ایران گردی

حتما از منطقه حفاظت‌شده هرمد فارس بازدید کنید

تودی تریپ: منطقه حفاظت شده هارمود به که یکی از مناطق منحصر به فرد و قابل توجه گردشگری و تحقیقاتی است، طی مصوبه شماره 62 شورای عالی محیط زیست مورخ 10/4 به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده است. /1353 پیوست .

معروف ترین گونه جانوری در منطقه حفاظت شده هرمود قوچ لارستان یا قوچ مینیاتوری است که فقط در این نقطه از ایران زندگی می کند.

آشنایی با منطقه حفاظت شده آسیب دیده

مناطق حفاظت شده توسط سازمان های حفاظت محیط زیست به منظور حفظ و احیای گونه های گیاهی و جانوری خاص و یا حتی پدیده های طبیعی در حوزه جغرافیایی یک منطقه معین تعریف می شوند.

ایران به دلیل تنوع آب و هوایی و جغرافیایی دارای مناطق حفاظت شده متنوعی است که هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند.

منطقه حفاظت شده هرمود یکی از این نمونه هاست که در نیمه جنوبی ایران واقع شده و به دلیل شرایط اکولوژیکی خاص، یکی از مناطق قابل توجه گردشگری و تحقیقاتی از نظر وجود گونه های گیاهی و جانوری مختص مناطق گرمسیری است. و گوچ لارستان.

حتما از منطقه حفاظت شده هورمد فارس دیدن کنید

این منطقه زیستگاه کوچکترین قوچ جهان است که به قوچ لارستان معروف است.

منطقه حفاظت شده هارمد در استان های فارس و هرمزگان بین 15/27 تا 45/27 درجه عرض شمالی و 42/54 تا 27/55 درجه طول شرقی واقع شده است.

مساحت آن 207961 هکتار است. این منطقه حفاظت شده در شهرستان لارستان، در شرق رویدر و در مرکز مشترک استان های فارس و هرمزگان قرار دارد.

در تاریخ 1353/4/10 منطقه هرمود به وسعت 209671 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست ملحق شد.

در واقع پس از اینکه مشخص شد قوچ لارستان زیرگونه قوچ و میش جهان (به عنوان کوچکترین قوچ جهان) است، سازمان حفاظت محیط زیست تصمیم به ایجاد منطقه حفاظت شده در لارستان یا بخشی از استان هرمزگان گرفت. زیستگاه این زیرگونه قوچ است.

اگرچه هدف اصلی از ثبت منطقه حفاظت شده هرمود، حفاظت از قوچ کمیاب در جهان است، یعنی. قوچ لارستان ویژگی های دیگری از جمله طبیعت زیبای منطقه را در نظر گرفته است که از جمله آنها می توان به کوه شب در ضلع جنوبی این منطقه با ارتفاع 2682 متر به عنوان مرتفع ترین کوه لار در جیحون اشاره کرد. دشت با پوشش گیاهی منحصر به فرد

همچنین این منطقه به دلیل دارا بودن منابع زیرزمینی نفت و منابع معدنی از جمله سنگ آهن، نمک و گچ در منطقه و کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

حتما از منطقه حفاظت شده هورمد فارس دیدن کنید

آب و هوای منطقه حفاظت شده هرمود گرم و خشک است. این منطقه به دلیل آب و هوای کویری دارای زمستان های سرد و خشک است که شاید برای برخی افراد آزاردهنده باشد اما در فصل بهار منطقه سرسبز و با طراوت است.

بارندگی در این منطقه به ندرت رخ می دهد و به صورت سیلابی است.

همچنین وجود گنبدهای نمکی باعث شور شدن رودخانه های فصلی و کوچک این منطقه می شود.

برای تامین آب حیوانات وحشی علاوه بر چشمه ها و منابع آب موجود، سه چشمه مصنوعی و دو پمپ هوا طراحی و نصب شده و مخزن موجود نیز بازسازی و مرمت شده تا با حیوانات مشکلی نداشته باشند.

بازدید از منطقه حفاظت شده Hormed

منطقه حفاظت شده خرمد یکی از مناطق معروف لار است که در جنوب شرقی استان فارس و در ۴۰ کیلومتری شرق لارستان و در قسمت جنوبی رشته کوه زاگرس قرار دارد.

این منطقه بین دو استان فارس و هرمزگان قرار دارد و مرز غربی و جنوبی این منطقه جاده لار به بندرعباس است.

برای دسترسی به منطقه حفاظت شده هورمد باید به شهر لار بروید. سپس جاده لار به بندرعباس را در پیش بگیرید و به سمت جنوب حرکت کنید.

این جاده از مرز سمت راست منطقه حفاظت شده آسیب دیده می گذرد.

منطقه حفاظت شده آسیب دیده آب و هوای گرم و خشک دارد و بازدید از آن در تابستان توصیه نمی شود. بهترین زمان برای بازدید از منطقه حفاظت شده آسیب دیده بهار و اواخر پاییز است.

حتما از منطقه حفاظت شده هورمد فارس دیدن کنید

این منطقه به دلیل آب و هوای کویری دارای زمستان های سرد و خشک است که شاید برای برخی افراد آزاردهنده باشد اما در فصل بهار منطقه سرسبز و با طراوت است.

  • بازدید از منطقه حفاظت شده آسیب دیده ممکن است نیاز به اخذ مجوز از حفاظت محیط زیست منطقه در روزهای خاصی از سال داشته باشد.
  • هرگز در منطقه حفاظت شده هرمد به تنهایی کمپ نزنید.
  • منطقه حفاظت شده هورمد فاقد تمامی امکانات رفاهی و گردشگری است.
  • هنگام بازدید از منطقه حفاظت شده هرمد، تمام مواد غذایی و تجهیزات لازم برای طبیعت گردی را با خود همراه داشته باشید.
  • پوشش شبکه تلفن همراه در منطقه حفاظت شده Hormed خوب نیست.
  • هنگام بازدید از منطقه حفاظت شده آسیب دیده از آلودگی محیط زیست و صدا دوری کنید و در حفظ طبیعت کوشا باشید.
  • بازدید از منطقه حفاظت شده Hormed رایگان است.

پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده هرمد دارای تنوع قابل توجهی است. اما تاکنون مطالعه دقیقی در مورد پوشش گیاهی و جانوری منطقه صورت نگرفته است.

جنگل های نادر اقاقیا در تپه ها و دشت های جنوبی منطقه به چشم می خورد و درختانی مانند قنار، کهور و استور به صورت پراکنده در این منطقه روییده اند.

درختچه هایی مانند بادام کوهی و درختانی مانند بانه، کیکم، زیتون و سرو کوهی و درختچه های بزرگ در دامنه کوه ها به وفور یافت می شود.

علاوه بر این گیاهانی مانند چمن، انار شیطان، پامچال و جگر به صورت پراکنده در این منطقه می رویند.

  • پستانداران: قوچ لارستان، قوچ و میش، کل و بز، پلنگ، جابر، گرگ، گراز، شغال، روباه، تش، خرگوش و گربه وحشی، سیاه گوش، کفتار، سمور، جوجه تیغی.
  • پرنده ها: کبک، ساکت، هوبر، کوکر، نوع کبوتر، ماه، جغد، پفک، کلاهدار، انواع عقاب و لاشخور، انواع خفاش، زنبورخوار (هوبر، پلیکان خاکستری و درنا که از سیبری به منطقه لارستان مهاجرت می کنند. در فصل زمستان و حفظ نسل آنها مورد حمایت جهانیان قرار می گیرد و در این منطقه حفاظت شده زندگی می کنند.)
  • خزندگان: مار جعفری، مار پیکان، مار شاخدار، مار یل، مار کومچه، ​​مار پلنگی، مار شتر، مار کاتای و انواع مار خال.

حتما از منطقه حفاظت شده هورمد فارس دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا