ایران گردی

حتما از مسجد جامع خاش بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مناره مسجد جامع هش مربوط به دوره قاجاریه است. این اثر در تاریخ ۱۵ خرداد ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۰۲۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنا از معماری سنتی ایرانی الهام گرفته شده است. مناره از نوع استوانه ای منفرد مارپیچ است که بدنه ای دراز و کشیده دارد.

این مناره با آجرهای سخت و بادوام ساخته شده است که با آجرهای فشرده و چسبانده شده به هم پوشیده شده است.

آشنایی با مسجد جامع هش

مسجد جامع خاش مربوط به دوره قاجاریه و یکی از بناهای تاریخی و دیدنی خاش به شمار می رود. این اثر در تاریخ 15 خرداد 1377 با شماره ثبت 2026 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.این بنا الهام گرفته از معماری سنتی ایرانی است.

مناره از نوع استوانه ای منفرد مارپیچ است که بدنه ای دراز و کشیده دارد. این مناره با آجرهای سخت و بادوام ساخته شده است که با آجرهای فشرده و چسبانده شده به هم پوشیده شده است.

مناره دارای پایه ای کوتاه و گرد است که با آجرهایی به اشکال مختلف و طرح های هندسی تزئین شده است.

در پایه این مناره پایه کوتاهی با شیب ملایمی قرار دارد که با شیب داخلی دیوار همخوانی دارد. آجر و آجرکاری در مناره و جان پناه ها به روش های مختلفی ساخته شده است که به مناره مسجد هش عظمت خاصی بخشیده است.

حتما از مسجد جامع خاش دیدن کنید

شهر هش از قدیم الایام کانون محبت، دوستی و برادری، اتحاد و همدلی و روابط قومیتی و مذهبی منطقه بوده است و همه شهروندان به این فکر می کردند که با عشق و علاقه مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند. در مورد مسائل مختلف نظر مشترک داشتند.

یکی از نمادهای وحدت ادیان و اقوام مختلف، مسجد جامع این شهر است. در این مسجد فارس ها و بلوچ ها، شیعه و سنی گرد هم می آمدند و به اقامه نماز، بحث و تبادل نظر درباره مسائل اجتماعی و مذهبی می پرداختند.

ساخت بنای اولیه این مسجد به سال 1307 هجری قمری برمی گردد.

شهر هش در قدیم مسجدی برای نماز و عبادت نداشت تا اینکه حدود صد سال پیش مرد خیری به نام «امامی» از ایزدی‌های ساکن هش ابتکار ساخت مسجد را به دست گرفت و تیمی از ارتش نیز این مسجد را تکمیل کردند. ساخت و مناره آن را ساخت

در آن زمان سطح آب زیرزمینی بسیار بالا بود، به طوری که پس از گذاشتن سنگ بنای این مسجد، آب بالا آمد و مردم و کارگران بسیج شدند و با سنگ و آهک جلوی آب را گرفتند و به این ترتیب بنای این مذهبی ساخته شد. مکان نماد اتحاد و همدلی مردم دره و محلی برای دور هم بودن شهروندان و عبادت خداوند متعال شده است.

با توجه به اینکه فضای این مکان برای اقامه نماز جمعه کافی نیست، امام جمعه و مردم هش تصمیم گرفتند مسجدی بزرگ در مجاورت آن بسازند که ظرفیت جمعیت بیشتری برای مردم هش داشته باشد.

حتما از مسجد جامع خاش دیدن کنید

معماری بی نظیر مسجد جامع خاش

این بنا از دو قسمت اصلی تشکیل شده است که یکی بنای اصلی مسجد و دیگری مناره الحاقی است.

این بنا با زیربنای 247 متر مربع دارای فضایی کاملاً سرپوشیده است که پوشش های تزیینی آن بر روی شانزده ستون اجرا شده است که هر کدام چهار ضلعی با طاق نما و سقفی چهار شکاف تشکیل داده اند که دارای شبستانی ستون دار بوده و به وجود آمده است. پوشش دادن.

پنجره ای بین دو ستون تعبیه شده که نور کافی را در فضای شبستان مسجد فراهم می کند. این بنا بدنه ای دراز و کشیده دارد و مصالح به کار رفته در مناره آجر، ساروج، ماسه، آهک و گچ است و از آجرهای سخت و مقاوم ساخته شده است.

مناره دارای پایه ای کوتاه و گرد است که با آجرهای چینی به اشکال مختلف و طرح های هندسی تزئین شده است در پایه این مناره پایه کوتاهی با شیب ملایمی ایجاد شده که با شیب داخلی دیوار همخوانی دارد.

آجر و آجرکاری در مناره و جان پناه ها به روش های مختلفی ساخته شده است که به مناره مسجد عظمت خاصی بخشیده است.

بر روی پایه کوتاه دوم شیارهای باریک و بلند به وسیله طوق و نوار باریکی از هم جدا شده و به صورت مارپیچی در سطح مناره آجری ایجاد شده و جمله زیبای «لا اله الا الله» بر روی مناره حک شده است.

در ساخت بنای اصلی مسجد بیشتر به جنبه کاربری مذهبی بنا توجه شده است و زیباترین تزئینات معماری را می توان در چیدمان آجرهای به کار رفته در مناره مشاهده کرد که در به صورت لبه چینی در پایین مناره و تزئینات آجری مارپیچ محدب در وسط و بالا و همچنین با ایجاد تزئینات آجری محدب کنگره‌ای در بالای مناره دیده می‌شود.

یکی دیگر از عناصر تزیینی بنا وجود کتیبه آجری بر روی ساقه مناره است که زیبایی و اصالت خاصی به بنا بخشیده است.

کتیبه روی مناره، سال ساخت یا مرمت آن را «تیر 1318» ذکر کرده است.

حتما از مسجد جامع خاش دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا