ایران گردی

حتما از مجموعه حجت آباد اشکذر بازدید کنید

تودی تریپا _ خدمات توریستی: مجموعه حجت آباد وزیر در سی کیلومتری شمال غربی شهر یزد و در تقاطع جاده تهران – یزد و یزد – قرار دارد. طبس واقع شده است.

مجموعه حجت آباد وزیر یا به عبارتی باغ عمارت مجومرد با زیربنای بیش از 10 هزار متر مربع در 30 کیلومتری شمال غربی شهر یزد در روستایی به همین نام قرار دارد.

این مجموعه دارای باغ، عمارت، حمام، آب انبار، سبت و کاروانسرا است و بانی آن «میرزا محمد مستوفی» حاکم یزد در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه بوده است.

این مجموعه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است بر روی قنات قدیمی خجت آباد قرار دارد و آب حاصل از آن به حوض داخل عمارت ختم می شود و برای آبیاری باغ مصرف می شود.

آشنایی با مجموعه خجت آباد اشکذر

اگر به شهر یزد بروید، در نزدیکی این شهر و در جاده تهران – یزد، عمارتی باشکوه را می بینید که در میان درختان و باغ ها قرار گرفته است.

ساختمانی تماماً آجری و خشتی در داخل آن نشان از قدمت زیاد آن دارد. ملک حجت آباد وزیر یزد در سی کیلومتری شهر یزد و در مسیر جاده تهران – یزد و یزد – طبس قرار دارد.

از مجموعه حجت آباد اشکذر حتما دیدن کنید

این بنای زیبا شامل قسمت هایی مانند باغ، بنای اصلی، حمام، آب انبار و کاروانسرا می باشد.

بانی و سازنده بنای تاریخی حجت آباد، وزیر یزد، میرزا محمد مستوفی، حاکم یزد بود. میرزا محمد مستوفی ساخت این عمارت را در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه به پایان رساند.

به دلیل مجاورت این بنا با روستای حجت آباد، نام عمارت حجت آباد وزیر برای آن انتخاب شد.

همانطور که گفته شد این عمارت در مجاورت قنات اصلی روستای خوجت آباد قرار داشت و در نتیجه آب این قنات به حیاط عمارت هدایت می شد.

این آب به حوض بزرگ ملک هدایت می شد و برای آبیاری باغ های اطراف املاک استفاده می شد.

زمین های اطراف این شهرک به دلیل مسیر قنات از حاصلخیزی خوبی برخوردار است و در فصل بهار و تابستان می توان باغ های سرسبز اطراف این شهرک را دید. این امر باعث شد که دیوار اصلی عمارت به دیوار باغ بزرگی متصل شود.

نکته جالب در مورد این عمارت این است که به دلیل وجود باغ های پر درخت در اطراف آن، بسیاری از مردم تا چند سال پیش از وجود این عمارت اطلاعی نداشتند به همین دلیل این عمارت مدت ها به حال خود رها شد.

حتی قسمتی از آن تخریب شد. این عمارت در سال های پایانی دهه 60 شناسایی و در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

بنای اصلی مجموعه باغ وزیر با قدمتی حدود 130 سال به سبک زیبای سه طبقه و به مساحت 1400 متر مربع ساخته شده و شامل لابی، ایوان، چهار دالان گنبدی، هشتی، حجره ها و دهلیز می باشد. ، همه با آجرکاری تزئین شده است.

مصالح به کار رفته در ساخت بناهای باغ از خشت و گل و آجر بوده و در گذشته محل تردد کاروانیان بوده و امروزه بیشتر بناهای موجود با حیاط های هشت ضلعی آجری با نورگیر مرمت و بازسازی شده است.

کاروانسرای وزیر حجت آباد رضوانشهر اردوگاه و میعادگاه بسیاری از کاروان‌هایی بود که از کویر می‌گذشتند، از این رو بازاری با آهن‌فروشی‌ها، علف‌فروشی‌ها و آب انباری که در کنار آن قرار داشت، پاسخگوی نیاز کاروان‌ها به‌ویژه مسافران تشنه بود.

کالسکه خانه محل مخصوص اسب ها و کالسکه های وزیر و همراهانش بود که در گوشه ای از این باغ زیبا به چشم می خورد.

چاپارخانه نیز از دیگر بخشهای این مجموعه خدماتی در سه قرن پیش است که پذیرای چاپار خسته بود.

از مجموعه حجت آباد اشکذر حتما دیدن کنید

معماری درجه یک مجموعه خجت آباد اشکذر یزد

این مجموعه از قسمت های مختلفی از جمله عمارت، گرمابه، کالسکه، کاروانسرا و بازار تشکیل شده و پلان آن مستطیل شکل به ابعاد 125×250 متر است.

عمارت این مجموعه در قسمت غربی باغ واقع شده و در سه طبقه ساخته شده است و 1400 متر مربع مساحت دارد.

این عمارت دارای شبستانی بزرگ در قسمت شرقی با طاق جناغی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است. برای تزیین این بنا از آجرکاری بسیار زیبایی استفاده کرده اند که در سرتاسر بنا دیده می شود.

این بنا از قسمت های مختلفی مانند راهروها، ایوان ها، چهار راهرو، گنبد، هشتی و اتاق های مختلف تشکیل شده است.

یکی از قسمت های چشم نواز این عمارت که در همان لحظه اول توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کرد، دریاچه خانه بود. این حوض خانه دارای سقف بلندی بود که در زیر آن حوضی به ابعاد 5×4 متر و عمق 2 متر قرار داشت.

در قسمت دیگری از باغ حمامی را می بینید که مانند تمام حمام های قدیمی از قسمت های مختلفی مانند رختکن گرد، دو قسمت هشت ضلعی با نورگیر و گاوصندوق تشکیل شده است.

در گوشه شرقی باغ، کالسکه خانه مجموعه قرار دارد که محل نگهداری کالسکه ها و اسب های مهمانان بوده است.

در این باغ مکانی نیز بازار محسوب می شد که مغازه ها و غرفه های زیادی در آن دیده می شد.

از مجموعه حجت آباد اشکذر حتما دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا