. ضلع شمالی به خیابان اصلی و ضلع غربی به کوچه فرعی متصل است.

کل ساختمان از دو قسمت کاملا مجزا با دو ورودی متفاوت تشکیل شده است. یکی حمام بزرگی است که از چند قسمت اصلی هشتی، سطل، در میانی، سربینه و خزانه تشکیل شده است.

از گذرگاه ابتدا با راه پله ای کوچک به فضای دهلیز دسترسی پیدا می شود. این فضا با کلمبو پوشیده شده و پلان آن هشت ضلعی است.

از این فضا به فضای میانی و از این فضا به فضای بالا ارتباط وجود دارد. که با دو فضای بیت المال و لاشخور همراه است.

حمام دیگری که با این حمام مجموعه ای را تشکیل می دهد، در مجاورت این بنا و با ورودی در کوچه کوچکی که به گذر اصلی – جایی که ورودی حمام اول باز می شود – متصل است، تعریف شده است.

این حمام که به حمام کوچک معروف است دارای فضایی برای سینک و لگن و هشتی بسیار کوچک است.

حتما از موزه مردم شناسی اشکذر دیدن کنید

برای شهر اشکذر یزد

شهر زیبای اشکذر یکی از شهرهای قدیمی استان یزد است که در حدود 20 کیلومتری این استان زیبا و کویری کشور قرار دارد.

این شهر یکی از شهرهای تاریخی یزد با قدمتی حدود 5000 سال است و آثار باستانی و اماکن تاریخی بسیاری را در خود جای داده است.

باستان شناسان ادعا می کنند که تاریخ اشکذر به حدود 20 قرن می رسد.

اما پس از کشف آثار باستانی و خشت بسیار قدیمی، کارشناسان ادعاهای جدیدی در مورد قدمت واقعی اشکذر مطرح کردند و معتقدند این شهر بین 4 تا 5 هزار سال قدمت دارد.

امروزه این شهر به دلیل وجود آثار باستانی متعدد و همجواری با یزد یکی از مقاصد اصلی گردشگری در این استان به شمار می رود.

شهرستان اشکذر با آب و هوای خشک و نسبتا گرم در 8 کیلومتری جاده یزد – اردکان قرار دارد.

بنای اولیه شهر اشکذر را «اشکین زال» یا «عشق بیز زال» پادشاهان اشکنازی الطوائف بنا نهادند و «زار» مخفف آذر نام همسر زال و نام اشکذر است. از ترکیب این دو کلمه به وجود آمده است. اسکان در این شهر نیز به زمان احزاب باز می گردد.

شهرستان اشکذر با قدمتی 2000 ساله دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی از جمله مساجد، قلعه ها، موزه مردم شناسی، آب انبار، آسیاب آبی، امامزاده است.

در این منطقه؛ وجود طوفان های شن باعث شکل گیری تپه های نیمه ماه (از پدیده های فرسایش بادی) در کل منطقه شده است، به همین دلیل ده خانه و مکان اصلی در میان مزارع و باغ ها احاطه شده است.

حتما از موزه مردم شناسی اشکذر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا