ایران گردی

حتما از منطقه حفاظت شده حله بوشهر بازدید کنید

تودی تریپ – خدمات مسافرتی: بندر گناوه در استان بوشهر واقع شده و دارای فرصت های گردشگری فراوانی است که قرار گرفتن در ساحل خلیج فارس این نعمت را چند برابر کرده است.

تالاب هاله یکی از گنجینه های گرانبهای این منطقه به شمار می رود که زیستگاه پرندگان بومی، مهاجر و حیات وحش بی نظیر است.

یکی از مهم ترین جاذبه های تالاب هاله تنوع گیاهی و وجود رودخانه است.

همچنین نزدیکی سواحل این تالاب به زیستگاه های غنی حیات وحش از دیگر ویژگی های تالاب حله است که این منطقه را به بیابان تبدیل کرده است.

در سال 1355 بر اساس مصوبه شماره 74 مورخ 6/5/1355 شورای عالی حفاظت محیط زیست این منطقه به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت.

آشنایی با منطقه حفاظت شده هله

منطقه حفاظت شده حله بوشهر سرزمینی وسیع به مساحت 44708 هکتار است که پوشش گیاهی آن نیزار و نخل باتلاقی است.

تالاب هاله به عنوان یکی از گنجینه های ارزشمند حیات وحش و پرندگان بومی و مهاجر کشور در ده کیلومتری شمال شرق بوشهر واقع شده است.

حتما از منطقه حفاظت شده هله بوشهر دیدن کنید

تنوع گیاهی، وجود رودخانه هله و نزدیکی به سواحل این تالاب، آن را به زیستگاه و مرتعی بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.

وسعت منطقه حفاظت شده حله به 42600 هکتار می رسد که یکی از زیباترین مناظر طبیعی در سواحل جنوبی کشور محسوب می شود.

20000 هکتار از منطقه حفاظت شده هاله تالاب است و رودخانه دائمی هاله منبع تامین آب این تالاب و منطقه است.

انواع گیاهان آبزی در حاشیه رودخانه خاله و تالاب می روییدند و مرتع مهمی برای آبزیان و آبزیان و پرندگان ساحلی ایجاد می کردند.

دو گونه بسیار کمیاب از پرندگان که در این منطقه یافت می شوند جغد و دراک هستند.

در منطقه حفاظت شده هله انواع پرندگان شکار و گونه ای از عقاب وجود دارد که به ندرت در تالاب ها و مناطق حفاظت شده کشور یافت می شود.

منطقه حفاظت شده هله بوشهر و تالاب ها علاوه بر ایجاد پناهگاه مناسب برای پرندگان و حیات وحش، نقش مهمی در تنظیم اقلیم، تثبیت خاک و تولید علوفه ایفا می کنند.

این مناطق تفرجگاه های مناسبی برای تحقیقات علمی و دوستداران طبیعت است.

نقش و اهمیت بسیار بالای این مناطق مستلزم برنامه ریزی برای تقویت هر چه بیشتر برنامه های حفاظت از تالاب ها و مناطق حفاظت شده محیط زیست و همکاری با دوستداران محیط زیست برای حفظ این ذخایر ارزشمند طبیعت زیبای ایران است.

تالاب هاله و منطقه حفاظت شده یکی از زیباترین مناظر طبیعی در کشور خلیج فارس را دارد و منطقه ای است که گردشگران باید حتما از آن دیدن کنند.

این تالاب در سال 1342 بر اثر طغیان رودخانه هله ایجاد شد و از آن سال به بعد تحت نظارت محیط زیست استان بوشهر به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده قرار گرفت.

حتما از منطقه حفاظت شده هله بوشهر دیدن کنید

پوشش گیاهی و جانوری منطقه حفاظت شده تالاب هله

منطقه هاله دارای پوشش گیاهی خاص و منحصر به فردی است. این منطقه حفاظت شده اغلب پوشیده از درختان و درختچه های گزنه، نیزار و کهور است. قسمت اعظم این منطقه نیز از نیزارهای متراکم تشکیل شده است.

متاسفانه در بازرسی و کنترل منطقه که معمولا برای بازدید و بررسی وضعیت آن انجام می شود، قسمت زیادی از نیزارها به دلیل خشکسالی خشک شده است. حتی کمبود آب خود تالاب را تحت تاثیر قرار داده و بسیاری از آن خشک شده است.

علاوه بر گیاهانی که در منطقه حفاظت شده هال رشد می کنند، مجموعه ای از گیاهان آبزی و ساحلی را می توان در تالاب هال و اطراف آن مشاهده کرد.

از مهم ترین گیاهان آبزی منطقه می توان به نخل باتلاقی، نی، بزواش، پیاسین و گونه پالاویوس اشاره کرد که پیازین و نی بیشترین تراکم را دارند.

تالاب هله علاوه بر پوشش گیاهی از نظر پوشش جانوری نیز بسیار حائز اهمیت است.

مهم ترین گونه جانوری که در این تالاب به چشم می خورد انواع پرندگان هستند.

از جمله این پرندگان می توان به اردک، غاز، پلیکان، درنا، حواصیل، باکلان، مرغ ماهی سفید، مرغ ماه، خروس، خرچنگ، پرستو، خرچنگ، درنا، بلبل، سنبل شاخ، کرگدن، شاهین، سقا اشاره کرد. ، پاخخستری، بوتیمار، اردک پیکانی، اردک منقار پهن، هوبره، گز، چکاوک، کاکائو، حواصیل، درنا، غاز خاکستری و کبوتر.

به علاوه این تالاب و کل منطقه حفاظت شده یکی از بهترین مناطق زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در سرما می باشد.

تالاب هله در گذشته مملو از گونه های مختلف پرندگان زیبا و کمیاب بود. اما شکار غیرقانونی باعث کاهش جمعیت این پرندگان شده است.

حتما از منطقه حفاظت شده هله بوشهر دیدن کنید

البته در این تالاب ها هنوز هم تعداد زیادی از این گونه های ارزشمند و زیبای محیط زیست کشورمان وجود دارد که مسئولان مربوطه و ساکنان منطقه باید در حفظ آنها بکوشند.

پرنده شکاری و جغد دو نمونه از پرندگان بسیار کمیاب وجود دارد که می توانید در هاله پیدا کنید.

در این منطقه حفاظت شده انواع پرندگان شکاری وجود دارد که در تالاب ها و سایر مناطق حفاظت شده کشور کمتر دیده می شود.

یکی از دلایل جذب پرندگان و جانوران به این منطقه امنیت نسبی، در دسترس بودن دانه های گیاهی و خوراکی برای گونه های مختلف است.

بسیاری از این گونه ها بسیار نادر هستند و حفظ آنها از انقراض گونه های وحشی جلوگیری می کند. هر یک از این حیوانات و پرندگان نقش مهمی در حفظ تعادل اکوسیستم دارند و وجود آنها ضروری است.

به غیر از پرندگانی که نام بردیم، حیوانات دیگری نیز در این منطقه حفاظت شده مشاهده شده اند. از جمله این حیوانات می توان به گربه وحشی، گراز، روباه، خرگوش، خرگوش، شغال، خرگوش و غیره اشاره کرد.

حتما از منطقه حفاظت شده هله بوشهر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا