ایران گردی

حتما از قلعه ناصری ایرانشهر بازدید کنید

تودی تریپ: قلعه ناصری به‌عنوان یکی از قلعه‌های مهم جنوب سیستان و بلوچستان، همواره در مناسبت‌ها و اعیاد به‌ویژه در ایام نوروز تعداد زیادی از مسافران و گردشگران را به خود جذب می‌کند.

این قلعه یکی از بزرگترین و مهم ترین قلعه های گلی و گلی استان سیستان و بلوچستان به شمار می رود.

طبق اسناد به جا مانده از ناصرالدوله فرمانفرما که در سال 1258 هجری قمری حاکم کرمان و بلوچستان بود، پیشنهاد ساخت این قلعه بزرگ نظامی در فهرج یا پهرا (نام قدیمی ایرانشهر) را به ناصرالدین شاه داد. قاجار که در سال ۱۲۶۴ هجری قمری شمسی توسط استاد «حسین معمارباشی کرمانی» به دستور ناصرالدین شاه قاجار ساخته شد.

ساخت این قلعه هفت سال ادامه یافت و سپس به قلعه ناصری یا ناصریه شهرت یافت و مقر حکومت بلوچستان که تا آن سال قلعه قدیمی و وسیع بمپور بود به این قلعه منتقل شد.

این بنای تاریخی با مساحتی بالغ بر هفت هزار و 500 متر مربع شامل قسمت‌های مختلف شامل چهار حیاط مجزا و بیش از 150 اتاق، تالار، حوض، انبار، اصطبل، حمام، پادگان و مدیریت است. حوزه.

قلعه ناصری در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حتما از قلعه ناصری ایرانشهر دیدن کنید

از قلعه ناصری ایرانشهر دیدن کنید

در سیستان و بلوچستان پر رمز و راز بار دیگر به قلعه ای قدیمی رفتیم تا ناگفته های آن را تعریف کنیم. قلعه ای که از دوران قاجار باقی مانده و قلعه مستحکمی در ایرانشهر بوده است.

قلعه ناصری در ایرانشهر که با نام‌های دیگری مانند ناصریه و دوست محمدخان نیز شناخته می‌شود، بنای دفاعی است که ساخت آن حدود هفت سال به طول انجامیده است.

معماری این قلعه قدیمی و اتفاقاتی که در طول تاریخ برای آن افتاده در نوع خود جالب است.

این بنای گلی و گلی پس از قلعه بمپور به عنوان مهمترین قلعه سیستان و بلوچستان شناخته می شود که در روزهای مختلف سال مورد بازدید گردشگران و علاقه مندان قرار می گیرد.

قلعه ناصری اگرچه جاذبه ای مهم و در خور توجه است، اما به درستی از آن مراقبت نشده و شاید متأسفانه بیشتر قسمت های آن از بین رفته است.

مقامات در حال حاضر در تلاش برای بازسازی و مرمت این مجموعه هستند. همچنین به گفته عبدالحمید خدایاری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر، مقدمات آماده سازی قلعه های ایرانشهر و بمپور نصیر برای ثبت جهانی در چشم انداز 25 ساله در حال انجام است.

ثبت ملی: قلعه ناصری در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

حتما از قلعه ناصری ایرانشهر دیدن کنید

  • بازدید از داخل قلعه فقط در روزهای خاص مانند نوروز امکان پذیر است.
  • اگر به هر دلیلی نیاز به بازدید از فضای داخلی قلعه داشتید با اداره میراث، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر تماس بگیرید و از مسئولین مربوطه راهنمایی بخواهید.
  • بهترین زمان برای سفر به مناطق جنوبی کشور فصول خنک است.
  • بازار جذابی در اطراف قلعه وجود دارد که می توانید ماهی و میگو، صنایع دستی، میوه و سبزیجات تازه و غیره بخرید.
  • در سفر به نقاط مختلف کشور از جمله ایرانشهر به اعتقادات و فرهنگ مردم محلی احترام بگذارید.

داخل قلعه ناصری

ابعاد این بنا 194*194 متر در زمینی به مساحت حدود 37000 متر مربع ساخته شده است.

خشت، گل و آجر مصالح اصلی این سازه است که در ساخت دیوارها و برج های باقی مانده به کار رفته است و با توجه به وسعت این قلعه می توان گفت برای ساخت آن از مصالح زیادی استفاده شده است.

این قلعه با مصالح درجه یک ساخته شده است که پس از گذشت یک قرن هنوز در برابر سرما، گرما و بلایای طبیعی مقاوم است.

محوطه قلعه در مجموع دارای 9 برج دیده بانی (7 برج و 2 برج در جلو) می باشد.

قطر دیوارهای حصار روی زمین 5 متر و ارتفاع آنها حدود 7 متر است.

حتما از قلعه ناصری ایرانشهر دیدن کنید

بر روی دیوارهای بیرونی قلعه اشکال هندسی کار شده و معماران ایرانی بخشی را به صورت دایره و نیم دایره در بالای برج ساخته اند. در قسمتی دیگر خشت و گلهایی با اشکال لوزی نمایان است.

همچنین در این بنا اشکال مثلثی بسیار ظریف و کاملی را می بینیم و پنجره ها و قطعاتی برای نور خورشید تعبیه شده است.

همه این فرم ها و ویژگی ها با هنر و ظرافت بی نظیر هنرمندان ایرانی ترکیب شده است.

برای نگهبانان به منظور حفظ جان خود و جلوگیری از دید از بیرون قلعه، گذرگاهی به عرض بیش از یک متر در ارتفاع 5 متری از سطح زمین در بالای دیوار داخل قلعه تعبیه شد.

در پناهگاه ها نیز از سوراخ هایی برای پوزه مدافعان استفاده می شد.

این قلعه دارای تمام ویژگی ها و قسمت های یک قلعه مانند مخازن بسیار بزرگ، شاه نشین ها و مهمانخانه های مجلل با کنده کاری های بسیار زیبا، معماری قدیمی ایرانی و پادگان هایی است که بخش مهمی از قلعه را تشکیل می دهند.

حداقل هفت حیاط بزرگ، بیش از 150 اتاق، اصطبل، خانه سلطنتی، سربازخانه، اسلحه خانه، حمام و سایر قسمت ها وجود دارد.

اگرچه معماری داخلی قلعه از بین رفته است، اما آجرکاری های تزیینی دروازه ورودی و برج های آجری دو طرف دارای انواع طرح های رج، حصیری، هندسی، الماس و صلیبی است که یادآور این نوع تزئینات به سبک معماری به کار رفته است. در برج های ارگ بم در استان کرمان.

پس از ویرانی قلعه، تنها حمام آن به صورت خرابه هایی باقی مانده که با لوله های سفالی ساخته شده اند.

پس از کاوش ها مشخص شد که به غیر از ساختمان اصطبل که زیر بنای آجری دارد، ساختمان های دیگری نیز در زمین ساخته شده و هیچ پی در بناها ساخته نشده است.

حتما از قلعه ناصری ایرانشهر دیدن کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا