ایران گردی

حتما از مسجد شاه ولی تفت بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مسجد شاه ولی تفت که مسجد امام نیز نامیده می شود، بخشی از مجموعه شاه ولی است و در میدان مرکزی شهر قرار دارد.

برخی از قسمت های مسجد شامل ییلاقی با ایوان و گنبدخانه، گلخانه و مسجد است.

در چوبی ظریف و کنده کاری شده، کتیبه معرق دور در، مشبک گچی ظریف، نورگیر بر روی محراب و سنگ مرمری که در محراب قرار گرفته اند از تزئینات مسجد هستند.

مسجد شاه ولی که قدمت آن به قرن هشتم هجری می رسد، در سال 1346 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و امروزه یکی از مکان های دیدنی تفت به شمار می رود.

آشنایی با مسجد شاه ولی تفت

بنای اولیه مجموعه امام (شاه ولی) تفت منسوب به «خانم بیگم، خواهر شاه طهماسب و همسر یکی از نوادگان شاه نعمت الله» در قرن دهم هجری قمری است. اما بر اساس قدیمی ترین تاریخ حک شده بر سنگ محراب مسجد شاه ولی تفت، یعنی. 873 ق (847 ق) این احتمال مردود است.

روایتی دیگر ساخت این مجموعه را به «شاه ابوه لولی فرزند شاه ابوالمهدی» معاصر شاه و حاکم یزد نسبت می دهد.

حتما از مسجد شاه ولی تفت دیدن کنید

مسجد شاه ولی معروف به مسجد جامع تفت در میدان مرکزی و تفرجگاه شهر تفت قرار دارد.

بنای این مسجد از خشت و آجر ساخته شده و با کاشی های قدیمی و زیبای سقف تزئین شده است. در ضلع غربی هنرستان با طاق و پنجره آجری و سوله زمستانی و تابستانی با ایوان قرار دارد.

یک در بزرگ آهنی در ورودی مسجد شاه ولی نصب شده که سرتاسر آن را با کاشی های رنگارنگ تزئین کرده اند.

در دو طرف این ورودی، پنجره‌های مشبک کاشی‌کاری شده است که در چوبی کوچکی با نقش‌های هندسی و مشبک به همراه کتیبه‌ای از قرآن در آن قرار گرفته است.

مسجد شاه ولی محراب ساده ای دارد که با کتیبه سنگی تماماً سفید به تاریخ 873 هجری قمری (847 هجری قمری) پوشیده شده و آیاتی از قرآن حکاکی شده است.

در وسط محراب نقوش تزئینی و منبر چوبی با تصویر ستاره داوود نیز روی آن دیده می شود.

در سرتاسر مسجد شاه ولی تفت تا ارتفاع یک متر کاشی هایی با اشکال فیروزه ای شش ضلعی و قاب کاشی معرق وجود دارد.

اهمیت این بنا در نحوه ساخت گنبد آجری دولایه ممتد آن با لوازمی زیباست که 4 گوشه آن بدون چین و تاب گرد است.

ظاهراً این گنبد الگوی ساخت مسجد شیخ لطف الله اصفهان و گنبد کبود تبریز بوده است.

معماری بزرگ مسجد شاه ولی تفت

دین مجموعه ای از اصول ثابت، افسانه ها، احساسات و حرکات جمعی است که همه این موارد عمیقاً بر انسان تأثیر می گذارد و در نتیجه وقتی یک اثر هنری خلق می شود، زندگی پر از رمز و راز در این اثر متجلی می شود.

حتما از مسجد شاه ولی تفت دیدن کنید

با نگاهی به آیین گذشته و مطالعه بناهای عظیمی مانند اهرام مصر و معابد یونانی در می یابیم که در طول تاریخ توجه به معماری در ساختن عبادتگاه های عظیم بر اساس اعتقادات مردم این سرزمین بیش از توجه به آن بوده است. مسکن خود را شخصی کنید

یکی از این بناها مساجدی هستند که در شهرهای مختلف قرار دارند که از جمله آنها می توان به مسجد جامع تفت اشاره کرد. این مسجد که به مسجد شاه نعمت الله ولی نیز معروف است در شهر تفت قرار دارد.

این مسجد بخشی از مجموعه ای است که شامل حسینیه، مسجد، آرامگاه شاه خلیل ثانی، زورخانه، مدرسه، بازار، میدان، آب انبار و نخل است.

این مسجد همراه با سایر بخش‌های مجموعه در تاریخ 17 خرداد 1378 با شماره 2342 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بنای اولیه این مسجد به هانش بیگم خواهر شاه طهماسب منسوب است.

معماری این بنا به سبک آذری و اصفهانی و مصالح آن از خشت و آجر است.

تزئینات به کار رفته در آن شامل کاشی های قدیمی و بسیار زیبا می باشد. از قسمت های آن می توان به گلخانه ای در ضلع غربی با طاق و آجرکاری و گلخانه زمستانی و تابستانی با ایوان اشاره کرد.

در ورودی آن یک در بزرگ آهنی دارد که با کاشی های رنگارنگ پوشیده شده است.

در دو طرف این ورودی پنجره های سرپوشی با در چوبی و گردان دیده می شود.

این مسجد دارای محراب ساده ای است که روی آن کتیبه ای سنگی از سال 873 پوشیده شده است که آیاتی از قرآن بر روی آن نقش بسته است.

در وسط محراب چندین نقش تزئینی، سه کتیبه سنگی و یک پنجره مشبک با کاشی در بالای آن قرار دارد.

همچنین در کنار این محراب منبری چوبی با تصویر ستاره داوود قابل مشاهده است. گنبد این بنا به صورت دو پوسته است و کاربردهای بسیار زیبایی دارد.

حتما از مسجد شاه ولی تفت دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا