ایران گردی

حتما از مسجد جامع کبیر نی ریز فارس بازدید کنید

تودی تریپ: مسجد جامع کبیر نی ریز یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است.

ایوان های مسجد به سبک معماری دوره ساسانی ساخته شده و برخی معتقدند این بنا آتشکده بوده و پس از ورود اسلام به مسجد تبدیل شده است.

مسجد کبیر یکی از آثار ملی ثبت شده شهر نی ریز است. در داخل صحن مسجد درخت سور 110 ساله قرار دارد که قدمت این شهر را نشان می دهد.

برای مسجد نی ریز کبیر

مسجد جامع کبیر نی ریز یکی از قدیمی ترین مساجد ایران است و بنا به گفته برخی آتشکده های زرتشتی در دوره اسلامی به مسجد تبدیل شده است.

ایوان های باقی مانده از این مسجد به سبک معماری دوره ساسانی ساخته شده است.

این بنا در 18 مرداد 1312 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان نی ریز با قدمتی کهن در استان فارس دارای آثار ارزشمند و قابل توجهی از دوره های مختلف تاریخی به ویژه بناهای مذهبی از سده های نخستین ورود اسلام به ایران است.

یکی از این بناهای گرانبها، مسجد نی ریز یکی از قدیمی ترین مساجد ایران به شمار می رود.

این بنا با تأثیر معماری ساسانی و پلان تک ایوانی ساخته شده و قطعاتی به آن افزوده شده و در دوره های مختلف تعمیراتی صورت گرفته است و در زمره آثار برگزیده سیر تحول هنر و تزئینات معماری ایرانی است.

حتما از مسجد جامع فارس دیدن کنید

علاوه بر شواهد تاریخی، کتیبه های گچی این بنا حاوی مضامین مذهبی در مدح پیامبر و ائمه شیعه است و افکار و عقاید نهفته و پنهان بانیان آن را بازتاب می دهد.

برخی این مسجد را آتشکده می دانند و می گویند در زمان ساسانیان آتش مقدس را از آتشکده کاریان به آنجا آورده اند، در این که در آتشکده بوده شکی نیست، اما اینکه این مسجد بر روی آن بنا شده است، تردید وجود دارد. محل آتشکده

در احسن التکاسم در نیمه اول قرن چهارم هجری قمری پس از عرضه نی ریز از مسجدی در کنار بازار یاد می کند و می گوید: «و نی ریز کبیرة الجمعة در کنار بازار… احتمالاً «جامه کبیر» مخفف مسجد جامع کبیر کنونی است.

مهمترین تحقیق در مورد این مسجد توسط آندره گدار در اوایل قرن بیستم انجام شد و در آثار ایرانی با عنوان «مسجد جمعه نی ریز» به زبان فرانسه منتشر شد.

قدیمی ترین تاریخ به جا مانده در این مسجد سال 363 هجری قمری است. س- تاریخ محراب این است که البته بنای مسجد احتمالاً به قبل از آن تاریخ می رسد. گدار معتقد است معماری این مسجد از نوع معماری دوره ساسانی است که تا سده های نخستین اسلامی همچنان رواج داشته است.

به گفته وی، مسجد اولیه چیزی جز یک ایوان ساده نبود که در طول قرن‌ها به آن بیوتا و بناهای دیگری افزوده شده است. چنان که گفته اند: «در ابتدا نوعی مسجد وجود داشته که فقط از یک ایوان تشکیل شده و بناهای مرتبط با آن معمولاً در دوره های بعد به آن اضافه می شده است».

طاق عمارت از نوع میخ های شکسته پیوسته اواسط قرن چهارم هجری قمری است. هشتی که در اصلی آن کاملاً باز است و سمت انتهایی که محراب ساخته شده است کاملاً بسته و بدون سوراخ است. در گذشته دارای پنج طاق توخالی در هر طرف بود.

تمامی کتیبه ها در پایین نرده و در فضای اطراف و کنار محراب نقش بسته است. قدیمی ترین تاریخ آن چنان که گفته شد سال 363 هجری قمری است. بعلاوه، تاریخ های دیگری نیز در آن دیده می شود که نشان از تعمیر، بازسازی و اضافه شدن بناهای جدید در دوره های مختلف دارد.

حتما از مسجد جامع فارس دیدن کنید

بازدید از مسجد نی ریز کبیر

مریم محمدی در کتاب «معماری مساجد ایران در قرون نخستین اسلامی» درباره مسجد جامع نی ریز می نویسد: مسجد جامع نی ریز قدیمی ترین مسجد تک ایوانی ایران است که تحت تأثیر مستقیم بناهای ساسانی ساخته شده است.

عنصر اصلی پلان این مسجد ایوان عمیق به عمق 18 متر و عرض 7.5 متر است که تا دیوار پشتی محل قرار گرفتن محراب ادامه دارد.

جلوی این ایوان صحن مستطیل شکلی است که در دوره های بعد رواق ها و ایوان شمالی به آن اضافه شده است.

همچنین در گوشه شمالی این بنا مناره ای قرار دارد که احتمالاً مربوط به بنای اولیه است که از سادگی و استحکام خاصی برخوردار است.

مسجد جامع نی ریز دارای دو ایوان شمالی و جنوبی است. شبستان ها و ایوان ها در اطراف صحن قرار دارند و مناره ای آجری در گوشه شمالی این مسجد به چشم می خورد.

طاق مسجد نیز مربوط به اواسط قرن چهارم هجری قمری و از نوع شکسته است.

مصالح به کار رفته در این مسجد شامل آجر و کاشی است که در مناره و نمای بیرونی ایوان ها به چشم می خورد. برای تزیین بنا از گچ نیز استفاده شده است و تزئینات ایوان جنوبی از تنوع و کاملتری برخوردار است.

حتما از مسجد جامع فارس دیدن کنید

مسجد جامع نی ریز در ادوار مختلف دستخوش تغییرات متعددی شده و خانه ها، ایوان جلویی و مناره به آن اضافه شده است.

  • بازدید از مسجد جامع کبیر نی ریز رایگان است.
  • هر روز از صبح تا عصر می توانید از این مسجد تاریخی دیدن کنید.
  • مسجد جامع نی ریز یکی از آثار ارزشمند تاریخی کشورمان است. لطفاً روی دیوار آن یادگاری ننویسید.
  • با وسایل نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس می توانید به مسجد جامع نی ریز بروید.
  • مسجد جامع نی ریز دارای پارکینگ می باشد.

نشانی: استان فارس، شهر نی ریز، شهر نی ریز، بلوار سرداران، قائم شارکی، خیابان امام مهدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا